BIGtruck Reportage
WORDT 2023 HET JAAR VAN FORD TRUCKS?
BIGtruck Reportage
WORDT 2023 HET JAAR VAN FORD TRUCKS?
Jarenlang zagen we in Europa alleen maar truckmerken verdwijnen, maar een merk met een grote historie komt nu terug! Je ziet ze al steeds onderweg, de Ford F-MAX trucks. Ford Trucks maakte een prachtige groei door in Oost-, Centraal- en West-Europa in 2022 en bereikte in totaal 46 markten. In 2023 zet het truckmerk deze expansie voort in de Noord-Europese landen met dezelfde groei ambities. Het nieuws is dat het truckmerk dit jaar ook op de Nederlandse markt van wil start gaan.
In ons buurland, België heeft Ford Trucks niet stil gezeten. In 1,5 jaar werden mooie resultaten gehaald want het Belgische marktaandeel bedraagt inmiddels ongeveer 3,4% (waarvan 5% in het tractorsegment). In het afgelopen jaar werden er in België zo'n 250 exemplaren van de F-MAX afgeleverd, waarmee het totaal op meer dan 300 komt. Ford ziet steeds vaker dat bedrijven die in eerste instantie één vrachtwagen kochten om het eens te proberen, er nu meerdere kopen. Klanten als Eddie Stobart en Snel hebben inmiddels meerdere Ford F-MAX trucks in hun wagenpark. Dit in korte tijd behaalde succes smaakt naar meer en is een aanleiding om ook de operatie op de Nederlandse markt zo snel mogelijk te starten.
FORD GAAT IN 2023 IN NEDERLAND VAN START
Ford Trucks is inmiddels in grote delen van Europa op de markt. Begin 2023 wordt Denemarken toegevoegd aan de landen waar de F-MAX officieel te koop is en meteen daarna staat Nederland op de planning. Voor dealerschappen in Nederland heeft Ford Trucks op dit moment contact met 12 tot 15 bedrijven. ,,Het plan is om uiterlijk in de tweede helft van 2023 het merk Ford Trucks officieel in Nederland te lanceren’’ aldus Badhadir Koc, managing director voor de Benelux en Scandinavië bij Ford Trucks. ,,De belangstelling is groot en we zijn ervan overtuigd dat er ruimte is op de markt voor onze trucks. We willen eerst het dealernetwerk en de aftersales operatie helemaal klaar hebben voordat we officieel van start gaan in Nederland. We willen deze operatie leiden met een sterke distributeur die de operatie in het hele land kan leiden. Er zijn al enkele kandidaten en we blijven nog steeds sollicitaties ontvangen waardoor het proces iets langer duurt. We staan te popelen om de deal zo snel mogelijk af te ronden’’ aldus een ambitieuze heer Koc die inmiddels in Nederland woont.
IN 2022 17.000 GEPRODUCEERD
De Ford F-MAX wordt geproduceerd door Ford Otosan in Turkije. De productie is al flink opgevoerd. Alleen al dit jaar werden er meer dan 17.000 Ford Trucks gebouwd, inclusief de F-MAX en er is, volgens Ford Trucks, ruimte voor productie op nog grotere schaal. De F-MAX heeft een volledig in eigen beheer ontwikkelde, moderne cabine die duidelijk gericht is op de Europese markt. De eigen 12,7 liter krachtbron levert 500 pk. De versnellingsbak is de vertrouwde TraXon bak van ZF zoals die ook in andere Europese merken wordt gemonteerd, en ook de rest van de techniek aan boord is van de grote Europese leveranciers. Belangrijke argumenten van Ford Trucks zijn de relatief korte levertijden en de gunstige prijsstelling van de trucks.
FORD TRUCKS ALS TRUCKMERK
Ford Trucks is een truckmerk met een grote Europese bekendheid. In Europa werden Ford Trucks gebouwd in Engeland en met name de D-series ‘Custom Cab’ Fordjes waren bijzonder populair in Europa. Later kwam daar de beroemde Transcontinental bij, een internationale truck die in Amsterdam gebouwd werd. In 1986 werd het merk Ford Trucks in Europa overgenomen door Iveco. Aanvankelijk hadden de Engelse Iveco trucks nog een Ford badge in de grille, maar die verdween ook al snel. Daarmee viel het doek voor het merk in Europa, maar in Turkije bleven Ford Trucks uit de lokale productie door Otosan op de markt. De Ford Cargo bleef daar populair, en je ziet in de huidige medium duty Ford Trucks uit Turkije nog steeds de lijnen van die cabine. Ook in Amerika stopte Ford met de zware trucks. In 1997 werd die tak van het bedrijf overgenomen door Freightliner. De trucks, ook die met de Cargo cabine werden onder het eigen Freightliner merk en als Sterling nog een tijdje verkocht. Nu, jaren later komt Ford Trucks dus terug vanuit Turkije. Overigens produceert dat bedrijf daar ook de Transit modellen voor Europa.
BIGTRUCK ROADTEST F-MAX
Meteen na het winnen van de International Truck of the Year 2023 maakten wij een eerste rij-impressie met de Ford F-Max met 500 pk. Net als de jury waren ook wij onder de indruk van de Ford. Met name de moderne cabine, met slimme details en met zijn strakke eigen gezicht maakte indruk. De F-Max is duidelijk een, op Europese leest geschoeide truck die geschikt is voor het zwaarste internationale werk. Inmiddels zijn er speciale edities van de F-Max uitgebracht zoals de F-Max Blackline, een zilverkleurige truck met opvallende zwarte striping en wielen. Hou BIGtruck in de gaten over de ontwikkelingen van dit nieuwste, maar vertrouwde Europese truckmerk!