BIGtruck Column
HET LOOPT NIET ALTIJD ZOALS JE WILT
Op papier heb ik een fantastische rit. Ik moet vier adressen lossen en moet één adres laden. Drie klanten in Oost-Nederland, één adres in Osnabrück en laden in Bramsche. Er zit geen druk op de ketel, dus ik kan op mijn gemak aan mijn rit beginnen. Helaas gooit een technisch mankement roet in het eten.
RUSTIG BEGINNEN
De ruiten van mijn truck zijn nog bevroren als ik op een ijskoude morgen mijn vrachtwagen start. Ik ben geen liefhebber van kou. Diep verscholen in mijn muts en dikke winterjas, zet ik snel de kachel op standje sambal. Na een tijdje begint het ijs te smelten tot een zacht papperig goedje dat langzaam van mijn voorruit druipt. Zodra ik fatsoenlijk naar buiten kan kijken, koppel ik een geladen trailer aan. Om 08.00 uur in de morgen vertrek ik vanaf mijn standplaats in Apeldoorn. Het eerste adres is een bouwmarkt in Nijverdal en deze gaat pas om 09.00 open.
VASTGEVROREN SLOT
Iets voor negen arriveer ik in Nijverdal. Er zijn nog geen tekenen van bedrijvigheid en om precies negen uur druk ik maar eens op de bel. Na enkele minuten komt een medewerker naar buiten en geeft mij een compliment, dat ik mooi op tijd ben. Dat is een goed begin.
Het hek waarmee het terrein is afgesloten heeft er aanmerkelijk minder zin in. Het slot is door de kou vastgevroren. “Daar heb ik wel iets op!” Zegt de medewerker van de winkel. Met een gasbrandertje ontdooit hij het slot en met een beetje gepiep en gekraak gaat het hek open. We kunnen beginnen met lossen en met een half uur staan de goederen in het magazijn. Op naar de volgende!
De volgende klant is een bouwmarkt in Tubbergen. Ook hier staan de pallets snel in het magazijn. Loopt prima tot nu toe. Er staat nog één pallet in voor een dierenwinkel in Denekamp en een doosje bestemd voor Osnabrück. Kan niet veel meer misgaan zou je denken.
KAPOTTE LAADKLEP
Tot nu toe werd ik overal met een heftruck gelost. Alleen bij de winkel in Denekamp moet ik met de klep lossen. Vol goede moed sluit ik de Rema-stekker aan. Ik steek het oranje sleuteltje in de bedieningskast van de klep. En met een druk op de knop wacht ik op de magie. De klep zakt een paar centimeter en weigert dan dienst.
Gebeurt wel vaker en is meestal een doorgebrande zekering in de bedieningskast. Ik controleer voor de zekerheid of de plus- en minpolen van de Rema-stekker goed zijn aangesloten. Dit zit goed. En dus pak ik een schroevendraaien en draai het transparante klepje open in de bedieningskast. De zekering die hierachter zit is nog in prima staat. Oei, een groter probleem ben ik bang. De pallet met diervoeding pak ik met de hand af, zodat de klant zijn spullen heeft en niet op mij hoeft te wachten.
NAAR DE WERKPLAATS
Een nadeel is dat een mankement altijd veel tijd kost. Na een telefoontje met planning is het wachten op wat toe doen. Na ruim een half uur wachten krijg ik te horen dat ik naar een garage in Hengelo kan rijden. Zul je zien dat ik precies in de lunchtijd aankom en dus zitten de monteurs te schaften. Na de koffie en boterhammen komt een monteur mij helpen. Het blijkt een storing te zijn in de pomp. Na wat gerommel bij de elektrische motor doet de boel het weer. Een paar uur later zet ik koers naar onze Oosterburen om de rit af te maken. En zo wordt een simpel ritje toch weer nachtwerk.