BIGtruck RoadTest


Of een V8 ook zuinig kan zijn

Kan een V8 ook zuinig zijn? Die vraag houdt menig chauffeur die zo’n machine niet heeft, terecht bezig. BIGtruck reed met de allernieuwste Scania V8 met de nieuwe G33 versnellingsbak van het Zweedse merk naar de Ardennen, in combinatie met alle geavanceerde assistentiesystemen. Dat werd niet alleen een mooi, maar vooral een leerzaam dagje.

Scania lijkt met alle hightech de juiste afstelling gevonden te hebben tussen zuinigheid en toch een bijzonder acceptabel rijgenot. Dat wil zeggen dat het voelt, klinkt en trekt als een echte V8 maar dan met de finesse van een slim spaarwonder. De babyblauwe testtruck met de naam Pollux laat er geen misverstand over bestaan wat voor motor er in zit. Op zowel het front als op de zijfenders zijn V8 logo’s aangebracht, en in het interieur tellen we maar liefst zes van die logo’s. Op de deurbekleding, de vloermatten, het dashboard en zelfs in de fraaie lederen stoelen is het logo aangebracht. En voor als je vergeet dat je met een V8 onderweg bent, als je de deur opent wordt het V8 logo ook nog op de grond geprojecteerd. Scania is trots op de V8, en terecht. Dit merk is namelijk de enige op de Europese truckmarkt met zo’n krachtbron. Ooit waren merken als MAN, Mercedes-Benz en zelfs Iveco ook leverbaar met zo’n motor, maar die hebben allemaal plaats gemaakt voor grote zescilinder lijnmotoren sinds de komst van SCR en EGR. En natuurlijk is zo’n V8 zwaarder en wat lastiger te onderhouden, maar het blijft toch kicken. Scania begrijpt dat als geen ander en ze hebben hun best gedaan om de V8 sound terug te brengen bij de nieuwste generatie motoren. De nieuwste versie van de 16,4 liter krachtbron van Scania maakt overigens gebruik van een two-stage injectie van AdBlue. Vlak na de turbo wordt er al een snuifje AdBlue ingespoten, en daarna volgt er nog een dosis in de katalysator. Het is voor Scania de manier om aan de strengste emissie-eisen te voldoen, namelijk de Euro-6 E normen. Het leidt wel tot een iets hoger AdBlue verbruik.

Pulse & Glide

Het is met alle assistentiesystemen zoals PPC en Pulse and Glide vaak lastig voor een chauffeur om alles aan die systemen over te laten. Een truck die vlak voor de top het gas los laat, of die in ACC stand gaat pendelen met de snelheid, gaat tegen de natuur in van veel chauffeurs. Maar Scania doet dat zo subtiel dat je het nauwelijks merkt. En dat is een behoorlijke prestatie, want met dit soort systemen is echt veel brandstof te besparen, terwijl het in tijd aantoonbaar niet uitmaakt. Als het systeem ziet dat er een helling aan komt, dan zal de truck iets versnellen boven de ingestelde snelheid van, laten we zeggen 85. De truck neemt dan zelf een aanloopje van 89 waardoor de helling wat gemakkelijker aangelopen wordt. Vlak voor de top weet de computer precies het moment te pakken waar het gas er al af kan. De massa van de combinatie duwt je dan over de top, maar daarbij kan de snelheid best iets teruglopen tot, laten we zeggen 79. Als chauffeur moet je dan even geduld oefenen en niks doen. De computer weet namelijk dat het daarna weer naar beneden gaat, en laat daar de zwaartekracht zijn werk doen tot 89. Het gevolg is dat je uiteindelijk net zo snel bent, maar met minder brandstof. Alle truckmerken leveren dit soort systemen inmiddels maar niemand verstaat de kunst om er zo subtiel mee om te gaan als Scania, met hun Pulse and Glide systeem. Daarmee stijgt de kans op betere verbruikscijfers.

Soepele ACC

Ook het gebruik van de ACC cruise control is sterk verbeterd bij Scania. ACC is een belangrijk veiligheidssysteem wat de afstand bewaakt tot je voorganger. Als die echter pendelt met de snelheid, bijvoorbeeld tussen de 80 en 85, dan zal de ACC daar op reageren. Dat is niet alleen irritant, het is ook slecht voor je verbruik. Het systeem zal namelijk steeds weer proberen om die 85 te bereiken als je voorganger dat ook doet. In de ‘Platooning’ mode gaat het systeem echter veel soepeler om met de afstand. Als je voorganger gas geeft dan zal de Scania daar minder snel en fel op reageren. Daardoor groeit de afstand tussen de voertuigen dan iets. Ook dit is een hele mooie verbetering, want hiermee is ACC minder irritant en groeit de kans dat chauffeurs het consequent gebruiken. Een minpuntje bij Scania is overigens nog wel dat je ACC alleen kunt bestellen in combinatie met een retarder. Dat maakt dit veiligheidssysteem vrij kostbaar, terwijl het bij sommige andere merken gewoon standaard is.

Overnachten

De R-cabine van Scania is eigenlijk onze favoriet. De proporties van de truck zijn gewoon in balans en waar de S-cabine er vaak wat hoog en smal uit ziet is geeft de wat meer gedrongen R-cabine een wat stoerdere aanblik. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Verder is de instap met drie treden ideaal, en heb je in de cabine meer dan genoeg ruimte, blijkt wanneer we de nacht voor vertrek naar de Ardennen erin slapen. Daarbij viel de stilte op van de standkachel, die we die novembernacht echt wel nodig hadden. In deze cabine is één bed gemonteerd in combinatie met een grote extra kastenwand. Verder is alles gewoon dik in orde, en ook het dashboard ziet er goed uit. Je zit in een Scania echt nog in een soort cockpit met al die knopjes. Noem het ouderwets, veel chauffeurs willen niet anders.

Auto stuurt zelf

Onderweg blijkt dat de Scania ook subtiel zorgt dat je zoveel mogelijk in het midden van de rijstrook blijft. Er wordt lichtjes teruggestuurd en soms neemt hij het commando eventjes over. Om daarna weer in het dashboard te melden dat hij wil dat jij weer rijdt. Dit systeem werkt nog niet perfect, want soms wordt dit gevraagd terwijl je toch echt het stuur zelf vast hebt. Wat ons al meteen op de heenweg opvalt, is dat ondanks een sprint vanuit Luik bergop naar Verviers, waarbij we echt alle overige verkeer achter ons lieten, de liters maar bescheiden oplopen. In de tabel kun je zien hoe verrassend zuinig deze V8 uit de bus kwam. Het heeft ons echt verbaasd.

Tim de Jong & Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!