BIGtruck Nieuws


Moet jij ook een nieuwe tachograaf?

Nog maar nauwelijks is de Smart Tacho op de markt, hij kwam in 2019, of er komt alweer een tweede versie. Maar daar blijft het niet mee. Er dreigt namelijk nog een maatregel: Moeten alle wat oudere trucks die internationaal beroepsgoederenvervoer rijden straks ook aan een Smart tacho? We zochten het voor je uit.

In de zomer van 2019 schreven we over de Smart Tacho, een nieuw type tachograaf waarmee de Europese politiek een moedige poging doet om fraude en manipulatie zoveel mogelijk in te dammen. Door plaatsbepaling toe te voegen kan eenvoudig worden vastgesteld of een voertuig cabotageritten doet, en hoe vaak dat gebeurt. Meteen bij de invoering van de Smart Tacho in 2019 was al duidelijk dat er alweer snel een tweede Smart Tacho geïntroduceerd zou gaan worden, en daarvan zijn nu zijn ook de details bekend.

Handmatige invoer grensoverschrijding

Er zitten weer de nodige veranderingen aan te komen ten aanzien van de tachograaf. Allereerst de verplichte handmatige invoer van de landcode wanneer je een grens overschrijdt. Vanaf 1 februari 2022 moet dit handmatig gebeuren bij de eerstvolgende stopplaats, laat de Inspectie aan BIGtruck weten. Heb je nog een analoge tacho, dan moet je achterop de schijf een aantekening maken. Verderop in deze tekst meer over de tweede versie Smart Tacho, die de die grensoverschrijding zelf doet. Maar dit is wel even iets wat je moet weten.

Augustus 2023

Met ingang van 21 augustus 2023 moeten alle nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton zijn voorzien van de intelligente tachograaf van de tweede generatie. Het grote verschil met de huidige Smart tacho is dat grensoverschrijdingen geregistreerd gaan worden, via een satellietplaatsbepalingssysteem. “Het komt natuurlijk voor dat een chauffeur zijn werkdag in Nederland begint, die dag werk verricht in Duitsland en uiteindelijk weer zijn dag in Nederland eindigt. Met de huidige tacho kan niet gezien worden, dat de man met zijn truck in het buitenland is geweest, en straks kan dat wel.” Aan het woord is Arno Wouters, die bij het gespecialiseerde bedrijf AA-Equipment Support, dagelijks werkt met deze materie. Hij legt uit dat de nieuwe tachograaf die grensoverschrijdingen wil kunnen vastleggen om instanties te assisteren bij het handhaven van cabotagewetten. “Met de nieuwe tacho kunnen inspecteurs vrij makkelijk zien of er meer ritten in derde landen zijn uitgevoerd dan de wet toestaat”, aldus Wouters. Ten opzichte van de huidige Smart Tacho, krijgt de nieuwe daarnaast een standaard interface waarmee data gedeeld kan worden. “Deze ITS-Interface was optioneel te krijgen op de huidige tacho en is nu juist nodig om instanties makkelijk te kunnen laten controleren,” aldus Wouters, die zegt dat het om een Bluetooth-interface gaat. “Inspectiediensten werken steeds meer met controles bij bedrijven. De datastroom van de diverse trucks moet dan gesloten zijn. Er mogen geen bestanden ontbreken, dus moet het delen van data eenvoudiger,” volgens Wouters.

Niet meer stoppen

Wouters zegt te verwachten dat inspecties meer vaart zullen maken met wat tot nu toe nog nauwelijks gebeurt: het inspecteren van langsrijdende voertuigen of naast trucks gaan rijden en daarvan dan op afstand checken of de tacho naar behoren functioneert. “Daarbij kan gezien worden of er een bestuurderskaart in de tacho zit. Maar bijvoorbeeld niet of de kaart van de betreffende chauffeur erin zit. “Het grote voordeel is dat inspecteurs in plaats van op de bonnefooi trucks aan te houden, voortaan heel gericht gewerkt kunnen werken. Alleen wanneer bij een rijdende check een onregelmatigheid is te zien, kan besloten de truck even naar de kant te dirigeren.” Dat is mooi nieuws, want daarmee voorkom je onnodig oponthoud, en het vergroot de pakkans voor wie het niet zo nauw neemt.

Polensprinters

Tot nu toe moeten alleen bedrijfswagens vanaf een GVW van 3,5 ton voorzien worden van een Smart Tachograaf. Volgens Wouters gaat dit veranderen. “De grens wordt vanaf 1 juli 2026 getrokken naar 2,5 ton GVW. De Europese Commissie komt met deze regel om de vele chassis-cabines die overal rond rijden vrijwel altijd op Oost-Europees kenteken, toch aan de rij- en rusttijdenwet te laten voldoen.” Hiermee wil de EU de bekende ‘Polensprinters’ dus ook gaan controleren. Dat zijn die kleine bestelwagentjes met een topsleeper en meestal een huiflaadbakje. Op dit moment zijn die chauffeurs nog vrijwel vogelvrij voor wat betreft de controle op rij- en rusttijden.

Bestuurderskaarten

Volgens Gerard Baegen, die met zijn bedrijf CASU Utrecht BV importeur is van Stoneridge tachografen, zegt zijn leverancier dat die klaar is voor Smart Tacho 2. Hij legt uit dat de nieuwe generatie bestuurderskaarten met de regenboog erop, al geschikt zijn voor de komende tweede versie van de Smart Tacho. “Die kaarten slaan veel meer gegevens op. Voorheen werden de gegevens van de laatste 28 dagen opgeslagen, nu worden dat er 56.” Hij zegt dat Stoneridge schat dat er zo’n 300 werkplaatsen zijn die in ons land retrofit-werkzaamheden uit mogen voeren. “Europees zou het om drie miljoen voertuigen gaan. Dat is enorm veel, een gigantische operatie. Daarom is het zaak om nu al te beginnen met opwaarderen van voorraden, adviezen inwinnen en op tijd te zijn, zodat de operatie gladjes kan verlopen.”

Chiptekort

Dat gezegd hebbende, vreest Baegen dat het huidige chiptekort ook de vervangingsoperatie van digitale tachografen gaat raken alsmede de implementatie van de tweede versie Smart tacho. “Zelfs de testapparatuur loopt risico niet op tijd klaar te zijn.“

Weer geen overgangsregeling

Aad Verkade, Manager Truckdealers bij Bovag, wijst erop dat trucks die nu al een Smart Tacho 1 hebben, toch aan de retrofit zullen moeten voor een smart tacho 2. “Die wisseling gaat wel sneller dan bij voertuigen waarbij een oudere tacho voor een smart tacho 2 omgewisseld moet worden”, aldus Verkade. “Hoe ouder het voertuig, hoe moeilijker het zal worden”, verwacht hij. Verkade zit met andere betrokkenen in een branche-overleg met het Ministerie. Wat Verkade steekt is dat er bij het vaststellen van het tijdsbestek rondom de invoering van de Smart tacho 2, Europa weer kiest om één vaste datum te communiceren, en niet een overgangsregeling. “Dat is gewoon schandalig. We hebben bij de invoering van Smart Tacho 1 gezien welke chaos er dan kan ontstaan: voertuigen die lang bij opbouwers staan en die dus nog de weg niet op mogen. In het kader van de grote leveringsproblemen die we nu zien bij de truck-industrie, is de dreiging dat dit weer fout gaat nog groter dan de vorige keer.” Ten aanzien van de erkende tachograafwerkplaatsen in ons land zegt Verkade dat hier de betreffende monteurs de grootste voorzichtigheid moeten betrachten. “Een foutje maken is uit den boze. Er is een heel sanctiesysteem opgetuigd om dit in de kiem te smoren.”

Tim de Jong


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!