BIGtruck Reportage


Eindelijk bij elkaar

Het is volop herfst, de regen stroomt letterlijk recht naar beneden en het is koud en guur. Niet de meest ideale ingrediënten voor een fotoshoot met vier gewassen en schoon gepoetste Scania`s. Of toch wel? Onze Niels van Duijvenboden houd wel van een uitdaging en schoot een aantal mooie foto`s die resulteerde in dit artikel en kreeg uiteraard een nat pak. Maar dat je voor mooie dingen moeite moet doen komt wel aardig overeen met de levens strategie die Chris volgt...

Chris zegt: “Ik weet dat ik vier wagens op straat hebt staan maar nu je ze daadwerkelijk alle 4 bij elkaar ziet, dan besef je dat pas echt. Dit is de eerste keer in al die jaren dat ik alle jongens en auto`s eens bij elkaar heb. We hebben gisteravond met z'n allen gewassen en gepoetst en tot slot de bbq aangestoken. Ik ben ontzettend trots op de saamhorigheid en de passie voor ons materieel. Ik ben wel hun werkgever maar gelukkig ook een van de jongens omdat ik zelf net zo hard mee rijd. Maar als het moet kan ik ook de baas uithangen hoor…”

Donkerpaars

In 2006 werd de 144 vervangen voor een andere gebruikte Scania een 164 580. Dit was een motorwagen geweest van M&P en deze was verkocht zonder laadbak. Bij de Scania werd het chassis ingekort en er een trekker van gemaakt. Een ideale auto voor Chris en het werk in de zeecontainers want sommige bakken waren te zwaar om met een 4x2 trekker te rijden. Deze trekker werd bij de Graaf in Venhuizen gespoten in de bedrijfskleur die Chris nog steeds voert op zijn huidige auto`s: donkerpaars. En diezelfde striping staat tegenwoordig op de trailers. Met deze trekker rijd Chris voornamelijk containers en in het seizoen met een eigen koeler voor Breewel. Inmiddels is het 2008 en de kredietcrisis is in volle gang. Chris moet alles aanpakken om aan de rol te blijven en pakt van alles aan. Zo rijdt hij onder andere luchtvracht en boort hij zijn contacten bij Breewel weer aan.

V8 geluid

Eind 2010 is de lucht enigszins geklaard en koopt Chris voor zichzelf een nieuwe trekker. Een gloednieuwe Scania R500 4x2 omdat het werkgebied inmiddels is verschoven naar het vervoer van bloemen, planten en groente en fruit. En een drie-asser niet echt meer nodig is. Zo rond 2011 gaat Chris een werkrelatie aan met een Ierse vervoerder. Chris vertelt: “Daar heb ik zes jaar lang leuk voor gewerkt alleen wilden ze dat ik de zaakjes daar ging regelen op kantoor. Ik heb verschillende gesprekken gehad ook met de grote Ierse baas. Ik moest er nog een nachtje over slapen en overleggen met mijn vrouw. De volgende ochtend stapte ik in mijn Scania en startte ik de achtcilinder. En toen dacht ik als ik op kantoor ga zitten dan ga ik dit geluid missen....En ik ben toch een gevoelsmens en mijn gevoel zei dat ik dat dus niet moest doen”. De werkrelatie veranderde daarna heel snel en Chris is in 2017 gestopt met dat werk.

Keuze

Ook de gezondheid gooide roet in het eten. Medio september 2018 was Chris acht maanden uit de roulatie. Wat voor een eigen ondernemer een behoorlijke tijd is. Inmiddels had Chris wel een chauffeur in dienst op de Scania R440. En een nieuw pand betrokken (2019). Dat zorgde ook voor spannende tijden. Die tijden veranderden gelukkig en qua gezondheid ging het beter bovendien kwam er werk bij. En terwijl hij eigenlijk anti personeel was, zoals hij het zelf zegt. Chris: “Op een gegeven moment sta je op een punt met je bedrijf van blijf ik doorrommelen of wil ik doorgroeien? Ik ben blij dat ik voor dat laatste heb gekozen, want bij Breewel wenste ze mij altijd veel personeel toe.. Nu ben ik ontzettend blij met dit clubje mensen waar ik mee werk. Sinds 2017 rijd Rolf van der Ham bij me. (Scania R450 4x2). Daarna in 2018 kwam Thomas Stavast (Scania R420 6x2) en sinds 2019 Martijn van der Voort (Scania R450 6x2). Rolf rijd de komende periode in de bloemen op Frankrijk, Thomas binnenland en is Martijn een vliegende keep. Zo blijft het leuk voor de jongens om af en toe af te wisselen”.

Herinneringen

Chris is zoals hij al eerder zei een echt gevoelsmens. En de V8 blijft bij hem iets speciaals. Zo rijdt hij een Dodge Ram met die brullende V8 en heeft hij een opknapper in zijn loods staan, een Scania 143M420 met Estepe-dak (ex R.J.Schutter). Maar de grootste band heeft hij met z`n eigen trekker de R500. Chris: “Een hoop herinneringen heb ik met deze auto waaronder de begrafenissen van mijn ouders, allebei met de kist achterop… Maar ik zie er ook naar uit om er nog meer nieuwe herinneringen mee te maken samen met mijn zoon Cas. Hij kan niet wachten tot hij kan rijden maar moet helaas nog even wachten. Nee deze trekker gaat niet meer weg!”

Niels van Duijvenboden


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!