BIGtruck Showtruck


Schotse Scania 4-Serie

Als men denkt aan het Schotse Inverness, heeft bijna iedereen het over Nessie, het monster van Loch Ness. Maar voor truckliefhebbers is er ook genoeg moois te vinden daar. De 42 jarige Ian Maclean is één van die liefhebbers. Ian is van alle markten thuis. Hij is zowel chauffeur geweest, als monteur.

Toen Ian 19 was, kwam hij naar Nederland toe. Van 2000 tot 2001 heeft hij gewerkt voor Renault truckservice in Barneveld. Hij had er zelfs zijn eigen afdeling. Toen mond en klauwzeer toesloeg in die periode, en er beperkingen werden ingesteld door de overheid, moest hij weer terug naar Schotland. Daar is Ian een paar jaar gaan werken als chauffeur voor Em Rogers, waarbij hij vrijwel uitsluitend wekelijks naar Italië reed, met heel af en toe een rit naar Spanje. Daarna heeft hij nog een tijd gereden voor Grampian Continental dat ook een eigen pand heeft in Beverwijk. De ritten daar brachten hem door heel Europa, en ook geregeld in Nederland, dat toch een speciaal plekje in zijn hart heeft.

Traditionele kleuren

In februari 2020 werd de truck naar de spuiter, Kevin Millican Commercial Refinishers, gebracht. Vanwge de lockdown heeft de truck daar in totaal zeven maanden gestaan, waarvan drie maanden in onderdelen, zodat ook het chassis en de daarop gemonteerde onderdelen gespoten werden. Zo had hij wel mooi de tijd om het ontwerp voor het spuitwerk te perfectioneren, voordat het geheel, trouw aan de kleuren van zijn vorige twee trucks, gespoten werd. Het chassis en alles wat eraan zit, is in een sportieve rode kleur gespoten, evenals de bovenste helft van de cabine. De onderste helft, en ook sideskirts, bumper, etc. kregen een strak witte kleur. De twee kleuren worden gescheiden door een zwarte striping. Ook de grille werd zwart gespoten, en diverse belettering en striping werd ook zwart, gescheiden van het rood met een dunne witte bies. Ook de gemonteerde lampenbeugels bovenop de cabine en luchthoorns werden rood gespoten, met de lampen en binnenzijde van de luchthoorns in hoogglans zwart als contrast.

Bij het Ierse DG Engeneering werd de opbouw voltooid. Ook dat duurde langer dan gepland vanwege covid, in totaal acht maanden. Een achterbumper in Deense stijl, en wat tranenplaat bovenop het chassis maakten de onderlijn compleet. Achter de cabine werd een kastenwand gemaakt, waaruit twee grote staande uitlaten komen, die tot boven de cabine pronken. Achterop de cabine onder de dakspoiler kwam nog een bar voor wat extra LED-verlichting, matchend met de verlichting in de achterbumper. Een set nieuwe Alcoa Durabright velgen van de firma Tyretracks maakt het uiterlijk compleet.

Eenmaal klaar met alle opbouw en spuitwerk, heeft Ian zelf nog alle slangen, pijpen, en leidingen vernieuwd, en een nieuwe turbo en wat andere onderdelen gemonteerd. Beter voorkomen dan genezen!

William Siben


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!