BIGtruck Showtruck


Altijd netjes in het pak

Eindelijk was het dan zover! Na ruim 18 maanden konden we de droomauto van Bart Schmitz van PFM in het echt bewonderen. Nog steeds niet helemaal af, maar in grote lijnen is de bijzondere auto van Bart gereed voor het echte werk. Wat is het een indrukwekkende combinatie geworden!

In november 2019 kreeg ik in mijn mailbox een mail van Bart. Hij was druk bezig met de laatste voorbereidingen voor het bouwen van zijn droomtruck, waarmee hij een roadshow in binnen- en buitenland mee kon gaan geven. Zijn droom? Een mobiele presentatie- en demonstratieruimte op wielen, waar hij zijn producten en diensten op locatie bij de klant kan demonstreren. Ingrediënten: Een vijf-assige Mercedes Arocs met een verlengde cabine zoals de 1000e Mercedes-Benz van Simon Loos. Een BigSpace cabine gecombineerd met een GigaSpace cabine. Een 40 tonmeter kraan en daarachter een mobiele presentatieruimte gevolgd door een aanhanger met plek voor de personenwagen, een aggregaat en een trotter(reclamezuil) om bewegingen van passanten, voetgangers, bezoekers aan winkelgebieden en verkeersstromen mee te kunnen meten.

Giga-GigaSpace

Na al deze aanpassingen verhuist de auto naar Ematri in Barneveld. Hier gaat de Arocs zijn uiteindelijke gedaante krijgen. Eerst wordt de auto ontdaan van zijn Bigspace-cabine. Om daarna te worden verlengd met 900mm en verhoogd aan de achterzijde met 130mm door gebruik te maken van het dakgedeelte van de Gigaspace. Waardoor er een gigantische cabine ontstaat. Zodra dit gedeelte gereed is, verhuist de cabine naar Dronten. De mannen van Special Interior gaan aan de slag met de binnenzijde. De cabine moet een plek worden waar niet alleen gerust en gewerkt kan worden maar eventueel ook vergaderd. In Barneveld wordt er druk verder gewerkt aan het chassis, de laadbak en kisten. Het chassis is verstevigd en gereed gemaakt voor de Effer 40 tonmeter kraan. De laadbak is volledig geschoopeerd en in een grijze lak gespoten en de vloerdelen zijn van hardhout. In de vloer zitten twistlocks waarmee de uitklapbare container kan worden vastgezet. Bovenop het kopschot heeft de evenaar een mooi plekje gevonden. Aan de achterzijde zijn de LED-achterlichten in de constructie van de laadbak geplaatst, en om solo te kunnen rijden zit er een uitschuifbare achterbumper op. Alles ziet er op en top afgewerkt uit. Bart had ook aan de voorzijde nog een idee, daar wilde hij de koplampen van de laatste generatie Actros. Bart: “Ik vind de koplampen van de Actros eigenlijk veel mooier dan de koplampen van de Arocs”. Na enig uitzoekwerk is het front omgebouwd en heeft de auto dus de stoere Arocs grille en de mooiere koplampen van de Actros wat de auto een eigen gezicht geeft! Andere uitdaging was het op kenteken krijgen. Zo heeft de Mercedes natuurlijk zijn eigen typegoedkeuring, maar er is zoveel aan de truck veranderd dat de RDW behoorlijk tijd nodig had om de auto een kenteken te kunnen geven. Omdat er maar één van dit type is, is dit de PFM Aroctros XL geworden. In het eerste ontwerp dat Bart maakte in 2018 zagen we een rood/zwarte Mercedes voorbij komen. Na overleg met Marcel en Willeke van MW Designs is er gekozen voor de grijze kleurstelling met een vleugje rood wat weer terugkomt in de huisstijl van PFM. Het rode honingraat-logo van PFM is verwerkt op de zonneklep. De haak van de kraan, die normaal gewoon geel is is ook rood gespoten. Het is een detail dingetje maar ook hier is over nagedacht. Aan de zijkanten van de cabine is met airbrush het Mercedes-Benz logo smaakvol aangebracht samen met de letter PFM. Overigens heeft de Mercedes A45S AMG die meereist dezelfde kleur grijs. En het geheel valt hiermee op maar is totaal geen grijze muis…!

Klasse, luxe en stijl

Datzelfde logo en details heeft Special Interior ook mooi samengebracht in het interieur. Door de verlengde cabine is er plaats gemaakt voor een coffeecorner en magnetron terwijl daar tegenover een kast is gebouwd voor de maatpakken en stropdassen voor onze Suited truck driver. Als we verder lopen in de cabine, zien we links en rechts een bankje met in het midden een tafel. Subwoofer en versterkers zijn mooi uit het zicht onder de bankjes weggewerkt. De achterwand van de cabine is voorzien met het PFM-logo in LED-licht. Boven dit alles is het bed weggewerkt dat met vier spindels uit het plafond komt zakken na een druk op de knop. Hoezo een multifunctionele ruimte? Op de cabinebodem is een houten vloer aangebracht met daarin het Mercedes-Benz logo. Klasse, luxe en stijl zijn de enige juiste woorden hier.

Doos van Pandora

Als we weer naar buiten stappen, drukt Bart op een paar knoppen van een afstandsbediening en de Expendable container begint open te schuiven als een doos van pandora. Links en rechts schuiven de zijkanten naar buiten en wordt de container zo’n vijf meter breed. Zo ontstaat er een vloeroppervlak van zo'n 35m2. Ruim genoeg om met zeven man te vergaderen omringd door schermen en touchscreens en dergelijke apparatuur. De bedoeling is om bij een klant op locatie ter plekke meting te verrichten in de dagelijkse praktijk van de klant. Waarmee de waarde van het product van de PFM Intelligence Group direct zichtbaar wordt. De gemeten data vanuit de trotter worden draadloos verstuurd en direct getoond op de schermen in de Expendable container. De container kan op de vrachtwagen blijven staan maar ook zelfstandig tot op de grond zakken door middel van vier elektrisch hydraulische steunpoten. Mocht de unit op de auto blijven, dan heeft Bart ook een grote aluminium trap waarmee je eenvoudig de ruimte kunt betreden. De mannen van Expandable hebben in de lijn van dit project ook hun visitekaartje afgeleverd.

Bijpassende aanhanger

Maar daar zijn we er nog niet mee. Een wens van Bart was om ook een aanhanger mee te nemen om daarop de personenauto, een trotter en wellicht een aggregaat te vervoeren. Dat dit ook niet een standaard aanhanger zou worden, was ook vanaf het begin al duidelijk. Door de flinke lengte van de motorwagen (bijna 12m) zou dit net als het hele project maatwerk moeten worden om binnen de 18.75m te blijven. Bij Pacton in Ommen gingen ze ermee aan de slag. Mede door de zwanenhals zit de vangmuil hoger aan het chassis en de ruimte is beperkt. Door voor deze oplossing te kiezen is het geheel toch binnen de maten en flexibel. De laadvloer is voorzien van platen met gaten die je ook bij autotransporters ziet met beugels om de Mercedes A-Klasse mee vast te zetten. Het voorste gedeelte is te scharnieren waardoor je over de voet van de trotter komt. Met de oprijplaten kan de kleine Mercedes eenvoudig op en af worden gereden. Die oprijplaten worden deels tussen het chassis opgeborgen en een stuk heeft een plek gevonden in de RVS-kisten. Aan de achterzijde zijn in dezelfde stijl als de motorwagen, de achterlichten aangebracht. Een spatlap met de pakkende tekst: Follow this fellow ...who follows his dream! maakt het ook aan de achterzijde helemaal af! En zo is de droom van Bart toch werkelijkheid aan het worden. Nog een paar laatste puntjes op de spreekwoordelijke i en de Roadshow kan gaan beginnen. We wensen Bart Schmitz veel veilige kilometers met zijn droomtruck. En uiteraard is daarvan alles te zien op zijn Youtube kanaal:

PFM Group

De PFM Group is een internationaal opererend bedrijf met het hoofdkantoor in Alphen a.d. Rijn. Met drie eigen kantoren en ruim 90 medewerkers bedienen we klanten door heel Europa. De PFM Group heeft een aantal divisies en één daarvan kent echt iedereen, zonder PFM te kennen; namelijk de praatpalen van alle bekende fastfoodketens met een drive-thru. Deze praatpaal met alle communicatie apparatuur komt bij PFM vandaan. De tweede tak van sport, daar waar de roadshow voor ontwikkeld is, heeft te maken met het analyseren van bezoekers en passantenstromen. Deze data wordt gebruikt om locaties waar veel mensen komen, denk aan; winkelcentra, winkels en binnensteden, steeds een beetje mooier, beter en veiliger te maken. Alles wat je meet, kun je verbeteren! Dat is het motto van PFM.

Niels van Duijvenboden & Grafiska 21