BIGtruck Reportage


Nieuwe cabinewet: nieuwe DAF

DAF Trucks bood de vakpers onlangs de gelegenheid om in Eindhoven statisch kennis te maken met de nieuwe DAF XF, de XG en de XG+. Daarbij werd helder en duidelijk uitgelegd waarom dit merk nu iets heel bijzonders kon neerzetten.

Het is 2012. De Euro 6 normen zijn bekend en in de aanloop naar de IAA in september van dat jaar wordt duidelijk dat sommige merken met een facelift moeten komen om de koelcapaciteit van hun dieselmotoren te kunnen verbeteren. Dat is nodig om Euro 6 te halen: meer lucht in de motor. Oplettende chauffeurs zien her en der DAF trucks rijden waarvan de cabine ietsje hoger op het chassis staat. Wat blijkt? DAF heeft weer eens geluk: om de hogere motor onder het chassis kwijt te kunnen, moet de bodemplaat drie centimeter omhoog worden gezet. Een nieuwe cabine is dus nog niet nodig bij DAF.

Intussen in Eindhoven

DAF kwam dus weer goed weg, maar het kwartje viel ruimschoots in de bestuurskamer van DAF dat er nu toch echt aflossing moest komen voor het cabinecasco van de 95, dat op dat moment al 25 jaar mee gaat. Dat is tien jaar langer dan de gewoonte is in de truckwereld. Bij DAF wordt daarom het project gestart om tot een volledig nieuwe cabine te komen. Daarbij gebruikt DAF zijn connecties in Brussel optimaal: zo weten ze in Eindhoven welke potjes er in Brussel op het vuur staan om de cabinewetgeving te wijzigen. In eerste instantie is er sprake van een FUP: Front Underrun Protection, die moet voorkomen dat personenwagens of andere weggebruikers onder de truck kunnen schieten met alle vervelende gevolgen van dien. In Brussel wordt ook voor het eerst geopperd om de lengtematen te verruimen om zo fabrikanten de gelegenheid te geven om trucks te bouwen die zuiniger zijn. Meteen is al duidelijk dat de maten van de laadruimten niet zullen veranderen.

Langere neus

Bij DAF beginnen ze meteen met de bouw van een cabine met een langere neus, bedoeld om het punt te vinden waar de stroomlijn het meest optimaal is. Meer niet, het gaat nog niet om een opvolger van de huidige cabine. De variant met langere neus wordt ook daadwerkelijk gebouwd en getest op de baan in St. Oedenrode. Al snel blijkt dat er een verbetering van 20% uitrolt en dat de chauffeur een veel beter zicht heeft vanuit de cabine. Natuurlijk zal dit niet de nieuwe DAF worden, maar nu hebben de ontwerpers en ingenieurs houvast: dit is waar ze heen zouden willen.

Doorpakken

Intussen wordt duidelijk dat Brussel wil doorpakken met het versoepelen van de richtlijnen vervat in 96/53, waar de toegestane maten en gewichten van Europese trucks in zijn samengevat. DAF heeft intussen de nieuwe cabine voor een deel gereed, maar het moet nog blijken of dat ook geldt voor een duidelijk langere versie. Net als Scania met de S-cabine, wil DAF meer naar de premium-beleving met een rianter aangeklede versie van de XF. Dat wordt de XG. Wanneer, zoals het erop lijkt, de totale combinatielengte vastligt, evenals de laadlengte, maar de cabinelengte niet, dan staat de deur open voor een langere cabine. Daarmee kan DAF aan de buitenkant de hoeken beter afronden, bijna net zo mooi als die eerste ‘neuskegel’, en zorgen voor meer comfort in een supergrote cabine. Intussen komt Mercedes in 2018 met Mirrorcam en meer wijzigingen. Maar het uiterlijk van de Actros blijft op een ander dagrijlampje na, ongewijzigd. Het jaar erop komt de Iveco S-Way. Ook die laat zien dat ze in Turijn de aanstaande cabineregels laten voor wat ze zijn, hoe mooi het uiterlijk van de S-Way ook. Hetzelfde met de nieuwe MAN.

BIGtruck

In het najaar van 2019 publiceert BIGtruck het verhaal dat de cabines mogelijk langer mogen worden omdat enkele maten door Brussel worden vrijgegeven. We laten een ontwerp tekenen door Bertrand Janssen, die vroeger bij DAF trucks ontwierp en vanaf 2004 bij Mercedes. Het uiterlijk van de huidige Actros-generatie is zijn werk. Omdat hij begin 2019 met pensioen ging, zochten wij hem toen op. Het resultaat was verbluffend. Uiteraard was DAF toen al een heel stuk verder met de nieuwe cabine. In september 2020 werd de nieuwe wet officieel en waren langere cabines dus echt toegestaan. Reden voor DAF om de XG+ te ontwikkelen, met 33 centimeter meer lengte. De trucks gaan na de zomer in productie en de grote vraag is hoe de andere merken zullen gaan reageren.

Veel meer

De nieuwe DAF biedt van alles veel meer dan klanten tot dusverre gewend zijn. Het blijft zeker niet bij een digitaal dashboard. De hele sfeer in de cabine is veel beter. Betere bedden, niet een maar twee draaistoelen, een ander stuurwiel, als je wil kun je nog een handremhendel gebruiken. Bekijk het filmpje voor de details! De monitoren van het camerasysteem dat spiegels vervangt. Subtiele DAF-logootjes als je goed kijkt. Maar meest in het oog springend is toch wel hoe je op de bijrijdersstoel van de XG+ plaats kunt nemen en er dan nog een volwassen persoon achter op het bed kan zitten. Dat is echt nog nooit vertoond!

Tim de Jong