BIGtruck Showtruck


Met een MAN TGX naar verre binnensteden

Onlangs is er aan het wagenpark bij de firma Frans Kuiper in Geldermalsen een nieuwe truck toegevoegd. Chauffeur Sjeff van Hinsberg uit het Brabantse Son en Breugel is hier de trotse bestuurder van geworden.

Op 18 jarige leeftijd is Sjeff begonnen op een bescheiden Atego bakwagen in de lokale distributie, en na het behalen van zijn CE-rijbewijs is hij meteen overgestapt op het rijden met een trekker-oplegger. Het mooiste was dat hij uiteindelijk de Scania torpedo van de firma kreeg, wat op dat moment zijn droom was. Na wat diverse andere banen in het internationale en nationale transport, werd het toch weeer tijd om wat vaker te overnachten in de truck. Via Frenk, de zoon van Frans, leerde Sjeff Frans kennen, en is hij sinds december 2019 voor hen gaan rijden.

Na een Volvo FH3 en een DAF XF 105 te hebben gereden, werd het tijd voor een nieuwe truck. Ondanks best DAF-fanaat te zijn, besloot Sjeff toch te vragen om een demotruck van de nieuwe MAN. Deze beviel zo goed, dat uiteindelijk werd besloten om voor een TGX 18.470 met de grootste cabine te gaan. De 470 pk is voldoende voor de werkzaamheden die uitgevoerd worden. Sjeff is zeer te spreken over de opbergruimte in de cabine. Ook de zit is volgens hem fantastisch. Voor de chauffeur hebben ze echt een ideale auto neergezet. Het enige minpunt vind hij de schakelmomenten, die zijn soms wat kort.

Verlichting

Ook de opbouw werd intern geregeld bij Rosier. Boven de zonneklep werd een lichtbak gemonteerd, met eronder een LED-lichtbalk. Aan weerszijden van de lichtbak kwamen Michelin poppen, en er bovenop vijf toplampjes. Op het dak sieren 2 Nedking luchthoorns, en op de zijkanten van de dakspoiler kwamen Hella dubbelbranders. Deze dubbelbranders vind je ook terug in de grille, daar zijn er vier geplaatst. Onderin de grille zijn vier donkere LED-verstralers gemonteerd. Op de bumperhoeken, op de achterspatborden, en onder de spiegels zijn breedtelampjes aangebracht. Alle lenzen van de verlichting zijn helder, waardoor alles mooi bij de kleuren van de truck past. Aan de zijkanten van het chassis maken twee lampenbalken het geheel meer af. Deze verlichting is ouderwets halogeen, en zijn de lenzen amberkleurig. De achterkant van het chassis is standaard, maar er zijn plannen voor een deense stijl achterbumper in de toekomst. Onder de voorbumper is nog een onderlip gemonteerd. Deze is van origine van een Volvo FH1, en hoefde maar een klein beetje aangepast te worden om deze passend te krijgen.

Taugé

Het interieur is ook standaard af dealer, met bruin lederen stoelen, Het idee is om die kleur als basis te gaan gebruiken in de toekomst, om ook het interieur verder te gaan bekleden, en daar iets persoonlijks van te maken. Sjeff rijdt voornamelijk op Duitsland, en levert goederen aan de grossmarkten, Asia-winkels, en rijdt veel met tauge als lading. Dit werk bevalt hem erg goed, met de vele bezoeken aan binnensteden, waardoor het een mooie uitdaging maakt om daar lekker te sturen, en het werk mooi afwisselend is. “Frans Kuiper heeft ongeveer een wagentje of 12, en dat maakt het werk hier leuk, en ben je geen nummer. Ik hoop dat ik nog heel wat jaren voor die kerel mag werken,” aldus Sjeff.

William Siben