BIGtruck Reportage


Mercedes test Actros met brandstofcel

Mercedes-Benz is bezig met het testen van een Actros met een brandstofcel voor het lange afstandsvervoer. Met een brandstofcel wordt waterstof omgezet in stroom, waardoor er geen zware accu’s nodig zijn. Op dit moment lopen er meerdere van dit soort trucks op de testbaan bij Mercedes maar voor 2023 zijn de eerste veldtesten bij klanten gepland. Mercedes voert het project uit samen met Volvo.

De zoektocht naar alternatieve brandstoffen voor de toekomst is in volle gang. Elektrisch rijden is een mooie oplossing voor de korte afstand en de binnenstad, maar voor wie lange ritten doet is dat geen optie. Zware accupaketten zorgen ervoor dat het laadvermogen tekort schiet en de nog steeds beperkte actieradius maakt dat je met zo’n truck regelmatig een laadstation moet opzoeken. Met een brandstofcel aan boord hoeft dat niet. Je neemt dan in speciale tanks waterstof mee waarna de brandstofcel dat omzet in elektriciteit. Meestal is er dan alleen een accu nodig voor als er veel vermogen gevraagd wordt, bijvoorbeeld in een klim. Mercedes-Benz zet nu in op die technologie met de test van een Actros met zo’n brandstofcel voor de lange afstand. Dit doet Mercedes samen met Volvo. Het is de eerste keer dat deze rivalen elkaar opzoeken in een samenwerking.

CO2 neutraal

Waterstof wordt geproduceerd uit stroom, en ook dat is een proces waar veel energie in gestopt moet worden. Mercedes en Volvo gaan uit van groene stroom die door zonne- of windenergie wordt opgewekt. Door die stroom om te zetten in waterstof is het veel eenvoudiger om energie mee te nemen, dat past namelijk gewoon in tanks. Van daaruit wordt het hoogst explosieve gas dan weer omgezet in stroom voor de elektrische aandrijving. Volgens Mercedes is dit de beste oplossing voor CO2 neutraal transport in de toekomst. Daarin staat het merk overigens niet alleen. Ook Hyundai koos voor waterstof als energiedrager en de eerste trucks van dat merk rijden zelfs al in Zwitserland zoals je vorige maand kon lezen. Ook Nikola werkt aan een brandstofcel truck. Het kan overigens ook anders, want je kunt waterstof ook als brandstof gebruiken voor een verbrandingsmotor. Dat is een ontwikkeling waar DAF en motorenbouwer Cummins op dit moment aan werken.

In 2023 veldtesten

Maar terug naar de Actros op waterstof. De ontwikkeling afdeling van Mercedes kreeg als opdracht mee dat het systeem net zo betrouwbaar moest zijn als een diesel. Dat wil zeggen dat de brandstofcel en de elektrische componenten aan boord minstens 1,2 miljoen kilometer mee moeten kunnen. Dat wordt berekend, maar om te testen of dat ook echt zo is worden de trucks nu getest. Eerst op de testbaan, dan op de openbare weg en in 2023 ook bij klanten. Mercedes test daarbij twee varianten, namelijk met vloeibare- en met gasvormige waterstof. De uitvoerige testen moeten uitwijzen wat de beste methode is.

Interessante ontwikkelingen

Duidelijk is wel dat we voor een hele interessante periode staan. De roep om CO2 neutraal transport wordt steeds nadrukkelijker en overheden zetten steeds vaker een streefdatum neer wanneer het over moet zijn met fossiele brandstoffen. In veel gevallen is dat binnen 15 jaar vanaf nu. Of het dan elektrisch, waterstof elektrisch of een andere oplossing wordt is nog niet duidelijk, maar de komende tien jaar zullen in het teken staan van de alternatieve brandstoffen.

Cellcentric

Daimler en Volvo werken samen in een waterstofproject, Cellcentric gedoopt, om kosten te besparen. Die besparingen moeten gevonden worden bij de ontwikkeling van een aandrijflijn waarin de brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit, een hoofdrol speelt.Volgens de partners moeten de kosten van brandstofcellen de komende jaren afnemen met een factor of zes tot 2027. Gevreesd wordt nu nog, dat het zeker vijftien jaar zal duren eer waterstoftrucks hetzelfde zullen kosten als diesels. Daimler en Volvo stellen dat in de nabije toekomst batterij-elektrische trucks en vrachtwagens die elektriciteit betrekken uit waterstof, elkaar aanvullen. Daarbij gaan Mercedes en Volvo er vanuit dat batterij-elektrische trucks met lagere gewichten rond rijden en op kortere afstanden ingezet gaan worden.

Tim de Jong, Iep van der Meer