BIGtruck Duurzaamheid


‘Stiller dan de tram’

Begin dit jaar nam HAVI, dat onder andere restaurants van McDonald’s, KFC en de BP tankstations bevoorraadt, een Scania bakwagen in gebruik die naast de bekende dieselmotor, ook een elektromotor heeft. Een plug-in hybride. De laadbak wordt elektrisch gekoeld, hetzelfde geldt voor de aanhanger van de combi. BIGtruck vergezelde chauffeur Dennie van Renswouw op een rit naar de Amsterdamse binnenstad.

De nieuwste combi van HAVI, de huisvervoerder van McDonald’s, is voor zover we kunnen nagaan, de modernste in zijn soort. Ga maar na, de bakwagen is een Scania plug-in-hybride en de koeling is vol elektrisch, ook van de aanhangwagen. HAVI streeft ernaar om bij zijn transportwerk geen CO2 meer uit te stoten. Het bedrijf is daarom volledig over op alternatieve brandstoffen met 100% HVO, heeft al een aantal Scania’s op LNG en met de plug-in hybride kan in stadscentra een aantal kilometers vol-elektrisch gereden worden. Tussen 2017 en 2020 heeft HAVI al 58% CO2 besparing gerealiseerd per geleverde rolcontainer door deze weg in te slaan en de ambitie die nu samen met klanten wordt geformuleerd richting 2025 gaat nog verder.

Stekkeren

Chauffeur Dennie van Renswouw begint met het uit stopcontacten halen van stekkers die de batterijen opladen van de truck en de koelmachines. Alles wordt netjes opgerold. “Dit is behalve een schone, ook een hele stille combinatie. Nog stiller dan de tram”, zegt hij. “Van de tram hoor je de wielen nog op de rails. Maar dat is hier natuurlijk niet het geval.” Ingespannen luistert Dennie of hij iets hoort aan de koelmachine. Pas wanneer hij op de display kijkt, ziet hij dat de machinerie werkt zoals het zou moeten.

Opnieuw stilte

We stappen in de G-cabine van de Scania, de enige hybride die hiermee gebouwd is, en routinematig draait Dennie de sleutel om. Maar we horen weer niks. Toch geeft de display van de Scania aan dat de truck er klaar voor is. Behoedzaam trekt Dennie op met een zwaar geladen combi, waarmee we acht adressen in Amsterdam gaan lossen, de meeste in de binnenstad. Even later springt de dieselmotor bij. Het is het vertrouwde geluid van de Scania 9 liter vijfcilinder motor. In deze bakwagen goed voor 360 pk. “De batterij is nu zo weer opgeladen”, zegt Dennie.

Zorg

Onderweg naar Amsterdam blijkt dat Dennie een typische zij-instromer is. “Ik werkte in de zorg, maar had het daar toch niet zo naar mijn zin. Chauffeur worden leek me een leuk beroep, en inmiddels is wel gebleken dat ik dat goed had!”, zegt hij met een brede lach. “Bij HAVI is het elke dag weer wat anders. Gisteren zat ik nog in hartje Maastricht. Vandaag wordt het hartje Amsterdam. Wie weet wat het morgen wordt.”

Nauwe straatjes

Het adres langs de A9 bij de Ikea is de eerste van de dag. Die wordt gelost uit de aanhanger, waarna de aanhanger elders wordt afgekoppeld. De afgekoppelde aanhanger koelt volledig stil en uitstootvrij op het batterijpakket dat erop gemonteerd is om de overlast voor de omgeving te minimaliseren. Met de motorwagen gaat Dennie de binnenstad in. Eerst naar de Kinkerstraat in Oud West. Daar komt het verkeer al aardig op gang. Juist wanneer Dennie op de losplaats gaat staan, leegt een vuilnisauto van de gemeente vuilcontainers die grotendeels in de grond zitten. Het is half acht en we weten zeker dat hele Kinkerstraat nu wakker is. “En dan moet ik zo stil zijn”, zegt Dennie met een knipoog.

Lenteweer

Vanuit de Kinkerstraat gaat het naar de Dam, waarbij fraai lenteweer de stad en zijn inwoners er op z’n voordeligst uit laat zien. Op de Dam, waar nog altijd bijna niemand te zien is, stapt Dennie uit voor een korte pauze. Nauwelijks staat hij naast de auto, of zijn collega Pepijn komt vanuit de Nieuwendijk aangereden. De mannen kletsen enkele minuten en dan gaat ieder zijns weegs. Dennie rijdt de Kalverstraat in, en alleen met enige moeite kunnen twee bakwagens van 2,30 breed elkaar daar passeren. Na het lossen verlaat Dennie via het Rokin de binnenstad, uiteraard elektrisch. Hij is de IJ-tunnel al uit voordat de dieselmotor bij moet springen. Dan heeft hij acht kilometer vol-elektrisch gereden. In Buikslotermeer lost hij een volgend adres. Daarna wordt de aanhanger weer aangekoppeld en gaat de reis naar de Spaklerweg niet ver van het Amstelstation en naar Osdorp en tot slot naar de Amsterdamse Poort bij het Bijlmerstation. Hier worden we verrast door bouwwerkzaamheden, waardoor er op een uitvoegstrook gelost moet worden. Op vrijwel alle adressen neemt Dennie weer emballage mee terug. Zo blijft de beladingsgraad op peil en rijdt de combi altijd beladen.

Meer stroom

HAVI wil het distributiewerk het liefst uitstootvrij en geluidsarm doen, maar dat lukt nog niet helemaal want de techniek is nog niet zo ver. Door met meerdere partners te overleggen, kon deze combi gerealiseerd worden. De laadbakken zijn van Heiwo, die elektrische Carrier koelmachines onder de chassis bouwde. Daarnaast heeft Carrier ook een ECO Drive opgebouwd. Op de motor-PTO van de vrachtwagenmotor wordt een hydraulisch systeem gemonteerd dat een 400 Volt generator aandrijft. Het hydraulisch systeem heeft een constante toerenregeling. Daardoor beschikt HAVI over hetzelfde koelvermogen als wat wordt verkregen via het vaste net. AddVolt biedt batterijpakketten waardoor de traditionele dieselgenerator wordt vervangen door een uitstootvrij alternatief. Door dit te combineren en door met de hybride Scania te rijden zet HAVI een nieuwe maatstaf in landelijke distributie van koelverse waren en van vriesgoed. HAVi volgt de ontwikkelingen bij Scania naar elektrische trucks op de voet. Vast staat dat er nu al besparingen tot tien procent optreden in het dieselverbruik en dat deze combi waar nodig muisstil en uitstootvrij door stedelijk gebied en op het terrein van McDonald’s restaurants rijdt. De combi wordt ook al op andere routes ingezet.

Tim de Jong