BIGtruck Rij-impressie


Rijden met de nieuwe Scania V8

Scania presenteerde vorig jaar een nieuwe generatie V8 motoren met 530, 590, 660 en 770 pk. BIGtruck had de rij-primeur met het topmodel, maar tijdens een presentatie in de Ardennen konden we nu ook voor het eerst rijden met de nieuwe 590 pk variant. Zeker in combinatie met de nieuwe versnellingsbak is zou dat een ontzettende fijne rij-machine moeten zijn. Naast de blauwe R590 stond er ook een stoere 770S met sleepas klaar voor testritten, en die kans lieten we uiteraard ook niet voorbij gaan.

De Scania R590 is maar liefst 60 pk sterker dan het instapmodel terwijl het koppel 250 Nm hoger ligt. Dat merk je ook echt, want onderin is dit echt een krachtpatser. Zeker in combinatie met de nieuwe versnellingsbak van Scania, de G33CM en de 2,59:1 achteras reductie. Dat is een wat ‘kortere’ achteras overbrenging en dat betekent meer trekkracht in de eerste 13 versnellingen. Het geheim van deze combinatie is dat de nieuwe versnellingsbak een overdrive als hoogste gang heeft. Die 14e versnelling wordt echter alleen toegepast als dat kan, waardoor het totale plaatje beter uitkomt.

Minder weerstand

Nu is het zo dat een direct-drive versnelling altijd de voorkeur had vanwege de geringere inwendige weerstand in de versnellingsbak. De aandrijfkrachten worden dan 1:1 doorgegeven, zonder allerlei wrijvingsverliezen van tandwielen. Scania heeft de nieuwe bak echter zodanig gebouwd dat de inwendige wrijving tot een minimum beperkt wordt. Daardoor is het op vlakke gedeeltes, en Europa is hoofdzakelijk vlak, juist beter dan met een direct drive versnellingsbak. De nieuwe G33CM versnellingsbak is niet alleen zo’n 60 kilo lichter dan de vorige generatie, ook de reactietijden zijn sneller. Dat komt doordat er voortaan drie ‘Layshaft brakes’ in zitten. Dat zijn remmen die ervoor zorgen dat de verschillende assen in de bak nog sneller gesynchroniseerd worden, maar dan zonder synchronisatieringen. Verder wordt er slim gebruik gemaakt van de olie. Om te voorkomen dat de tandwielen constant in een bak olie staan te klotsen, wordt een deel van de olie opgevangen in een extern bakje. Daardoor ontstaan er minder wrijvingsverliezen. Als de slimme elektronica van de predictive cruise aan ziet komen dat er hard gewerkt moet worden, dan valt de olie uit het reservoir om ervoor te zorgen dat de smering optimaal is onder zware omstandigheden. Dit kan doordat de computer weet hoe zwaar de combinatie is en wat de omstandigheden zijn onderweg. Al die mooie techniek zorgt voor veel comfort en een, naar verwachting lager verbruik. Dat laatste hopen we later dit jaar nog aan te tonen op onze testroute.

Actieve stuurhulp

Nieuw is ook de elektrisch bekrachtigde stuurpomp op de Scania, het zogenaamde EAS systeem. Het gaat hierbij om een elektronisch aangestuurde hydraulische stuurpomp die razendsnel reageert en die helpt om lichter te sturen bij lage snelheden. Eigenlijk net als het Dynamic Steering systeem van dat andere Zweedse merk. In de Scania is het echter geen groot verschil met de standaard stuurbekrachtiging zoals dat bij Volvo wel het geval is. Dat is een bewuste keuze van Scania. De ingreep van de elektrisch bekrachtigde stuurpomp is heel subtiel en ja, het stuurt mooi licht maar nee, dat is geen wereld van verschil met de vorige generatie. Toch is het een belangrijke noviteit, want de Scania helpt je nu ook actief mee als je uit de koers dreigt te raken met dit zogenaamde Lane Keeping Assist. Dat doet de truck door in het stuur actief tegen te sturen als het fout dreigt te gaan. Ook bij aanrijdingen kan het systeem zelf uitwijken. Dat noemen ze Lane Change Collision Prevention. Al deze mooie techniek is in feite een stapje richting autonoom rijden en deze systemen zul je bij alle merken aantreffen in de toekomst.

De laatste V8?

De iconische Scania V8 motoren van de nieuwste generatie hebben minder interne wrijving, een nieuw nabehandelingssysteem met een tweetraps AdBlue inspuiting, nieuw motormanagement en verhoogde compressieverhoudingen. Verder worden zaken als de compressor slimmer aangedreven, namelijk vooral als de motor geen vermogen hoeft te leveren. Dit alles leidt volgens Scania tot een 3% lager brandstofverbruik. Het meest indrukwekkende lid van Scania's V8-familie is natuurlijk de nieuwe DC16 123-motor. Met zijn enorme vermogen van 770 pk vervangt hij het vorige topmodel met 730 pk. Een verschil is dat de 770 pk sterke V8 gebaseerd is op hetzelfde, vernieuwde platform als de rest van de nieuwe V8-reeks. Naast genoemde noviteiten is de nieuwe V8 ook lichter, en wel tot 75 kilo. De ontwikkeling van een motorplatform wordt over de jaren terugverdiend en de markt voor dit soort geweldenaars is relatief klein. Daarbij komt dat de zescilinder motoren steeds krachtiger worden. Het is dan ook maar de vraag of er ooit nog weer een nieuwe V8 motor ontwikkeld zal worden. De snelheid van CO2 reducerende maatregelen en de ontwikkeling van alternatieve aandrijvingen zouden zo’n krachtbron over, laten we zeggen 15 jaar, wel eens overbodig kunnen maken. Reden genoeg dus om er nog een keer goed van te genieten, of om er nog eentje aan te schaffen!

770 Pk merk je!

Na onze rit door de Ardennen grijpen we de kans voor een nieuwe kennismaking met het topmodel, de 770S. Deze keer gaat het om een stoere sleepas-trekker die eigenlijk bedoeld is voor het echte zware werk in Zweden. Aangezien de nieuwe versnellingsbak van Scania het koppel van 3750 Nm niet aan kan, is deze trekker voorzien van de bekende bak van dit merk. Ook is de achterasreductie wat korter dan wat we zouden opteren voor een lange afstandstrucks met 40 ton. Dit resulteert echter in nog meer trekkracht. Zo rijden we de lange klim naar de Baraque de Fraiture op met 79 kilometer per uur! Dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar en zelfs sommige personenauto’s met een caravan hebben daar nog moeite mee! Verder blijft de Scania V8, en zeker in de 770 pk uitvoering, gewoon een feest om mee te rijden. Het is niet alleen de motor, maar de hele beleving van de truck, het interieur en bijvoorbeeld de manier waarop een deur sluit wat doet denken aan een topklasse personenauto. Je zit alleen een stuk hoger!

Iep van der Meer