BIGtruck Reportage


Nieuwe MAN TGX voor Deelens Transport BV

Deelens Transport BV in Druten is de huisvervoerder voor Excluton BV. Het bedrijf vervoert met een vloot van 45 combinaties bestratingsproducten door heel Nederland. Onlangs versterkte een MAN TGX 26.510 6x2 trekker de vloot. Chauffeur Wim Vos kreeg de eer om de eerste MAN van de nieuwe generatie in de Excluton kleuren als vaste auto te krijgen.

Wim Vos is een hele bekende naam in de transportwereld maar volgens deze Wim is hij geen familie van die Vos met de bruine zeilen. Wim werkt eigenlijk zijn hele leven al bij Deelens. ,,Als jongetje van 12 jaar oud liep ik hier al bij het bedrijf rond en ik werk inmiddels al dertig jaar voor Deelens Transport. Die naam kennen heel veel mensen niet, maar het is het eigen transportedrijf van Excluton’’ aldus Wim. Hij heeft net een vracht geladen voor Bodegraven en BIGtruck rijdt een ritje mee met de nieuwe MAN. Wim is er bijzonder mee ingenomen. ,,Hier voor reed ik ook een MAN TGX, maar dan met 430 pk. Dit is een 510, en dat merk je wel. Voor mij is dit ook de eerste auto met een automaat trouwens, en ik moet zeggen dat die het erg goed doet. Verder vind ik dat de nieuwe MAN echt vernieuwd is. Aan de buitenkant zie je het niet meteen maar hier binnen is alles nieuw. Hij is veel stiller, en vooral de bediening is verbeterd. Verder is het zicht veel beter doordat de spiegels slanker zijn. Dat levert minder dode hoek op’’.

DAF 3600

Wim begon zijn carrière als chauffeur dertig jaar geleden op een DAF 3600. Wim: ,,Dat was een beest van een auto die in die tijd indruk maakte. Ik heb er veel schik mee gehad en het is jammer dat ze niet één zo’n oude DAF bewaard hebben. Na de DAF kreeg ik drie keer een nieuwe Mercedes-Benz. Eerst die SK modellen en later de Actros. In dit tijd schakelde dat nog met dat EPS systeem. Later kreeg ik een nieuwe MAN TGX, en dat was weer een handbak. Die auto heeft het trouwens heel goed gedaan. Ik heb er ruim 9 ton op gezet en hij had 22.000 draai uren. In al die tijd heb ik twee keer een kapotte slangklem gehad, dat was alles. MAN is echt heel erg betrouwbaar hoor je altijd, en dat kan ik beamen’’. Intussen rijden we op de A12 en de MAN doet zijn werk heel stil. Als er trekkracht gevraagd wordt hoor je een mooie diepe brom in de cabine, maar de rust is overweldigend. ,,Hij is ook echt stiller dan zijn voorganger, dat is echt een verschil’’ aldus Wim.

Kranen

De chauffeurs van Deelens bevoorraden met de 45 eigen trucks Excluton dealers door heel Nederland. Vandaag is onze bestemming een handelaar in bouw- en bestratingsmaterialen in Bodegraven. Wim komt hier regelmatig en weet precies waar alles moet staan. Hij beklimt de Kennis autolaadkraan waarna het dieseltje gestart wordt. Geroutineerd worden de pallets en bigbags opgepakt en keurig op de juiste plek gezet. Door het gemak waarmee Wim de kraan bedient lijkt het eenvoudig, maar uit ervaring weten we dat het best een kunst is om goed met zo’n machine te werken. Nadat alles gelost is pakken we een bak koffie waarna we weer afreizen naar Druten. ,,Meestal doen we drie ritten per dag. Druten ligt echt heel mooi centraal in Nederland waardoor dat kan. We rijden echt door heel Nederland, van Noord Groningen tot diep in Limburg. Ik vind het erg leuk gevarieerd werk, en ik ben iedere nacht gewoon thuis. Onze trucks hebben prachtige slaapcabines maar die heb ik nog nooit gebruikt’’.

De Vette Hap

In Druten laat Wim ons het enorme terrein zien van Excluton. Het terrein ligt in de uiterwaarden van de Waal en om daar te komen moet je over een lange brug. Ook op het terrein zelf is een brug gebouwd. Wim: ,,Eigenlijk is het bedrijf gevestigd op twee eilanden in de Waal. Die twee eilanden zijn nu verbonden door de brug waardoor het water er onder door kan bij hoog water’’. Op het terrein zien we enorme hoeveelheden gereed product staan. Eindeloze rijen ingepakte bestratingsmaterialen wachten op transport, maar er staat ook een zee aan pallets met zakken zand. Opvallend is het frietkot op het terrein. Op het dak staat een groot bord met de tekst ‘Frituur’ en de naam van de uitspanning is ‘De Vette Hap’. ,,Dat is een geintje van de baas. Hij maakte in België foto’s van zo’n frietkot en dat is daarna hier op het terrein nagemaakt. Iedere vrijdag middag staat de frituurpan aan en dat is bijzonder populair bij de chauffeurs en de medewerkers’’.

MAN man

De nieuwe MAN is tot nu toe de enige in de vloot van Excluton. Wim voelt zich bevoorrecht dat hij er mee mag rijden. ,,Ik ben wel een MAN man, en als ik zelf een truck zou kopen dan zou het beslist een MAN zijn. Zoals ik net al zei, de vorige was ook een top auto maar deze overtreft het vorige model op alle fronten. Ik ben er heel blij mee’’ aldus de tevreden chauffeur. Inmiddels heeft Wim de lading zand gevonden die hij moet laden voor zijn laatste rit vandaag. Hij begint te laden waarna hij naar de weegbrug rijdt. Met een laatste bak koffie bij de wand met oude truckfoto’s nemen we afscheid.

Iep van der Meer