BIGtruck Rij-impressie


Hyundai komt er aan, op waterstof!

Met de Hyundai Xcient gaf het Zuid Koreaanse merk al in 2017 aan naar Europa te komen. Dat heeft even geduurd, maar hij komt er nu echt aan! Wij reden inmiddels met de nieuwste versie en op het eerste gezicht zie je niks vreemds aan de truck, of het moet de opmerkelijke kleur zijn. Zelfs wanneer je plaats neemt achter het stuur is er nog niets dat er op wijst dat dit een hele bijzondere truck is maar deze Hyundai Xcient heeft een aandrijving waarbij waterstof omgezet wordt in elektriciteit.

Hyundai heeft een behoorlijke voorsprong waar het gaat om waterstof aangedreven elektrische voertuigen. Waar andere merken nog bezig zijn met prototypes, is bij Hyundai de serieproductie inmiddels begonnen. Ook in Europa worden deze trucks al geleverd, namelijk in Zwitserland. Het dringt nu dan ook langzaam door bij de Europese transportwereld dat de Koreanen met deze nieuwe techniek sneller zijn dan de Europese gevestigde orde. En dat niet alleen, want het merk streeft hiermee ook nieuwkomer Nikola de loef af. Lees daarvoor het kader bij dit artikel.

Zwitserland

Aantrekkelijke wetgeving en duidelijke milieudoelen bedacht door Zwitsers die op dit gebied wilden doorpakken, in combinatie met snel beschikbare groene waterstof uit waterkracht. Dat zijn de ingrediënten die Hyundai deden besluiten om in Europa van start te gaan in Zwitserland. Het is de inwoners van dit Alpenlandje menens want het doel is om al in 2025 niet minder dan 1600 van deze waterstoftrucks te hebben rondrijden. De eerste tientallen zijn inmiddels afgeleverd, en de manager van Hyundai heeft er zin in: Onlangs liet hij weten dat dit jaar nog de eerste Xcient waterstoftrucks ook in andere Europese landen de weg op zullen komen, te beginnen in Duitsland en in Nederland. Ziehier waarom BIGtruck daarom nu al een rij-impressie met deze bijzondere vrachtwagen brengt en uitlegt hoe je een waterstoftruck van 18 ton GVW kunt vergelijken met waar we hier met z’n allen bekend mee zijn.

Ruim voldoende kracht

Hyundai rekende bij het ontwerp van de aandrijflijn vanuit de Nexo personenwagen. Die aandrijflijn is voor de Xcient dubbel uitgevoerd. Maar dan ben je er nog niet. Hyundai vulde de beide brandstofcellen aan met een elektromotor en een zogeheten bufferbatterij. Daardoor ontstaat een systeemvermogen van 476 pk en niet minder dan 2237 Newtonmeter trekkracht. Waarden die bij een trailercombinatie van 40 ton niet misstaan. Dat is wat ons zo opvalt aan de nieuwe techniek. Het is niet alleen stil en schoon, maar het levert ook veel meer vermogen en trekkracht. In stilte komt de Hyundai van z’n plek en de truck rolt probleemloos en vlotter dan je gewend bent door het landschap. In afwezigheid van motorgeluid, ga je op andere dingen letten.

Rijden

Wat opvalt bij deze Hyundai Xcient, is dat de vierpunts luchtgeveerde cabine-ophanging het vrijwel perfect goed doet. De cabine zelf is volledig ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd en dat merk je ook. Het is veel ruimer dan de typische Aziatische trucks die nu op de markt zijn. De besturing voelt lekker stevig en niet zo indirect zoals we wel eens meemaken bij distributietrucks van de bekende merken. Op het dashboard is goed te zien wat er in de aandrijflijn gebeurt. Wordt er elektriciteit verbruikt, of juist terug gewonnen door van het gas af te gaan? Heel belangrijk is de informatie over hoeveel kilometers er nog afgelegd kunnen worden, maar ook dat wordt keurig getoond. Het is cruciale info die je tegenwoordig bij elk elektrisch voertuig aantreft. Ook bijzonder is dat deze elektrische truck gewoon een versnellingsbak heeft. In dit geval een volautomatische Allison zesbak.

Tanken, kosten

Zoals gezegd wordt de Hyundai elektrisch aangedreven maar de stroom wordt opgewekt door een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Overigens kun waterstof ook gebruiken in een verbrandingsmotor maar Hyundai koos voor deze weg. Dat heeft voordelen, want met zo’n elektromotor krijg je een heel stil voertuig. Het tanken van waterstof is min of meer een anticlimax. Je verwacht een uiterst modern tankstation, maar dat is niet het geval. Waterstof staat duidelijk nog in de kinderschoenen voor wat betreft de distributie. De Hyundai Xcient kan maximaal 32 kg waterstof tanken, en dat zou genoeg moeten zijn voor krap 500 kilometer. Met grotere tanks is die afstand heel eenvoudig te verdubbelen maar dat is in dit geval niet nodig. Na ons ritje door het mooie Zwitserland wordt er 9,26 kilo getankt. Het verbruik komt uit op 6,6 kilogram waterstof per honderd kilometer. Omgerekend naar energiewaarde komt dit overeen met 22 liter diesel per honderd kilometer. Dat is niet slecht, maar zeker ook niet bijzonder goed. Het grote voordeel voor de Zwitsers is dat ze vanwege de op CO2-uitstoot gebaseerde accijnsbelasting met waterstof veel goedkoper uit zijn dan met diesel. Het scheelt 38 euro per honderd kilometer en ja, dat loopt wel op natuurlijk.

Niet te koop

De Hyundai Xcient op waterstof is niet te koop maar wordt ondergebracht in een financiële constructie. Daarbij zijn met Hyundai afspraken gemaakt over de lease van de trucks waardoor een klant hooguit tien procent tot maximaal twintig procent duurder uit is dan met een vergelijkbare dieseltruck. Maar dan komt dat accijnsvoordeel natuurlijk nog. Waarmee dan nog gerekend moet worden is dat deze Hyundai anderhalve ton minder laadvermogen heeft dan een vergelijkbare dieseltruck. Tot slot is niet geheel duidelijk hoe het zit met de onderhoudskosten, maar in elk geval heeft een aandrijflijn als deze veel minder onderdelen dan een diesel-aandrijving. Dit neemt niet weg dat in dit stadium een waterstoftruck nog vier tot vijf keer meer kost dan een diesel. Experts verwachten dat door technische ontwikkelingen, over zeven, acht jaar deze meerkosten als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.

Kip of ei

Er is een heuse wedloop gaande: wie komt er het eerst de Europese markt op met een bruikbare waterstoftruck? In het komende najaar zal blijken of dit Hyzon wordt uit Hoogezand, of Hyundai. Vast staat dat Nikola-Iveco en de samenwerkende grootmachten op dit gebied, Volvo en Daimler, dan nog niet ver zijn. DAF gaf onlangs bij de introductie van de nieuwe XF en XG aan nog zeker vijf jaar nodig te zullen hebben. Zoals bekend gelooft moederbedrijf Traton niet in waterstof. Het ontwikkelt Scania’s en MAN met batterij-elektrische techniek. De bekende merken verwachten hooguit in 2023 een prototype op de weg te hebben en in 2025 te kunnen starten met verkoop. Voor die tijd moet er dan wel geïnvesteerd worden in infrastructuur want trucks verkopen waarmee je nergens kunt tanken werkt niet, maar tankstations waar (nog) niemand tankt zijn ook niet rendabel. Kortom, de kip of ei discussie geldt ook voor de invoering van nieuwe mobiliteit.

Michael Kern - vertaling Tim de Jong