BIGtruck Trucknieuws


De nieuwe DAF XF, XG en XG+

Na jaren van prototypes en maanden van fieldtests met gespikkelde trucks is het doek er eindelijk van af. Dit is de nieuwe zware generatie van DAF Trucks! Na 34 jaar lang voortborduren op de cabine van de DAF 95 is er nu een compleet nieuw platform ontwikkeld voor de komende decennia. Met de namen XF, XG en XG-Plus onthult DAF Trucks een revolutionaire nieuwe generatie trucks voor de middellange en lange afstand met als belangrijkste doel een tot 10% lager verbruik.

Het nieuws van DAF beperkt zich tot de zware jongens, de CF en LF series blijven voorlopig gewoon bestaan. Overigens net als de huidige XF serie, want ook die wordt vooralsnog gewoon gebouwd en verkocht naast de nieuwe modellen. Met de nieuwe generatie neemt DAF afscheid van de hoekige cabinevormen om plaats te maken voor een gestroomlijnde cabine. De nieuwe cabine loopt naar voren toe in een wigvorm en het helt iets achterover. Daarmee voldoet DAF aan de Europese wetgeving eisen voor stroomlijn waardoor de truck langer mag zijn dan tot nu toe. Als gevolg daarvan zijn de nieuwe cabine van de XG en XG-Plus maar liefst 33 centimeter langer dan voorheen. Omdat niet iedereen zo’n extra lange cabine nodig heeft, of voor wie vreest dat het in de weg zit is er ook de nieuwe XF. Dat is een cabine met een kleine motortunnel en een normale cabinelengte. De nieuwe XF heeft een cabinevloer die 7,5 centimeter lager ligt dan die van de huidige XF. Zoals gezegd lost de nieuwe generatie de CF serie niet af, maar wij kunnen ons goed voorstellen dat deze nieuwe XF ook klanten trekt die nu nog met de CF rijden. Voor winkeldistributie bijvoorbeeld, want in deze tijden van chauffeurskrapte is zo’n nieuwe XF wel een truck waarmee je chauffeurs tevreden houdt of zelfs aantrekt. Bovendien is de nieuwe XF cabine met de optionele extra ruit in de rechter deur echt een truck voor in de binnenstad. Die grote ruit biedt namelijk beter zicht op de dode hoek.

Vlakke vloer

De nieuwe XF heeft een kleine motortunnel, maar de stahoogte bedraagt altijd nog een kleine twee meter. Met de XG-modellen komt DAF nu met een langere cabine en een vlakke vloer. Toch is DAF erin geslaagd om te volstaan met slechts drie instaptreden en dat is knap. De vlakke cabinevloer ligt volgens DAF 12,5 centimeter hoger dan die van de nieuwe XF. De stahoogte bedraagt ruim twee meter in de XG en 222 cm in het nieuwe topmodel, XF+. De totale inhoud van deze cabine is volgens het merk 12,5 kubieke meter en dat is 14% groter dan de gemiddelde Europese cabine.

Zowel de XG als de XG-Plus zijn voorzien van een extra lange cabine waarbij het verschil zit in de dakhoogte. Daarmee is de nieuwe DAF XG-Plus de opvolger van de Super Space Cab. Met 33 centimeter meer lengte, een tachtig centimeter breed en optimaal verstelbaar bed en een vlakke cabinevloer zijn beide XG modellen de grootste cabines op de Europese markt. Overigens is de XF ook 16 cm langer geworden doordat de vooroverbouw vergroot is. Aan de achterkant is die cabine ongeveer net zo lang als de huidige XF.

Digitaal dashboard

Voor alle nieuwe modellen geldt dat ook het dashboard compleet nieuw is. Met zacht aanvoelende materialen, fraaie inleg met aluminium en houtmotieven en met fraaie lederlook panelen met stiksels ziet alles er prachtig uit. Achter het nieuw ontworpen, multifunctionele en optimaal verstelbare stuurwiel zien we een mooi ontworpen dashboard met een 12 inch LED scherm waar je zelf je voorkeur instellingen op kunt kiezen. Wat bleef uit de huidige XF is de unit voor de verwarming en ventilatie, alleen zit die nu zodanig dat je hem ook kunt zien. Het cockpit-gedeelte staat als het ware op een verder erg vlak dashboard met een groot vlak waar je van alles neer kunt leggen. Dat grote vlak zorgt er voor dat je optimaal profiteert van de diep doorlopende voorruit. Centraal geplaatst zijn er aflegvakken met bekerhouders én de bekende DAF uitschuiftafel. Typisch DAF, en zeker in combinatie met de optionele draaistoel een erg praktisch detail. Verder is er nu een geïntegreerde standairco leverbaar en is er sfeervolle LED verlichting in de cabine leverbaar. Nieuw is verder dat DAF voortaan ‘over the air’ software updates kan doen voor allerlei elektronica aan boord. Ook nieuw voor DAF is het AEBS3 systeem dat in staat is een volledige noodstop te maken tot stilstand.

Beter zicht rondom

Naast de diep doorlopende voorruit zijn ook de zijruiten diep uitgesneden. Verder is er voortaan een grote extra ruit leverbaar in de rechter deur voor meer zicht op de dode hoek. Voor het zicht naar achteren zijn er de nieuw ontworpen buitenspiegels of het optionele DAF Digital Vision Systeem wat, net als in de Mercedes Actros met camera’s werkt. Anders dan bij Mercedes zijn de camera’s elektrisch inklapbaar en dat is een groot voordeel. Het camerasysteem kan de trailer volgen in bochten en geeft informatie over de lengte van je combinatie. Daarnaast is er de DAF Corner View waarbij een camera de frontzichtspiegel, de trottoirspiegel en de dode hoek spiegel vervangt. Daarmee gaat DAF zelfs een stap verder dan Mercedes want voortaan kun je dus een compleet spiegelloze DAF bestellen. Verder is er het City Turn Assist, een systeem dat waarschuwt als er iets in je dode hoek opduikt. Op het gebied van veiligheid is verder de cabine structuur belangrijk verstevigd. Bij een crash kan de cabine volgens DAF 40 centimeter naar achteren schuiven om de klap op te vangen. Aan de achterkant van de cabine zijn tevens kreukelzones aangebracht.

Efficiëncy

Voor het ontwikkelen van de nieuwe DAF kregen de ingenieurs een verlanglijstje mee met daarop een aantal eisen. Tot 10% minder brandstofverbruik, meer veiligheid, geavanceerde systemen aan boord, beter zicht en een laag eigen gewicht waren een aantal belangrijke ontwerpcriteria. Het verbruik hebben we nog niet kunnen testen maar het eigen gewicht van de nieuwe XF is volgens DAF 6912 kilo, en dat is knap. Verder werden de onderhoudsintervallen verruimd naar één keer per jaar of 200.000 kilometer!

Optimale stroomlijn

Qua stroomlijn is er alles aan gedaan om het onderste uit de kan te halen. Het hele ontwerp stond in het teken van de aerodynamica en is sterk afgerond. Verder helt het front iets naar achteren. Onder de voorbumper is aerodynamische beplating aangebracht wat ook helpt om de stroomlijn te verbeteren. Verder zijn er afdichtingen gemaakt rond de koeler van de luchtinlaat en de radiateur. Ook zijn er luchtstroomgeleiders ontworpen en voorzieningen die voorkomen dat warme lucht opnieuw wordt aangezogen. Verder zijn de wielkasten aan de bovenkant geheel afgesloten voor minder luchtweerstand. Alles bij elkaar is de aerodynamica volgens DAF 19% verbeterd ten opzichte van de huidige XF. Van de 10% brandstofbesparing die DAF claimt, komt 6% uit de betere stroomlijn. Hoewel echt alles nieuw is zijn de nieuwe trucks meteen herkenbaar als DAF trucks, mede dankzij de zilverkleurige merkplaat in de grille. Nieuw is dat voortaan ook het vermogen op de grille staat. Het ontwerp mag geslaagd genoemd worden met de moderne koplampen met LED verlichting met daarin alle moderne functies zoals running- en cornering lights. De stalen bumper bestaat voortaan uit drie delen waardoor je bij kleine schades alleen een deel hoeft te vervangen. Een kunststof huid rondom de bumper zorgt er voor dat hij minder gevoelig is voor steenslag. Verder is de cabine bijzonder strak ontworpen met sterke lijnen die het aerodynamische ontwerp versterken.

Verbeterde aandrijflijn

De noviteiten gaan bij DAF verder dan alleen de cabine. Ook de aandrijflijn werd onder handen genomen. Zowel de MX11 als de MX13 motor kregen een nieuwe cilinderkop, zuigers en bussen en nieuwe injectoren. Daardoor zijn hogere drukken mogelijk. Verder worden er nieuwe turbo’s, compressoren, oliepompen en dynamo’s toegepast bij de nieuwe generatie. Al die componenten zijn geoptimaliseerd waar het gaat om de interne wrijving terug te dringen. Ook is er een nieuwe nabehandeling van de uitlaatgassen waardoor de afstand die de gassen moeten afleggen verkort is. Dit hele plaatje is goed voor 2,8% van de brandstofbesparing. Verder zijn de systemen van de predictive cruise control uitgebreid en verbeterd. Nieuwe achterassen met een lager olieniveau, nieuwe lagers voor de pignons en nieuwe remklauwen zorgen voor een verdere reductie van wrijving. Samen met de nieuwe PPC met nieuwe EcoRoll functies en een Preview Downhill Cruise Control zorgt het hele pakket van stroomlijn, techniek en slimme elektronica volgens DAF voor een verdere 10% reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2. Dat is de grootste stap die dit merk ooit maakte.

Meer koppel, niet meer vermogen

De nieuwe motoren leveren 50 tot 100 Nm meer koppel in de hoogste versnelling. Het topmodel blijft de 530, maar deze levert voortaan 2700 Nm in de hoogste gang. Verder zorgt de nieuwe HE400 turbo voor betere prestaties bij lage toeren waardoor het maximale koppel al vanaf 900 omwentelingen beschikbaar is. Ook de motorrem werd volgens DAF aanzienlijk verbeterd. Deze levert voortaan 20% meer koppel dan voorheen. DAF komt dus niet met een versie van 540, 560 of misschien 570 pk. Dat zal voor tal van chauffeurs en voor transportbedrijven in bijvoorbeeld het exceptioneel vervoer een tegenvaller zijn.

Ook het chassis werd vernieuwd om de vooroverbouw van 16 cm mogelijk te maken. Het chassis is volgens DAF sterker, maar lichter en in combinatie met de nieuwe cabine ophanging comfortabeler. Ook de achteras bevestiging werd opnieuw ontwikkeld waardoor een andere geometrie ontstaat en tevens een andere positie van de schotel. Hierdoor hebben de XG en de XG+ een lagere wielbasis. Die is voortaan vier meter en alleen dat zorgt al voor een beter weggedrag. Geheel nieuw is ook het stuursysteem van DAF, en dat is nog een reden om er zo snel mogelijk zelf mee te mogen rijden. Meer dan 150 chauffeurs gingen ons al voor bij de veldtesten waarbij in de afgelopen tijd al 20 miljoen kilometer ervaring is opgedaan.

Truck of the Year 2022?

Met de nieuwe DAF wil het merk het verbruik en de uitstoot verder verlagen en de veiligheid verhogen. Met deze riiant uitgeruste cabines wil DAF verder een bijdrage leveren aan het probleem van schaarste aan chauffeurs. Wie chauffeurs aan zich wil binden heeft met de nieuwe generatie van DAF immers een uitstekend argument in handen. Wij kijken er enorm naar uit om de nieuwe DAF met eigen ogen te zien, en vooral te rijden maar wat ons betreft is de Truck of the Year 2022 bekend.

Iep van der Meer