Scania S-Highline


Traditie en innovatie in één

De Scania S-Highline is de grootste cabine die dit merk levert en met zijn vlakke vloer en de altijd nog kenmerkende, uitstekende zitpositie is dit de favoriet van menig chauffeur. Het interieur is traditioneel voor wat betreft de indeling en vormgeving. Zo zit je als chauffeur achter een indrukwekkend dashboard met heel veel knopjes als in een cockpit. Op het gebied van digitale innovatie is Scania erin geslaagd om alle moderne verwennerij keurig in te passen in dat ‘echte truck dashboard’.

In 2016 kwam Scania alsnog met een hoge cabine, als overtreffende trap boven de roemruchte R-Serie, compleet met een vlakke cabinevloer. Uit onze meetgegevens blijkt zonneklaar dat de Scania naar voren toe een wat smallere cabine is. Dit is om de stroomlijn te verbeteren. Omdat de cabine naar achteren toe de normale breedte heeft, heeft de Scania een normale matras lengte en -breedte. Opvallend zijn de forse inhammen die de rugleuningen veroorzaken in het onderste bed. Er resteert niet meer dan 66 cm matrasbreedte achter de rugleuning. Het is een rechtstreeks gevolg van het feit dat je in een Scania wat verder van de voorruit af zit, een zitpositie die veel chauffeurs erg waarderen. De prijs daarvoor zijn die grote inhammen. Het gedeelte in het midden van het bed meet 79 cm, en dat is tenminste hoe het hoort. Het bovenbed is nog weer een stuk kleiner, maar heeft wel de fijne, dikke matras.

Moderne techniek

Over de opbergruimte is minder te klagen. Alle maten zijn netjes, je kunt in de S-cabine heel veel kwijt. Zo is er een ruime koelkast, zijn er grote bovenkasten en past er van alles onder het bed. Omdat de cabine nog niet lang zo op de markt is, zit hier alles op en aan wat je als chauffeur wilt: Denk aan Apple Carplay en denk aan de keurige afwerking van het geheel. Wel vinden we de knopjes onder aan het stuurwiel voor de cruise control wat merkwaardig geplaatst. Dat is altijd even zoeken als je in een Scania stapt. Een punt waar Scania al jaren mee voorop liep is de stuurverstelling. Die is nog steeds top. De bediening van alle systemen is prima geregeld, afgezien van die cruise control knopjes. Geholpen door de duidelijke display, lijkt het net of de Scania met je praat, als het ware. Je krijgt alles bevestigd via je scherm en dat sluit misverstanden toch min of meer uit. Van het Scania-dashboard is bekend dat het eerst en vooral op rijden is gericht.

Comfort

Een Scania is een echte rijdersauto, maar ook als je pauze houdt is het prima vertoeven in de hoge S cabine. De optionele draaistoel (niet in de testauto maar een aanrader) is geniaal qua bediening en er is op de bijrijdersplaats voldoende ruimte. Bovendien is er een heel handig optioneel uitklaptafeltje. Dat is even priegelen om het uit te klappen, maar dan kun je daar rustig opeten wat je uit het restaurant meekrijgt en ook een laptop kan goed op het tafeltje staan. Begrijp ons goed, zo’n tafeltje is serieus handig en we begrepen eigenlijk nooit waarom niemand het goede voorbeeld van DAF, dat al jaren een uitschuiftafel heeft, navolgde.

Slapen in de Scania

De bediening van de standkachel kan zonder tussenkomst van contactslot of ingewikkelde menustructuren. Wie dat wil kan de standkachel ook inschakelen via de Scania App. Handig als je de cabine voor wilt verwarmen! De standkachel werkt overigens vrijwel geruisloos, en dat geldt ook voor de geïntegreerde stand airco aan boord. Verder laat de stoel zich eenvoudig verstellen, ook als je midden in de cabine staat. Ook de gordijnen zijn prima. Ze sluiten eenvoudig en laten geen licht door. Scania laat zien dat het aan heel veel gedacht heeft en maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte om de chauffeur te kunnen laten rijden en rusten.

Pluspunten

+ Topklasse uitstraling

+ Optimale benutting van de ruimte

+ Alle zaken helder en duidelijk

Minpunten

- Plaatsing cruise control schakelaars - Flinke inhammen in matras - Tafeltje uitklappen is even priegelen

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina