Iveco S-Way


Opvallend verbeterd

De Iveco S-Way heeft sinds de introductie veel aandacht gekregen door met name de vormgeving. Een Iveco was altijd een trouwe metgezel van veel chauffeurs, maar op truckshows kwam je het merk vrijwel niet tegen. Dat is voorgoed veranderd, want de S-Way leent zich uitstekend voor het customizen en het ‘pimpen’. Op zich is het enorm knap van Iveco want de basis van de cabine is vrijwel ongewijzigd overgenomen van het vorige model. Dat merk je ook aan het interieur want hoewel er heel veel vernieuwd is, bleef het toch typisch een Iveco: een functioneel interieur dat dankzij het nieuwe dak, wel meer ruimte biedt dan voorheen.

De S-Way heeft met zijn status van nieuwe, opvallende truck de wind mee. Tal van bedrijven die niks hadden met Iveco, hebben er tenminste een of twee gekocht. Voor een deel is dat succes te danken aan de nieuwe vormgeving, maar ook de Iveco LNG aandrijving heeft voor veel nieuwe klanten gezorgd. Dit zal ongetwijfeld leiden tot een groter marktaandeel voor het merk. Wie plaats neemt achter het stuur, valt tal van nieuwe zaken op. In de eerste plaats het stuurwiel zelf, dat fijn in de hand ligt en waarvan de knopjes zich makkelijk laten bedienen. De stuurverstelling is redelijk, maar bij andere merken is de verstelbaarheid toch groter. Iveco biedt de minste verstelmogelijkheid en dat zal grote en kleine chauffeurs toch niet echt bevallen. De verstelbaarheid van de chauffeursstoel dan. Hier scoort de Iveco gemiddeld, dus dat is al beter.

Handrem

De S-Way cabine biedt fraaie opbergmogelijkheden en valt daarbij niet uit de toon. De koelkast heeft een extra ‘luikje’ waaruit de chauffeur snel een fles kan pakken. Een leuk detail dat we bij andere merken niet zien. Verder heeft de S-Way als enige nog de echte handremhendel op het dashboard. Het is een teken dat Iveco toch nog niet helemaal de move heeft gemaakt die andere merken wel gezet hebben. Zo vinden we geen elektrisch bekrachtigd stuurhuis wat je binnen de lijntjes houdt of helpt bij het manoeuvreren. De schakelaars waarmee je de versnellingsbak bedient, zijn aangebracht op het dashboard, net als bij de vorige generatie van Iveco. Een puntje is nog dat je bij de Iveco vanaf de bijrijderskant achterop het chassis klimt. Vooral als je een koelmotor moet bedienen is dat lastig, want die zit links.

Standkachel instelling

Waar het gaat om interieur ruimte heeft Iveco met de S-Way een mooie stap gezet. De cabine heeft dan wel geen vlakke vloer, maar het voordeel daarvan is de uitstekende lage instap via drie treden. Het nieuwe hoge dak biedt veel meer leef en opbergruimte dan dat van de Stralis. Het onderbed is met 76 breed genoeg, maar zeker niet het breedste wat we bij deze test tegen komen. De matras ziet er niet te dik uit. Het instellen van de standkachel gebeurt door de sleutel of wat daarvoor doorgaat in het contact te steken. Dan de aan/uit-knop van de standkachel op de middenconsole van het dashboard indrukken. Met de toetsen op het stuur moet de chauffeur vervolgens zoeken naar de standkachel-instelling. Dit is allemaal niet moeilijk, het werkte allemaal goed. De bediening en werking van de standairco is geïntegreerd in de aircomodule in de middenconsole. De standairco is ook te bedienen vanaf het paneel in de cabine-achterwand. Bovendien kan de standairco via de app ingesteld worden.

Prima slaapplek

We vinden het verder fijn om ‘s nachts het dakraam op een kier te zetten. Dat kan vanuit de bestuurdersstoel en vanuit het bed. Tegen de achterwand van de cabine heeft Iveco een aantal functies voor het bedienen van de cabine wanneer de S-Way stil staat, samengebracht. Het werken met de gordijnen is makkelijk en ook het instellen van de interieurverlichting is eenvoudig. Zo volgt een probleemloze nachtrust. De ruimte achter de chauffeursstoel is in de breedte niet je dat, maar meer is er niet echt op aan te merken. Al ziet het matras er wat iel uit, het slaapt goed. Wat verder opvalt zijn ruim voldoende kapstokhaken en USB-poorten achter de stoelen. Ook aan ook aflegvakjes voor kleine spullen bij het bed is gedacht door de ontwerpers.

Materiaalgebruik

De volgende ochtend concluderen we dat de S-Way niets verkeerd doet. Maar wellicht is een tip voor Iveco om ook versies aan te bieden waarvan in het interieur nog mooiere materialen zijn gebruikt. Het is duidelijk dat bij de introductie van de S-Way modellen het uiterlijk de meeste aandacht gekregen heeft. Het interieur is daarbij niet vergeten maar een wat meer premium ontwerp daarvan zou de S-Way nog aantrekkelijker maken.

Pluspunten

+ Geslaagd uiterlijk

+ Mooi nieuw stuurwiel

+ Meer ruimte dan Stralis

Minpunten

- Stuurverstelling onvoldoende - Bed mag wat groter en dikker - Klein bovenbed

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina