BIGtruck Cabinetest 2021


Zeven topcabines vergeleken

Alle zeven merken hebben hun eigen topmodel cabine met maximale ruimte, opbergruimte, prima bedden en heel veel verwennerij. De één zweert bij merk X en de ander wil niets anders rijden dan merk Y, maar hoe verhouden die cabines zich tot elkaar als je ze naast elkaar zet? BIGtruck kwam met een compleet team van negen man in actie om alles op te meten, te beoordelen, te fotograferen en te vergelijken. Uiteraard overnachtten we in alle cabines.

Voor het eerst in een heel jaar corona gebeurde er weer eens wat op truckgebied. Alle merken wilden maar wat graag aantreden met hun topmodel. Sommige vertegenwoordigers hadden we al een jaar niet meer ‘live’ in de ogen gekeken en alleen dat al maakte de testdag tot één voor in de boeken. Uiteraard zorgden we ervoor dat de coronaregels in acht werden genomen. De merken zelf zijn daar heel duidelijk over en wij als team BIGtruck uiteraard ook. Kortom, gewapend met desinfecterende spray, mondkapjes en met inachtneming van de 1,5 meter gingen we aan de slag.

Team BIGtruck

Zeven trucks testen in anderhalve dag vergt een behoorlijke logistieke operatie, vandaar dat we de taken duidelijk verdeeld hadden. William Siben en Pieter de Mos waren belast met de dode hoek meting, Niels van Duijvenboden zorgde voor de fotografie en Kenzo Que nam de video voor zijn rekening. Tim de Jong en Iep van der Meer waren druk met het opmeten en het beoordelen van allerlei zaken in en rond de trucks, terwijl Dirk-Jan Verhoef de algehele leiding had. Later op de dag nam Maarten van der Westen alle interieurs nog eens door met William Siben waardoor we een prachtig totaalbeeld kregen van alle interieurs. Daarnaast hadden we Myrthe bereid gevonden voor de presentatie en demonstratie op video en foto. Dat is weer eens wat anders dan dat je altijd tegen die oude mannen aan moet kijken op de interieurbeelden zullen we maar zeggen. Kortom, een prachtig team dat draaide als een Zwitsers uurwerk.

Overnachten

De test bestaat uit criteria die je kunt meten en uit het beoordelen van zaken die je kunt zien en voelen. Je kunt bijvoorbeeld de bedden opmeten, maar dat zegt niks over het comfort. Een overnachting in de cabine zegt natuurlijk heel veel. Over de matras, het instellen van de standkachel, kortom, het leefgebied van de cabine dat zich hoofdzakelijk achter de stoelen bevindt. Sluiten de gordijnen goed af en laten ze wanneer het vroeg licht wordt, dat licht buiten? Tal van aspecten worden belicht in deze test, en hoewel we niet direct willen spreken over winnaars of verliezers, kun je toch heel veel uit de tabellen halen. Een ander belangrijk aspect is de dode hoek meting. Een merk als Volvo scoorde daarbij altijd goed, met de grote, diep uitgesneden ramen en de compacte spiegels. Of dat nog steeds zo is nu de Actros helemaal geen spiegels meer heeft, is een interessante vraag. Een vergelijking van de vierkante meters afgedekt oppervlak rondom de truck vertelt je precies hoe dat zit. Ook de MAN en de Iveco scoren hier nu hogere ogen, nu de spiegels beter geplaatst zijn en wat slanker zijn dan bij het vorige model.

Steeds meer elektronica

Naast de metingen zijn er ook heel veel subjectieve zaken. Hoe is bijvoorbeeld de afwerking van het interieur, hoe zijn de passingen van de verschillende delen en hoe praktisch is de indeling? Al die zaken zijn door ons allemaal beoordeeld, genoteerd en daarna besproken. Daardoor krijgen we een mooi objectief beeld van alle interieurs. Dat geldt ook specifiek voor de werkplek van de chauffeur. De verschillen zijn ook daar groot. Zo is er aan de ene kant de Scania met heel veel schakelaars. Dit merk heeft zoveel knopjes dat het toch indrukwekkende dashboard te klein bleek om ze allemaal een plekje te geven. Of het om die reden gedaan is weten we niet, maar zelfs in de deur zitten schakelaars bij deze Zweedse truck. Volledig aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Actros. Daar zijn de meeste functies te bedienen en te bekijken op slechts twee I-Pad achtige schermpjes. Het is maar net waar je van houdt, maar de techniek aan boord van de Benz maakt indruk. Er komt steeds meer elektronica in de cabines en ook daar letten we op, bijvoorbeeld met de koppeling van de telefoon en of de truck met Apple of Google Play software, of met allebei overweg kan.

Vlakke vloer of niet?

Als we de trucks op een rij zetten valt één ding meteen op. De Scania, de Renault T High en de Actros GigaSpace hebben vier instaptreden naar een vlakke vloer. Die vloer ligt bij de Renault het hoogst boven het wegdek,168 centimeter. De Scania is een centimeter lager en de Mercedes-Benz meet altijd nog 164 in de geteste uitvoering. Wat ons betreft heeft Scania toch het beste ontwerp qua instap, en dat komt doordat die cabine aan de voorzijde wat smaller is. Daardoor kon er gekozen worden voor een wat meer trapsgewijze opbouw van de treden. Eénmaal binnen is er een zee van ruimte in de vlakke vloer cabines, maar wij vragen ons af of een vloertunnel van tien centimeter een heel groot probleem is. Zeker wanneer we het afzetten tegen het voordeel van slechts drie instaptreden zoals bij de overige vier merken. Instappen doe je tenslotte vaker dan naar bed gaan, ook in het internationale transport.

De deelnemers:

De deelnemers aan deze test zijn DAF met een XF Super Space Cab, Iveco met de S-Way, MAN met de nieuwe TGX in Individual Lion S uitvoering, Mercedes-Benz met een Actros GigaSpace, Renault Trucks met een T-High, Scania met een S-Highline en Volvo met een nieuwe FH Globetrotter XL. Stuk voor stuk topmodellen waarbij onze focus volledig ligt op de cabine en het interieur. Dat Scania met een 6x2 trekker kwam en MAN met een 640 pk sterk topmodel is mooi meegenomen, maar dat speelt bij de beoordeling verder geen enkele rol.

Zeven aparte verhalen!

Een vergelijkingstest met zeven deelnemers is eigenlijk niet samen te vatten in één verhaal. Voor ons reden om dit nummer van BIGtruck online magazine om te dopen tot de ‘Grote BIGtruck Cabinespecial’ met zeven verhalen én video’s over de zeven deelnemende trucks. Na de zeven verhalen vind je onze conclusie, maar je mag aan de hand van de metingen en meningen ook je eigen conclusie trekken natuurlijk. Zoals net al gemeld, sommige dingen kun je meten en dan is vergelijken heel eenvoudig. Andere dingen zijn subjectief, en wat de één helemaal geweldig vindt, zal de ander soms maar weinig bekoren.

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina