BIGtruck Cabinetest 2021


Bijna allemaal even groot, maar…

Na dik 24 uur onafgebroken testwerk, waarbij een overnachting natuurlijk een cruciaal onderdeel vormt, zien we dat de truckfabrikanten in een aantal criteria flink hebben uitgepakt.

Denk daarbij aan elektronica om het de chauffeur aan boord zo makkelijk mogelijk te maken. Apple Car Play is een veelgebruikt medium, chauffeurs waarderen het en we zen het in steeds meer cabines opduiken.

Wat betreft de bedden is er meer winst te behalen, zien we nog steeds en dat verraste ons eigenlijk. DAF biedt een dikke matras en Mercedes en MAN hebben net als Volvo en Scania de zaakjes wel voor elkaar. Maar de andere merken mogen nog wat verbeteringen doorvoeren. Bij Renault is in elk geval een nieuw onderbed onderweg.

De cabines hebben vrijwel allemaal dezelfde inhoud, dus dat zou moeten betekenen dat er kleine verschillen zijn. Toch zien we dat er qua uitrustingsniveau heel verschillende paden zijn gevolgd door de fabrikanten. We zien in elk geval dat de nieuwe MAN een schoolvoorbeeld is van het optimaliseren van het cabinecomfort. Ook Volvo heeft hierin flink vooruitgang geboekt, meer dan het licht gewijzigde uiterlijk suggereert.

Met gewijzigde cabinevoorschriften in Europa op komst, is een cabinetest ineens weer een actueel thema. Om nog maar te zwijgen over het chauffeurstekort. We zijn erg benieuwd wat ons op cabinegebied in de nabije toekomst te wachten staat.

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina