Mercedes-Benz Actros GigaSpace


Moderne High-tech Autobahncruiser

De nieuwe Actros met zijn mirrorcam heeft geleid tot veel discussie onder chauffeurs. De één vindt het geweldig, een ander moet er heel erg aan wennen. Wij maakten al meerdere ritten met dit systeem, ook in het donker en bij slecht weer, en onze conclusie is dat het echt went. Het heeft zelfs grote voordelen. Maar er is veel meer hightech in het topmodel van Mercedes, de Actros GigaSpace.

De Actros in zijn huidige vorm werd geïntroduceerd in 2011, waarna in 2018 de laatste grote update werd uitgevoerd. Vanaf dat moment heerst de digitale techniek aan boord van de Mercedes truck. De traditionele klokkenwinkel werd ingeruild voor I-Pad achtige schermpjes en de spiegels maakten plaats voor het Mirrorcam systeem. Overigens kun je ook vandaag de dag nog een Actros kopen met spiegels, en zelfs het analoge dashboard is nog leverbaar, maar dan op aanvraag. Standaard komt het topmodel van Mercedes-Benz met alle digitale noviteiten.

Clean en modern interieur

In de praktijk betekent dit dat PPC, waarbij de transmissie mede schakelt met behulp van GPS-gegevens om hoogteverschillen te ‘zien’, nu ook op provinciale wegen zijn werk kan doen. Verder kan de Mercedes actief sturen en zichzelf in de gewenste rijstrook houden. Het uitvoeren van een noodstop, ook na het detecteren van voetgangers, kan de Actros eveneens. Zo kunnen we nog even doorgaan, dit keer moet de GigaSpace cabine van het merk zich bewijzen wanneer de truck stil staat. Nadat we de vier treden beklommen hebben naar de vlakke cabinevloer zien we dat het interieur van de Actros erg ‘clean’ is. Er zijn nauwelijks knoppen te zien, het dashboard bestaat uit twee I-Padjes. De stoel kan ver naar achteren worden versteld, in twee stappen, zonder dat het onderbed opgeklapt hoeft te worden en dat is met name voor grote chauffeurs een pluspunt. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat dit exemplaar door de dealer is aangepast door een klein stukje uit de plank onder het onderbed te zagen.

Veel opbergruimte

Het interieur van de GigaSpace cabine is bijzonder goed verzorgd. Mercedes-Benz past mooie materialen toe en alles zit goed in elkaar. Geen rare naden of krakende kastjes, alles straalt kwaliteit uit. Een beetje merkwaardig is de keuze om het dashboard als opstapje te ‘misbruiken’ om naar het bovenbed te klimmen. Een laddertje verdient hier toch de voorkeur. Verder biedt de Mercedes flinke mogelijkheden om spullen op te bergen en er is een grote koelkast. Door de opbergruimte die van buitenaf bereikbaar is, past een krat bier, of zo je wilt bronwater. De GigaSpace biedt maximale binnenruimte, ook zijn de kasten boven de voorruit lekker aan de maat.

Slimme Mirrorcam

Wanneer het tijd wordt om te gaan slapen, kan de standkachel eenvoudig worden ingesteld, maar dit moet wel via het touchscreen. De afmetingen van het bed zijn keurig. Het matras kent geen inhammen, die de breedte verkleinen. De kachel doet zijn werk en de gordijnen zijn makkelijk te sluiten. Het Mirrorcam systeem heeft ten opzichte van conventionele spiegels nog een voordeel. Als je gedurende de nacht gespuis rondom je truck hoort scharrelen dan kun je vanuit je bed de camera’s aan zetten. Doordat de gordijnen achter de displays langs gaan kun je dan zien wat er zich rond je combinatie afspeelt. Kom daar maar eens om met spiegels! De testauto is tevens uitgerust met een dode hoek camera waardoor de cabine, afgezien van de scheerspiegel in het bovenkastje volledig zonder spiegels is uitgerust. Overigens zorgt de Mirrorcam ook voor heel veel direct zicht rondom de truck. De dode hoek meting spreekt boekdelen, want er zit niks naast je ruiten wat het zicht blokkeert. De Actros-cabine doet verder alles goed. Alleen hadden we het niet erg gevonden wanneer hij met een milde facelift in 2018 ook uiterlijk wat meer bij de tijd zou zijn gebracht. In zijn huidige vorm is deze cabine alweer tien jaar ongewijzigd.

Pluspunten

+ Grote binnenruimte

+ Grote stoelverstelling

+ Fijn bed, rechte matras

Minpunten

- Opstap naar bovenste bed - Cabine gaat al 10 jaar ongewijzigd mee - Geen draaibare bijrijdersstoel

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina