BIGtruck Reportage


Van Tiel Transport: van (bijna) alle merken thuis

BIGtruck Reportage


Van Tiel Transport: van (bijna) alle merken thuis

Veel transportbedrijven beperken zich tot één of misschien twee merken in hun vloot, maar niet Van Tiel Transport uit Schiedam. Bij dit familiebedrijf staan maar liefst vijf verschillende merken in de fraaie bedrijfskleuren te schitteren. Naast een grote aanwezigheid van Volvo heeft het bedrijf ook Mercedes-Benz, DAF, Scania en MAN rijden.

Op zaterdagochtend zijn aan de chauffeurstafel de verschillende merken al snel het onderwerp van gesprek. “Diep van binnen wil iedere chauffeur een Scania,” stelt chauffeur Dave Hofman (29), chauffeur op één van de weinige Scania’s. De andere chauffeurs beginnen te lachen. “Kwaliteit kost nu eenmaal geld,” doet Dave er nog een schepje bovenop. “Ja, geld voor reparaties,” klinkt het over de tafel. Het zet de toon voor een gezellig gesprek waarin de collega’s elkaar de maat nemen.

Scania

Toch zijn Van Tiel Transport en Scania nauw met elkaar verbonden. In de beginjaren kwam de toenmalige directeur Van Tiel regelmatig bij meneer Beers, de eerste importeur van het Zweedse merk in ons land. Een nauwe samenwerking volgde en zo kwamen er heel wat Scania’s in de kenmerkende blauwe kleur van Van Tiel Transport op de weg. In de loop van de tijd kwamen er echter steeds meer Volvo’s bij. Tegenwoordig heeft dit andere Zweedse merk de overhand.

Volvo

Chauffeurs Derk Roman (36) en Thierry Schenk (42) zijn tot volle tevredenheid dagelijks onderweg met een Volvo. Ook de nieuwste vrachtwagens zijn Volvo’s, deze komen in april. Toch zijn niet alle vrachtwagens van Van Tiel Transport van Zweedse komaf. Sinds enkele jaren is ook Mercedes-Benz in de vloot te vinden. Peter Suiker (50) is zeer tevreden over zijn mooie Actros, waar hij bulklading mee vervoert. “Ja, Van Tiel heeft heel wat wagens. En Mercedes,” wordt over de tafel geroepen. Gelach volgt.

DAF fan Kevin

Kevin Verschoor (33) is daarentegen een echte fan van DAF. Zijn XF staat pontificaal voor de deur. “Hij heeft jarenlang gezeurd om een DAF”, volgens de collega’s. “Je gordijnen hangen zo ver naar voren, je schaamt je er zeker voor?” lachen de andere chauffeurs. Zo moet elk merk het ontgelden. Aan de chauffeurstafel zijn vandaag geen chauffeurs aanwezig die op een MAN rijden. “Tsja, wat moet je vinden van MAN?” vragen de chauffeurs zich af. “Maar ze hebben weinig problemen,” merkt directeur Hjalmar op.

Vierde generatie

Hjalmar van Tiel (39) staat sinds 2006 aan het roer bij Van Tiel Transport. Het was zijn overgrootvader die het transportbedrijf in 1928 oprichtte. Hjalmar vormt dus al weer de vierde generatie Van Tiel die het bedrijf runt. Een echt familiebedrijf dus. Van Tiel Transport richt zich met name op tanktransport, het vervoer van containers en bulklading. Ze kunnen eigenlijk bijna alle soorten lading vervoeren. Het werk is hierdoor net zo divers als het wagenpark.

Flexitanks

Een groot deel van het werk bestaat uit het vervoeren van containers. Van Tiel Transport is specialist op het gebied van flexitanks. Dit zijn grote plastic zakken die in normale zeecontainers worden gemaakt voor het vervoer van vloeibare voedingsmiddelen. Van Tiel bouwt deze flexitanks zelf in. Dit is een secuur werkje: de flexitank mag natuurlijk niet lek raken. Na elk transport moet de flexitank weer uit de container. Naast standaardcontainers vervoert Van Tiel Transport ook veel tankcontainers. Ze hebben zelfs de beschikking over zeven eigen tankcontainers. De tankopleggers van het bedrijf vervoeren met name chemicaliën: alle wagens en alle chauffeur bij Van Tiel Transport zijn ADR gecertificeerd. Het bedrijf beschikt ook over vier bulkopleggers, die voornamelijk plastikorrels en andere grondstoffen vervoeren. Ook zijn er drie tautliners en een citytrailer voor allerhande lading. “Wij zijn er voor alle transporten,” zo vat Hjalmar van Tiel het samen.

Eigen identiteit

Van Tiel Transport beschikt over 40 trekkende eenheden en twee bestelbussen. De vrachtwagens zijn allemaal felblauw: zelfs op een grijze dag stralen ze je tegemoet. Het spuiten van de wagens in de metallic-blauwe kleuren is niet goedkoop. Ooit twijfelde Hjalmar van Tiel of een goedkopere kleurstelling niet beter was. De opvallende kleuren zorgen er echter wel voor dat iedereen het bedrijf kent. In de toekomst blijven de wagens daarom blauw. “Mijn vader leerde me dat je altijd je eigen identiteit moet behouden. Voor ons zijn dat blauwe vrachtwagens,” vertelt Hjalmar.

Pindakaas

Ooit draaide het bij Van Tiel Transport vooral om pindakaas. Voor Calvé vervoerde het bedrijf jarenlang alles wat met pindakaas te maken had: van de pinda’s tot het smeuïge eindproduct. De loodsen stonden vol met potjes pindakaas. Helaas verplaatste Unilever de productie van Delft naar Rotterdam, voordat het zo’n tien jaar geleden helemaal verdween. Een typisch geval van ‘helaas pindakaas’ voor Van Tiel Transport.

Toekomstplannen

Tegenwoordig huurt een buurman de ruimte in de loodsen. In een andere loods worden flexitanks in containers gemaakt. Twee jaar geleden kon Van Tiel Transport ook een terrein aan de overkant betrekken. Hier zijn nu de kantoren, de werkplaats en voldoende parkeerruimte. Er zijn plannen om de oude loods te vervangen voor een containeropslag. Er is zelfs ruimte voor een kade voor overslag naar binnenvaartschepen.

Familiebedrijf

Van Tiel Transport is een echt familiebedrijf. Oudere chauffeurs herinneren zich nog hoe de huidige directeur als jong broekie tussen de vrachtwagens rende. Het bedrijf heeft 55 mensen in dienst, waarvan 8 op kantoor. “Alles is hier heel persoonlijk, iedereen kent elkaar,” vertelt Kevin aan de chauffeurstafel, “De sfeer is heel informeel.” De anderen aan tafel beamen dit. “We kunnen elkaar flink afzeiken,” vertellen ze. Alsof we dat nog niet door hadden.

Incasseren

Bij alle grapjes die over tafel vliegen, wordt ook directeur Hjalmar niet ontzien. Hij incasseert de grappen met een harde lach en doet zelf net zo hard mee. “Maar,” bevestigen de chauffeurs, “je kunt wel altijd bij hem terecht. Heb je iets nodig, dan wordt het geregeld. Als je je wensen kenbaar maakt, dan wordt hier zoveel mogelijk rekening mee gehouden.” Door het afwisselende werk krijgt elke chauffeur wat hij wil. Chauffeurs die elke avond thuis willen zijn, rijden containers van en naar de Rotterdamse haven. Anderen rijden alleen binnenland, of staan soms een nacht over in Duitsland of Noord-Frankrijk. Af en toe zijn er langere ritten, bijvoorbeeld naar Italië of Oostenrijk, wat voor sommige chauffeurs een waar uitje is.

Baby shark?

Ook voor een nieuwe vrachtwagen kunnen chauffeurs hun voorkeuren aangeven. Elke chauffeur heeft zijn eigen vaste wagen. Een tijdlang mochten chauffeurs geen lampjes op hun wagen bouwen, maar tegenwoordig weer wel. “Dat komt eigenlijk door Kevin en door mij,” lacht Dave. Zijn Scania heeft de meeste lampjes, en een toeter die Baby Shark speelt. “Tsja,” lachen de andere chauffeurs, “zo’n Scania is van zichzelf natuurlijk niks. Die moet je zelf mooi maken.” Eén ding is zeker: met vijf merken op de dam blijven de grapjes bij Van Tiel Transport over tafel vliegen.

Maarten van der Westen