BIGtruck Vintage


Liaz trucks in Nederland

Af en toe komt er een vreemd merk op Nederlands kenteken, maar meestal zorgt dat niet voor een revolutie op de Nederlandse truckmarkt. Een mooi voorbeeld waren de Liaz trucks van Blouw uit het Groningse Blijham. Een enthousiaste importeur haalde twee trucks naar Nederland, en daar bleef het verder ook bij. Wij doken in ons archief waar we deze unieke foto’s vonden!

Blouw transport uit Blijham, een bedrijf met in die tijd rond de 30 trucks, reed onder meer met ferrytrailers. Hoewel het bedrijf nooit in Tsjechië kwam, reden ze toch met twee Liaz trucks. Een Groninger met importeur ambities wist Blouw in 1997 te overtuigen van de kwaliteit van de trucks waarna het bedrijf twee trekkers in gebruik nam. Het was eigenlijk een test om te onderzoeken of de Liaz trucks een kans hadden op de Nederlandse markt. De trucks waren voorzien van een eigen Liaz krachtbron met 330 pk en een maximaal koppel van 1600 Nm. Dat was in die tijd zo’n beetje het gemiddelde voor internationaal transport, maar de tendens was ook toen al naar meer vermogen. Als versnellingsbak was er een gesynchroniseerde ZF 16 bak gemonteerd met een ‘dubbel H’ schakelpatroon.

Spartaans

Het interieur van de Liaz trucks was vrij spartaans, zelfs voor die tijd. Het dashboard was een schuingeplaatste plaat met daarin de standaard schakelaars en metertjes uit de VDO catalogus. De luchtgeveerde stoel was van Isri. Grappig is de enorme telefoon op het dashboard. Dat was in die tijd al heel wat als je zo’n ding aan boord had. Tot onze verbazing was de stuurkolom verstelbaar, een luxe die chauffeurs René Venema en Bas Janssen in hun vorige auto niet hadden. Dat was namelijk een DAF 3300 en DAF kwam pas in de 95 met een verstelbare stuurkolom. Opvallend in de vrij krappe Liaz cabine was verder het zestig centimeter smalle bed en de vrij kleine spiegels.

Moderne techniek

Toch had de Liaz voor die tijd moderne techniek aan boord. Met ABS en ASR, elektrisch verstelbare zijruiten en zelfs stoelverwarming was het niet alleen maar kommer en kwel. De achteras was luchtgeveerd, maar gek genoeg niet in hoogte verstelbaar. Dat was vervelend, want juist in het ferrywerk wordt er dagelijks omgekoppeld. Toch was monteur Phillip Bos van Blouw Transport erg ingenomen met de Tsjechische Liaz trucks. Hij vond het vooral heerlijke trucks om aan te werken door de eenvoudige opbouw en de vele standaard componenten.

Volvo zonneklep

Uiterlijk waren de trucks verre van modern, zelfs in de late jaren negentig. De Actros was er al, de Renault Premium bestond ook al en Volvo had de FH inmiddels geïntroduceerd. Grappig is dat de zonneklep op de Liaz trucks afkomstig was van de Volvo FH. Dit bij gebrek aan een originele zonneklep. Later kwam de importeur nog met een trailer van het Tsjechische merk Asko. De typegoedkeuring bleek echter een probleem, maar na bemoeienis van Vogelzang kwam de oplegger als Vogelzang Asko op kenteken. Het bleek een prima trailer, maar ook het merk Asko is er nooit in geslaagd om vaste voet op Nederlandse bodem te krijgen

Terug naar Tsjechië

Op het moment dat de beide Liaz trucks naar Nederland kwamen was er ook al een opvolger, de Liaz 400 serie. Deze truck was echt bedoeld voor Europa met een enorme en ruime cabine. Het model ging na de overname van Liaz door Skoda als Skoda Xena door het leven. Van de Graaf in Coevorden heeft toen nog één of twee van die trucks in bezit gehad, maar ook dat werd geen groot succes. De beide Liaz trucks van Blouw hebben drie jaar dienst gedaan in Nederland voordat ze terug werden verkocht aan een Tsjechische vervoerder. Blouw Transport werd in 2000 verkocht aan Redder, en later werd het Transportservice Noord. Uiteindelijk kwam het bedrijf onder Poolse vlag waarna het failliet ging.

Iep van der Meer