BIGtruck Vintage
Rinsma, de oudste Scania-dealer
Van alle Scania dealers in Nederland zijn er nog drie zelfstandig. Dat wil zeggen, de rest valt onder Scania Nederland, en dat valt weer onder Scania Zweden. Alleen Gerritsen in Tiel, AST in Terneuzen en Goes en Rinsma in het Friese Berlikum en Drachten zijn zelfstandige bedrijven. Bijzonder is dat Rinsma de oudste nog actieve Scania dealer in ons land is. De relatie met de toenmalige importeur Beers in Den Haag stamt al uit 1933, en dat is inmiddels 76 jaar geleden.
Het begon allemaal in het Friese Berlikum en daar is een ereplaats weggelegd voor een stuk transport historie. In de showroom, waar tot een paar jaar geleden nog Alfa Romeo’s stonden, staan drie oranje trucks te glimmen. Eén de Scania L71 uit 1957, maar de andere twee liggen minder voor de hand. De oudste is een Diamond T uit 1933 en de andere is een hele bijzondere frontstuur White truck uit 1950. Het leuke is dat de familie Beers in die jaren importeur was van Diamond, en later White. Die White is een bijzonder ding met zijn kantelcabine. Sterker nog, de cabine kantelt zelfs elektrisch! Tot op de dag van vandaag hebben lang niet alle trucks zo’n voorziening.
Melkrijder
In 1917 begon Wopke Rinsma als melkrijder voor de zuivelfabriek NV Lijempf in Berlikum. Met paard en wagen werden de melkbussen aangevoerd. Na een jaar van diverse melkritten werd de boerderij tegenover de melkfabriek gekocht, op de locatie waar Rinsma Berlikum ook na al die jaren nog gevestigd is. Na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werden de paarden afgelost door de eerste vrachtauto`s. Ondanks dat Wopke Rinsma een paardenman in hart en nieren was, ging hij mee in deze verandering en zo kon de melk ook uit verdere omstreken gehaald worden. De eerste vrachtwagen was een T-Ford, die later plaatsmaakte voor een Chevrolet. In 1933 werd er een Diamond T aangeschaft. Dat werd de eerste kennismaking met importeur Beers uit Den Haag. Later kwamen er nog vier vier van deze Diamonds bij.
Scania Vabis
Na de Tweede Wereldoorlog groeide de zaak verder uit met 12 trucks met opleggers of aanhangwagens. Het uit de oorlog overgebleven materiaal werd aangevuld en vervangen, eerst door alles wat er maar te koop was. Zo ontstond een zeer gevarieerd wagenpark bestaande uit merken als Federal, White, Büssing en later ook Scania Vabis waarvan Beers NV inmiddels importeur was. Intussen hadden de zonen Hendrik en Willem de zaak overgenomen van hun vader. In de eerste jaren na de oorlog hielp Rinsma menig vervoerder weer op de been, soms zelfs door een dumptruck gratis uit te lenen waarmee weer wat verdiend kon worden. Die manier van zakendoen schepte een hechte band met het vervoerende deel van Friesland, en er zijn nog steeds klanten uit die tijd waar Rinsma niet kapot kan.
Officieel Scania dealer
De overname van de grootste klant, zuivelfabriek Lijempf door de CCF betekende dat veel van het transportwerk verdween. Voor Rinsma was dat het moment om zich volledig toe te leggen op met het garagebedrijf. Hendrik Rinsma was technisch aangelegd en repareerde zijn eigen wagenpark, maar nu deed de kans zich voor om dat ook voor derden te gaan doen. De klanten van het eerste uur waren tevreden met deze gang van zaken en zodoende kwamen er steeds meer transportbedrijven uit de omgeving naar Berlikum voor service en reparatie. Het resulteerde in een officieel dealerschap van Scania in 1957, en daarmee is Rinsma de oudste Scania dealer in ons land.
Personenauto’s
In de jaren 1956-1959 kwam het garagebedrijf goed op stoom en de inmiddels officiële Scania dealer verkocht de eerste trucks van het Zweedse merk. Het is niet voor niks dat de Scania L71 in de showroom staat, want dat was het type waarmee het succes begon. Naast trucks verkocht Rinsma ook personenauto’s van de merken Wolseley en Riley. Die merken maakten later plaats voor Alfa Romeo. Saab had wellicht meer voor de hand gelegen, maar Hendrik Rinsma was zelf een enthousiast Alfa-rijder. Toen bleek dat de verkopen van de Alfa Romeo erg voorspoedig verliepen, werd er besloten dat een deel van de werkplaats aangepast moest worden om ook de verkoop en het onderhoud van Alfa Romeo personenwagens te faciliteren.
Nieuwbouw
De vestiging in Berlikum werd door de jaren verbouwd, aangebouwd en aangepast en ook vandaag de dag is dit nog de hoofdvestiging van Rinsma Scania. Het bedrijf in Berlikum ligt echter niet erg centraal in Friesland, en om ook het Oosten van de provincie goed te kunnen bedienen kwam er een vestiging in Drachten. Aanvankelijk in een bestaand pand, maar een aantal jaren later in een compleet nieuwe vestiging, op industrieterrein A-Zeven. Het gebouw voldeed aan de nieuwste eisen en werd daarnaast voorzien van 10 poorten, een aparte A.P.K keuringsstraat en er een richtbank op een terrein van in totaal 32.000 m2. Na het pensioen van directeur Simon Boersma, sinds 1968 in dienst bij het bedrijf, nam Remko van Keulen het stokje over. Twee jaar geleden werd er afscheid genomen van het Alfa Romeo dealerschap en sindsdien staan de drie oude Rinsma trucks te pronken in de showroom als herinnering aan vervlogen tijden.