BIGtruck Interview


Ginaf weer in Nederlandse handen

Ginaf, ooit begonnen als Nederlands familiebedrijf van de familie Van Ginkel, is na negen jaar onder de Chinese CHTC groep terug in Nederlandse handen. Roelof van der Woude is Managing Director van het nieuwe Ginaf, en met hem en met Sales Engineer Jan-Willem van de Krol praten we bij over de toekomst van het Nederlandse truckmerk.

De vorige, Chinese eigenaar was weliswaar de redding van Ginaf na het faillissement maar de manier van werken sloot niet aan bij wat de Nederlandse klanten gewend waren. Ginaf was altijd een merk dat dicht bij de klant stond maar de Chinese mentaliteit was meer die van snelle verkoop, terwijl de bekende service terugliep. ,,Wij staan daar anders in en met het nieuwe Ginaf keren we terug naar de basis. De reacties uit de markt zijn bijzonder positief over de overname en we hebben inmiddels de eerste orders alweer in de boeken staan. Dat getuigt van vertrouwen en daar zijn we erg content mee’’ aldus van der Woude.

“Wij blijven onszelf positioneren in het topsegment.”

Drie specialiteiten

Ginaf is vooral name bekend van de conversies op basis van DAF trucks en de zware 50 tons trucks voor met name de Nederlandse bouwsector. Een duidelijke niche, die veroorzaakt wordt door de afwijkende Nederlandse wetgeving. Vooral door de bouw van wide-spread gestuurde tandemstellen met hydropneumatische vering bouwde Ginaf een ijzersterke reputatie op. Die voertuigen worden gebouwd op basis van DAF chassis en de 8x8 van heeft zelfs een compleet eigen Ginaf chassis. De ambitie is om in het segment van de bouw weer die grote rol te gaan spelen zoals het merk dat ooit deed. Dat betekent dat ook de echte terreinbeulen zoals de 10x8 en de 8x8 gewoon weer leverbaar zijn. ,,Dat wil zeggen, als een klant zo’n voertuig wil en hij daarvoor wil betalen. ,,Ginaf levert een bijzonder product en we zitten daarmee bovenin het segment voor wat betreft techniek en prestaties, en dat geldt ook voor de prijsstelling. Voorheen waren we daar samen met Terberg actief maar dat Nederlandse truckmerk is er helaas niet meer. Wel zijn er nieuwe spelers gekomen in de periode dat het hier wat minder ging, maar wij blijven onszelf positioneren in het topsegment’’ aldus Van der Woude.

Via de DAF dealers

Ginaf werkt in Nederland met 25 dealers die tevens DAF Trucks voeren, plus de vestiging in Ederveen. Diezelfde DAF dealers voeren sinds enige tijd echter ook het merk Tatra, en ook dat merk heeft de focus op de bouw en werkt met DAF componenten. Is er nog wel plaats voor Ginaf? ,,Wij zijn ervan overtuigd dat onze producten aansluiten aan die van Tatra. Met name voor toepassingen waarbij geen vierwielaandrijving nodig is, of waar volstaan kan worden met hydraulische voorwielaandrijving hebben we veel voordelen. De Ginaf is lager gebouwd, stabieler en heeft een duidelijk betere instap door de lagere bouw in dat segment. Waar het gaat om de 8x8 en de 10x8 chassis bestaat een overlap met Tatra, maar we zijn overtuigd van onze eigen kwaliteiten in dat segment. Met name ons veersysteem is uniek en dat zorgt voor grote stabiliteit. Dat is van groot belang bij betonmixers, maar ook bij kippers en dan vooral tijdens het kippen. Wat ons betreft zijn de twee merken grotendeels complementair’’ aldus Van de Krol. ,,Verder leveren wij in heel Europa de HydroAxle+ waarmee DAF trucks hydrostatische voorwielaandrijving krijgen. Die voertuigen worden af fabriek in Eindhoven voorbereid waarna de as hier in Veenendaal onder wordt gebouwd. Dit systeem is vooral populair in de Alpenlanden en in Scandinavië, dus eigenlijk overal waar het steil en glibberig is. Dit vormt een keurige aanvulling op het DAF leveringsprogramma’’.

Mining trucks

Ginaf heeft van origine drie afdelingen en die wil het merk ook in de lucht houden, al ligt de focus niet direct op de mining trucks. ,,We hebben dat niet als prioriteit maar we zullen bestaande klanten blijven bedienen en service verlenen aan de wereldwijd rijdende trucks. Verder zullen we orders voor nieuwe mining trucks beslist niet uit de weg gaan op verzoek van de klant’’. Afgezien van een order van meer dan 100 mining trucks voor China bleef het grote succes tot nu toe uit voor dit soort megatrucks. Van de Krol: ,,Dat komt omdat we een beetje tussen de zware dumpers en de wegvoertuigen in zitten met deze voertuigen. Voor in de mijnen waren de Ginaf trucks vaak net te kwetsbaar op de standaard banden en op de langere afstand moesten we concurreren met roadtrains en andere goedkopere oplossingen. Toch zijn er ook tevreden klanten die met onze mining trucks werken en die blijven we bedienen’’.

Elektrische toekomst

Naast de mining trucks bouwt Ginaf elektrische voertuigen en de bouwvoertuigen op basis van DAF componenten. De focus van het nieuwe Ginaf ligt vooral op die twee activiteiten waarbij de elektrische voertuigen als groeimarkt gezien worden. ,,We richten ons ook op de elektrificatie van bestaande voertuigen. Voertuigen met een speciale opbouw die de binnenstad in moeten gaan vaak lang mee en maken weinig kilometers, maar die moeten toch aan de nieuwste eisen voldoen. Door zo’n voertuig te elektrificeren kan de speciale opbouw nog jarenlang mee, ook in zero-emissie zones. Verder bouwen we bijvoorbeeld lichte personenbusjes om van diesel naar elektrisch. Die voertuigen zijn ook elektrisch op de markt, maar daarbij is een lage vloer niet mogelijk. Bij onze oplossing kan dat wel waardoor de bussen rolstoelvriendelijk zijn. Het is typisch zo’n niche waar wij het in zoeken,’’ aldus Van der Woude.

Iep van der Meer