BIGtruck Informeert


Diesel en elektrisch, de komende jaren

BIGtruck Informeert


Diesel en elektrisch, de komende jaren

In de periode van 2020 tot 2030 ondergaat het wegtransport een verandering als nooit tevoren. Daar zie je nu nog weinig van en in 2030 is nog niet alles veranderd. Maar vast staat dat er dan een aanzienlijk aantal trucks elektrisch rijdt, ook al heeft de meerderheid dan nog een dieselmotor. Wanneer staat wat te gebeuren? En wat gebeurt er daarna? Een overzicht.

Zeker, Scania is net gekomen met een nieuwe V8 en het staat vast dat er in 2030 ook nog trucks met V8 motoren door dit merk verkocht worden. Maar het is uitgerekend Scania dat de afgelopen twee maanden via eigen kanalen en via de club van truckfabrikanten ACEA, opmerkelijke uitspraken deed. Om met die laatste te beginnen: De Europese truck-industrie stopt uiterlijk in 2040 met het bouwen van dieselmotoren. En de tweede uitspraak, afgelopen januari: ‘Scania verkoopt 10% van zijn trucks in 2025 met een elektrische aandrijflijn en in 2030 zal dit aantal zijn toegenomen tot de helft.’ Dat is dus veel meer dan wat andere fabrikanten zeggen op dit moment. Verwacht wordt dat een derde van de truckverkopen in Europa in 2030 een elektrische aandrijving zal hebben. Scania zet net als andere merken erop in dat het een voertuig ontwikkelt, dat met 40 ton GVW 400 kilometer elektrisch kan rijden eer er weer drie kwartier opgeladen moet worden, precies de pauzetijd van de chauffeur. Ook zien we dit voor trucks die via waterstof hun elektriciteit betrekken er zo’n sommetje is gemaakt: om 450 kilometer te kunnen rijden, moet je in tien minuten 29 kg waterstof kunnen tanken. De prijs van waterstof moet dan nog dalen van tien tot twaalf euro per kg nu, naar drie tot vier euro per kilogram. Behalve Scania, hebben ook andere fabrikanten haast. Nu rijden er zo’n 2300 zero-emissie trucks in Europa, 0,04% van het totaal. Wil je dat opvoeren naar een derde van 6,2 miljoen, dan moet die 2300 dus verhonderdvoudigd worden, becijferde de ACEA. Dat betekent ook opschaling van laadpalen en elektriciteitsnetten, alsmede waterstof tankstations.

Geen waterstof

Opmerkelijk is dat Scania zich af lijkt te keren van waterstof als energiedrager om een truck elektrisch aan te drijven. In hetzelfde schrijven van afgelopen januari legt Scania uit dat het heeft geïnvesteerd in waterstoftechniek. “We zijn de enige fabrikant die al waterstoftrucks bij klanten hebben rijden”, zeggen de Zweden, doelend op een test bij de Noorse supermarktketen Asko. “Maar”, zegt Scania, om een waterstof-elektrische truck aan te drijven is drie keer zo veel hernieuwbare elektriciteit nodig als voor een batterij-elektrische truck. Een groot deel van die energie gaat verloren bij de productie, distributie en omzetting naar elektriciteit voor de truck in kwestie. Ook ten aanzien van reparatie en onderhoud kom je met een waterstof-aangedreven vrachtwagen duurder uit dan bij een truck die op accu’s rijdt, omdat er meer onderdelen nodig zijn voor het lucht- en aircosysteem. Waterstof is bovendien een vluchtig gas dat meer inspanning vergt om het veilig te kunnen handlen”, schrijft Scania.

2021

De meningen zijn verdeeld, want andere merken, zoals Mercedes en Volvo, zien waterstof als de ideale techniek voor emissievrij wegtransport op lange afstand. Dat is niet zo erg. In bijgaand filmpje kun je horen dat DAF zegt dat voor diverse toepassingen, er diverse aandrijvingen beschikbaar zullen zijn. In Zwitserland zijn dit jaar de eerste trucks van Hyundai met een waterstof-elektrische aandrijving in gebruik genomen. Aan het batterij-elektrische front komt DAF met een LF voorzien van andere batterijen dan wat gangbaar is, met een flink grotere actieradius, waardoor elektrische, efficiënte stadsdistributie een volle stap dichterbij is gekomen. Dit jaar wordt verwacht dat ook de eerste Iveco’s S-Way met elektrische aandrijving ontwikkeld door Nikola de testbanen op gaan. Dat gebeurt zowel in de VS als in Duitsland. Verder komt MAN met de eTGM en komen er meer Mercedes-trucks met elektrische aandrijving. Ook Renault zet de eerste D-serie op de weg met elektrische aandrijving. Verder komt Bio-LNG als brandstof beschikbaar. Kenmerk van die elektrische trucks is dat een actieradius van 200 kilometer voorlopig het maximum is, bij een GVW van 27 ton. Drie-assige bakwagens dus.

2023

Dit wordt het jaar waarin de eerste waterstof-elektrische trucks de weg op komen als we de truckfabrikanten mogen geloven. In 2023 komt de Iveco S-Way met Nikola waterstof-aandrijving, die als uitgangspunt gold voor de samenwerking tussen de twee. Zo mogelijk nog belangrijker is de samenwerking tussen Mercedes en Volvo. In 2023 zal hun waterstof-elektrische aandrijving gereed zijn. En die gaat over de hele wereld gebruikt worden, want beide merken zijn behalve in Europa, ook sterk in andere markten, zoals de VS, Brazilië, Azië en Australië. 2023 is het startjaar voor waterstof, een techniek waarmee DAF met zijn Amerikaanse partners experimenteert in de VS.

2025

In 2025 wil DAF 1500 trucks per jaar bouwen met vol-elektrische aandrijving. In het filmpje zegt DAF dat de diesel dan nog zeker de voornaamste bron van aandrijving is in het wegtransport. Dat is zeker zo: DAF bouwt per jaar meer dan 60.000 trucks. Dus die 1500 is dan een bescheiden 2,5 procent. Ook bij andere truckmerken zal de productie van elektrische trucks opgeschaald gaan worden. Er komen meer laadmogelijkheden bij distributiecentra van bijvoorbeeld retailers. DAF zegt verder in het filmpje dat er nieuwe generaties CO2-vriendelijke brandstoffen zullen komen. Dat klopt, maar uit rapporten van onafhankelijke instanties blijkt dat de nieuwe aandrijflijnen die niet zijn gebaseerd op de verbrandingsmotor, goedkoper zullen zijn waardoor de verbrandingsmotor toch echt overbodig wordt.

2027

Dit is het jaar waarin deskundigen verwachten dat een waterstof-elektrische truck hetzelfde kostenniveau bereikt als de diesel. Reken maar dat invloed heeft op de dieselverkopen. Die gaan dan zeker dalen. Wederom komen er meer laadstations en tankstations voor waterstof. Het tankstation zoals we dat kennen biedt meer brandstoffen en laadmogelijkheden.

2028

Dit is het jaar waarin volgens de economen van ING-Bank verwachten dat een batterij-elektrische truck hetzelfde kostenniveau bereikt als de diesel. Weer een klap voor de dieseltechniek. Met name bij bakwagens en distributietrucks wordt elektrisch rijden de norm.

2030

In dit jaar wordt verwacht dat een derde van de 6,6 miljoen trucks op Europese wegen een elektrische aandrijving zal hebben. Dus twee derde heeft nog een dieselmotor. Synthetische dieselbrandstoffen als uitgelegd in het filmpje zullen breder beschikbaar zijn.

2040

De truck-industrie bouwt geen diesels meer, maar er zullen zeker nog dieseltrucks op de Europese wegen rond rijden. De kans is groot, dat daarvoor veel meer belasting betaald moet gaan worden. Goed geld verdienen met je dieselwagenpark wordt dan moeilijk.

2050

De transformatie is compleet, het wegvervoer is uitstootvrij. Er komt een regeling voor mooie diesel oldtimers. Die moeten dan uitgerust zijn met een digitale tacho zodat kan worden gecheckt dat ze niet alsnog voor commerciële doeleinden ingezet worden.

Tim de Jong