1000 punten test


Volvo FH460 Globetrotter

De Volvo FH 460 Globetrotter is van het nieuwste model met de nieuwe, V-vormige koplampen, het glad gestreken front en met de nodige aerodynamische veranderingen. Daarbij is de FH voorzien van de 13 liter Turbo Compound motor met de nieuwste Fuel Eco + software. Kan deze Volvo zich meten met de beide Traton broertjes Scania en MAN?

De Volvo FH kennen we al een tijdje, maar de nieuwste versie stamt uit 2020. Bij die gelegenheid werd het front aangepast, met onder meer nieuwe koplampen en werd het interieur aangepakt met een aantal kleine wijzigingen. Onze testauto is verder voorzien van het optionele Unlimited Leather pakket met lederen stoelen en erg fraai leer op de deurpanelen. Dat is echt een verschil met de standaard kunststof deurbekleding. De Volvo is uitgerust met één bed en de extra, optionele kasten tegen de achterwand van de cabine. Verder is er naast de koelkast een schuiflade met een Kirk koffiezetter, best een handige plek eigenlijk, want daarmee hou je het dashboard vrij. De Volvo cabine scoort op het gebied van afmetingen het hoogste maar heel praktisch is het niet overal. Zo is de beenruimte aan de bijrijderskant aan de kleine kant, en zijn de standaard bovenkastjes niet overdadig. De kasten tegen de achterwand zijn erg mooi en ruim, maar dat is dan weer een optie. Hoog gewaardeerd is wel de afwerking van het interieur. Belangrijk daarbij is overigens wel het genoemde, optionele leder pakket, want dat is echt een upgrade maar daar wil Volvo wel wat extra geld voor zien.

Niet ingrijpen

We hebben als team afspraken gemaakt om zo de systemen aan boord hun werk te laten doen, zonder daar zelf invloed op uit te oefenen. Dat is wel even wennen, want vanuit het Moseltal omhoog zakt de snelheid terug naar 47 km per uur, genoeg reden om de alarmlichten aan te zetten dus. Ter vergelijking, de andere twee merken rijden hier 10 kilometer per uur sneller! Zoals gezegd respecteren we de Volvo filosofie, in tegenstelling tot in onze eigen BIGtruck Roadtest. Toen gebruikten we wel de kickdown functie, met als gevolg dat de Volvo heel keurig en rap de hellingen bedwong. Aangezien we nu in een rechtstreekse vergelijking zitten, doen we dat bewust niet, met een fors lagere gemiddelde snelheid tot gevolg. Volvo is ervan overtuigd dat dit de meest economische manier is om met de truck om te gaan.

Hoog comfort

Waar de Volvo het hoogst scoort is het comfort en het weggedrag. Ook de besturing met het Dynamic steering systeem scoort hoge ogen. Je kunt dit systeem in de gewenste stand zetten voor een meer direct gevoel, of juist wat zachter. Dat vereist wel wat ge-experimenteer met al die settings, en de hoeveelheid mogelijkheden maakt het er niet eenvoudiger op. En eerlijk, de beide Traton broertjes doen het allemaal net wat subtieler waar het gaat om de besturing, en het ingrijpen als je buiten de witte lijntjes rijdt. Waar het gaat om het uitzicht rondom, de spiegels en het algemene rijcomfort scoort de Volvo hoog. Zo’n FH is gewoon een hele fijne auto om mee te rijden. Voorspelbaar, stabiel in bochten, lekker stil en strak sturend. De meeste punten scoort de Volvo zoals verwacht bij dit merk bij de veiligheidssystemen. Op het gebied van zuinigheid komt de Volvo als tweede uit de bus, maar wel met het laagste AdBlue verbruik van de drie deelnemers.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina