1000 punten test


Scania 460R Super Highline

De Scania 460R Highline is voorzien van de nieuwe Super aandrijflijn. Daarmee hebben we een echte primeur te pakken, want dit is de eerste vergelijkingstest met deze nieuwe motor, versnellingsbak én achteras. De primeur was zelfs zo vers dat de truck nog niet voorzien was van de ‘Super’ badge of de digitale spiegels tijdens de test, want wij reden hem al een maand voor de officiële introductie.

De Scania cabine is bekend, maar met de nieuwste generatie is er meer keuze uit bekledingsstoffen en matrassen. Verder bleef wat dat betreft alles bij het oude, en dan blijkt dat de Scania R-cabine de kleinste inhoud heeft van de drie trucks. Opvallend is dat de Scania cabine, en dat geldt ook voor de S-serie, het minst lang is met 2,07 meter tussen voorruit en achterwand. In het midden, dus op de motortunnel, is de cabine wel het hoogste van de drie. Typisch Scania is de zit achter het uitstekend verstelbare stuurwiel, en de indrukwekkende cockpit. Scania beantwoord hiermee aan de voorkeur van veel chauffeurs. Lekker veel schakelaars in een conservatief ogende vormgeving. Daarin zit overigens wel een prachtig kleurenscherm als centrale display. Ook qua opbergruimte is het goed in orde in de R- cabine. Vooral de kasten tegen de achterwand van de cabine dragen daaraan bij. Dit is standaard als je geen bovenbed kiest. Voor wat betreft de afwerking scoort de Scania de laagste punten. Afgezien van het dashboard overheerst een wat minder hoogwaardig plastic het interieur.

CRB Motorrem

Een bijkomend voordeel van de nieuwe motor layout met zijn bovenliggende nokkenassen is dat Scania nu ook een motorrem levert die echt wat bijdraagt. Tot nu toe werden Scania trucks meestal met een retarder uitgerust. Als je ACC wilde was dat zelfs een voorwaarde. Met de nieuwe krachtbron hoeft dat niet meer, want de CRB motorrem biedt een remvermogen van 343 kW (466 pk) bij 2400 toeren. Overigens is de testauto wel uitgerust met een intarder, maar die wordt op de testroute maar één keer ingeschakeld door het automatische systeem. Daarmee bewijst Scania dat de retarder eigenlijk niet meer nodig is, want één keer de rem aantikken in een steile afdaling lijkt ons geen reden voor een relatief dure, en zware intarder.

Overdrive

Met de nieuwe generatie versnellingsbakken, in dit geval de G33CM past Scania een overdrive versnelling toe. Daardoor is een erg lange achterasreductie mogelijk waarmee je laag in toeren kunt cruisen. In dit geval is dat de 2,53 ratio as. Zolang wind- en rolweerstand eigenlijk de enige hindernissen zijn, zal het systeem voor die overdrive kiezen. Zodra er wat meer vermogen nodig is, bijvoorbeeld op een helling, schakelt de bak automatisch terug naar 12, de direct-drive. Dit is een hele nieuwe filosofie van Scania, en samen met de lage inwendige weerstand in zowel de motor, de versnellingsbak als de compleet nieuw ontwikkelde achteras claimt dit merk hiermee een besparing van 8% ten opzichte van zijn voorgangers. Dat is nogal een claim, want het vorige model was tot nu toe vaak de winnaar van onze test waar het ging om zuinigheid. Toch maakt de Scania dat waar, want het verbruik is op alle deeltrajecten het laagst van allemaal.

Extra plastic tankje

Opvallend is dat Scania voortaan een zwarte kunststof bak aan de brandstofpomp monteert. Deze Fuel Optimizing Unit, ook wel ‘Catchtank’ genoemd, heeft een inhoud van 25 liter. Verder zit er een pompje in, samen met een extra brandstoffilter en een waterafscheider. Het tankje wordt gevoed vanuit de grote brandstoftank en hierdoor kun je die hoofdtank dus leegrijden, want dan heb je altijd nog 25 liter brandstof. Daarmee kun je altijd nog een kleine 100 kilometer rijden naar de volgende pomp. Het idee erachter is dat je normaal gesproken de laatste 150 liter brandstof nooit gebruikt, maar wel altijd meesleept. Dat was ook nodig, want als je iets omhoog, of naar beneden rijdt, dan zou de aanzuiging droog kunnen komen te staan. Scania ziet het nieuwe tankje dan ook als een gewichtsbesparing, omdat je minder brandstof mee hoeft te nemen. Nieuw is echter ook de aanvoer van diesel naar de motor. Die wordt namelijk niet meer aangezogen, maar geblazen vanuit de catchtank. Dat zorgt volgens Scania voor een betere, meer constante aanvoer.

Super

Met de nieuwe Super aandrijflijn claimt het Zweedse merk een besparing van 8% en dat komt ook uit deze test. De nieuwe krachtbron, versnellingsbak en achteras lijken hun belofte waar te maken. Overigens zijn zowel de motor als de achteras het gevolg van de samenwerking binnen Traton, en na verloop van tijd zal ook MAN deze componenten gaan toepassen. Voorlopig loopt Scania echter voorop met deze uiterst zuinige aandrijflijn.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!