1000 punten test


MAN TGX 18.470 GM

De MAN TGX met de GM-cabine is de één na grootste cabine van dit merk. Bijzonder is dat de MAN is uitgerust met het nieuwe Optiview systeem dat de spiegels vervangt. Daarmee is MAN de enige in onze 1000 punten test, want Mercedes-Benz en DAF doen niet mee, en voor Scania was het nog te vroeg.

Aan de buitenkant is het verschil met de vorige generatie van de TGX duidelijk te zien. Een heel nieuw front, nieuwe zijpanelen en deuren en zelfs nieuwe daken zorgen voor een frisse look. Bijzonder is dat de truck als enige voorzien is van een zonneklep. Volgens MAN fungeert die zonneklep als spoiler en draagt hij daarmee bij aan een betere stroomlijn. Ook het interieur van de MAN cabine is sinds de laatste update ingrijpend verbeterd en hiermee heeft MAN zich duidelijk geplaatst in de ‘premium league’ van de zware trucks. Mooie materialen, slimme bediening en een fraai dashboard domineren. Ook in deze één na grootste uitvoering, GM genaamd, is de MAN cabine bijzonder ruim, vooral ook doordat de console op de vloer verdwenen is. Hierdoor heb je echt veel meer ruimte om je te bewegen en om je bijvoorbeeld aan- of uit te kleden. Opbergruimte is er voldoende, al hadden we het middelste kastje graag wat groter gezien. Daar is nu een open vak onder aangebracht. Verder biedt de MAN veel ruimte onder het bed, aan beide kanten van buitenaf te bereiken via grote kleppen. Nieuw is ook de stuurverstelling. Die is nu helemaal zoals chauffeurs dat graag zien. Met al die positieve punten scoort de MAN TGX op het gebied van de cabine verrassend de meeste punten. Daarmee heeft dit merk een ware inhaalslag gemaakt met het nieuwe model. Met name de werkplek achter het stuur en het slaapgedeelte worden hoog gewaardeerd. Zo is er een hele fraaie afstandsbediening bij het bed waarmee je zo ongeveer alles aan boord vanuit je bed kunt bedienen. Slim is ook de plaatsing van schakelaars op de deur, waardoor je naast de auto staand allerlei zaken kunt bedienen, zonder eerst in te hoeven stappen.

470 pk

De krachtbron in de MAN is de bekende D26 motor, in dit geval met 470 pk bij 1800 toeren. Dat is het hoogste vermogen in deze test, maar het koppel is met 2400 Nm tussen 930 en 1600 toeren het laagst van de drie. Achter deze krachtbron is de ZF TraXon versnellingsbak gemonteerd, door MAN TipMatic genaamd. De achterasreductie van de MAN is 2,53:1, en daarmee heeft deze Duitser de langste achterasoverbrenging, samen met Scania, maar dan met een direct drive versnellingsbak. Voor wat betreft die achterasoverbrenging hebben de beide Tratonmerken Scania en MAN dus dezelfde keuze gemaakt, en het wordt interessant om te zien of de overdrive voor Scania het verschil maakt. Voor wat betreft de motorkarakteristiek scoort de MAN de hoogste ogen van de drie. Veel punten scoort de MAN ook op het gebied van het eigen gewicht. De indrukwekkende TGX is de lichtste trekker van de drie. Verder wordt het zicht vanuit de cabine ook als het best beoordeeld, mede dankzij het geavanceerde Optiview camerasysteem.

Het alternatief

Met de nieuwste generatie heeft MAN een behoorlijke stap omhoog gemaakt in de pikorde. Dit merk stond nooit bekend om de beleving of een ‘sexy’ uitstraling, maar de nieuwe TGX mag beslist gezien worden. Hoewel de basiscabine gelijk bleef, staat er toch heel herkenbaar een nieuw, en actueel model met een strakke, en stoere uitstraling. Bovendien heeft MAN het interieur zodanig aangepakt dat het gewoon de hoogste punten scoort in deze test. Verder wordt de aandrijflijn hoog gewaardeerd door de jury, al scoort de MAN op het gebied van verbruik in deze test niet de hoogste ogen. Belangrijk te weten is daarbij dat de testroute relatief zwaar is en dat er met een andere achterasoverbrenging hele andere resultaten gescoord kunnen worden. Dit alles zorgt ervoor dat de nieuwe MAN inmiddels een serieus alternatief vormt voor wie een nieuwe truck overweegt.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!