1000 punten test
And the winner is:
De 1000 punten test is een keiharde vergelijkingstest en daarbij zijn winnaars en verliezers. Na een volle week rijden, meten, wegen en fotograferen kan de balans opgemaakt worden. Alle data wordt omgezet in punten en nadat de merken zelf mee hebben kunnen kijken naar alle calculaties mogen we de uitslag publiceren.
In totaal zijn er rond de 600 kilometers per truck gereden voor de verbruiksmetingen. Door voor en na de test te tanken komen we tot globale verbruikscijfers, maar die moeten nog doorgerekend worden. De keerpunten bijvoorbeeld worden niet meegerekend, en ook situaties onderweg door bijvoorbeeld langzaam verkeer moeten eruit gerekend worden. Toch geeft het aftanken na de testritten een indicatie, en die is nogal heftig. Waar we bij voorgaande testen soms amper een half glaasje verschil hadden tussen de beste en de slechtste, was dat nu maar liefst 21,93 liter, en dat over 600 kilometer! Ook het verschil in verbruikte AdBlue is groot. Tussen de zuinigste en de duurste zat maar liefst 15,7 liter verschil! Opvallend is dat de zuinigste truck, de Scania, juist het hoogste AdBlue verbruik had.
Het verbruik
Op de relatief zware testroute zijn verbruikscijfers over het hele traject niet representatief, maar dat zijn ze wel als we de verschillende onderdelen eruit halen. Over het hele rondje scoort de Scania het best met 27,1 liter per 100 km. De Volvo komt daarna met 28,2 liter per 100 km, en de MAN is het meest dorstig met 29,8 liter per 100 km. Onder vollast, dus in de klim, neemt de Scania 80 liter per 100 kilometer. De Volvo heeft daar 1,4 liter meer voor nodig, en de MAN maar liefst 8,9 liter. Bij deellast, dus op het vlakke gedeelte, heeft de Scania iedere 100 km 24,7 liter nodig. De Volvo 25,9 en de MAN 26,8 liter. Daar zijn de verschillen dus veel kleiner. De grootste verschillen worden dus gemaakt als de motoren hard moeten werken en, eerlijk is eerlijk, daar doet die Super aandrijflijn het gewoon Super. De Scania realiseert ook de hoogste gemiddelde snelheid met 84,6 km per uur. De MAN is hier tweede met 83,7 km per uur. De Volvo is met 82 km per uur de langzaamste, en dat is een rechtstreeks gevolg van de Ecofuel+ software.
Vergelijking
Maar er zijn veel meer interessante feiten die boven water komen als we alles op een rijtje zetten. Zo is de motorrem van Volvo veruit de beste met 380 kW (517 pk) bij 2300 toeren. De Scania scoort met 343 kw (466 pk) een tweede plaats, gevolgd door de MAN met 325 kW (442 pk), beide bij 2400 toeren. Grote verschillen zijn er ook bij de onderhoudsinterval. De Scania hoeft maar één keer in de 200.000 kilometer naar binnen voor een beurt. De Volvo iedere 150.000 kilometer en de MAN elke 140.000 kilometer. De MAN is wel het lichtste van de drie, met 7140 kg. De Volvo weegt 7210 kg en de Scania 7260 kilo. Deze gewichten zijn overigens zonder retarder.
Nummer 3-2-1
De MAN wordt tweede als we kijken naar de aandrijflijn en de prestaties en wint zelfs met zijn ruime cabine en het fraaie interieur. Als we naar het totale plaatje kijken dan wordt de MAN TGX derde met 933,5 punten. Een mooie tweede plaats is er voor de Volvo FH460 Globetrotter. Qua cabine en interieur wordt de Volvo tweede en het rijcomfort wordt zelfs als het beste ervaren. Qua prestaties moet de Volvo echter het onderspit delven door de FuelEco+ software pakket. Dat pakket zorgt echter niet voor het laagste verbruik tijdens de test, want die eer gaat naar Scania. Alles bij elkaar wordt de Volvo dus tweede en dat betekent dat de Scania met 947,3 punten wint. De nieuwe aandrijflijn wordt als beste ervaren, en vooral het verbruik is erg goed bij de Super generatie. Daar staat dan wel een hoog AdBlue verbruik tegenover van 11,25%. Bij de MAN is dat 7,6% en bij de Volvo 5,55% van het aantal gebruikte liters diesel. Opvallend is dat de MAN onder vollast veruit het hoogste verbruik heeft, maar ook de hoogste snelheid bergop. Overall scoort de Scania echter de meeste punten van het drietal en de conclusie is daarom dat Scania met de Super generatie de lat wederom hoger heeft gelegd.