BIGtruck Multitest


1000 punten test: Wie is de beste?

In deze BIGtruck presenteren we de 1000 punten test. Deze test maken we met de Europese collega’s tijdens een volle week van meten, fotograferen en vooral testrijden, en daarbij zijn er per truck in totaal maximaal 1000 punten te winnen. De focus ligt in dit segment vooral op het verbruik, maar ook op allerlei andere aspecten zijn er belangrijke punten te winnen. Deze keer werd het een strijd tussen de beide Traton merken Scania en MAN en met Volvo.

De Europese 1000 punten test is erg belangrijk voor de truckmerken, maar ook meteen zo belangrijk dat ze uitsluitend met een optimaal geprepareerd voertuig aan de start willen komen. Alle zeven merken werden uitgenodigd voor deze editie, maar vier merken konden helaas niet op die uitnodiging ingaan. Sommige merken hadden geen geschikt voertuig, andere hadden niet de bemanning. Dat laatste is ook wel een dingetje, want je moet je voorstellen dat er per merk minstens drie mensen twee weken lang mee bezig zijn. Voorafgaand aan de test die een week duurt wordt de testroute namelijk eindeloos verkend. Daarbij worden dan verschillende settings uitgeprobeerd, en soms zelfs verschillende achteras-reducties. Gelukkig konden ze bij MAN, Volvo en Scania wel mensen en voertuigen inzetten, waardoor deze drie merken aan de start verschijnen. Opmerkelijk is de afwezigheid van Mercedes-Benz en ronduit jammer is het feit dat DAF nog geen geschikte XG had geprepareerd.

Veel data

De testroute die we rijden is in de buurt van Kusel, waar we binnendoor rijden voor de beoordeling van de handling en het weggedrag van de trucks. Het traject voor de verbruiksmetingen is vanaf Kusel in westelijke richting via de A62 en de A1 tot de afslag naar de A602, onderin het Moseltal. Daar draaien we, om dezelfde weg terug te rijden. In het verleden reden we nog verder, tot afslag Salmtal maar door wegwerkzaamheden zou dat deze keer zinloos zijn. Dat betekent dat de afstand van een testrondje zo’n 144 kilometer is. De route is relatief zwaar, met hier en daar flinke hellingen maar ook met vlakke stukken. Tijdens de testrondes worden bij vrijwel elke kilometerpaal de liters en de stand van de stopwatch genoteerd. Hierdoor kunnen zaken als filevorming of andere verstoringen van de rit, bijvoorbeeld door traag verkeer, er later uit worden gerekend. Verder wordt het aantal schakelingen bergop bijgehouden, en de laagste snelheid. Afgesproken is dat de testrijders de software van de trucks hun werk laten doen in de stand die door het merk geadviseerd wordt. De snelheid wordt ingesteld op 85 km/h, en we laten de pre-predictive systemen daar 5 kilometer van afwijken. Dat betekent dus minimaal 80 en maximaal 90 in de afdalingen. Ook het remmen bergaf laten we aan de systemen over, maar als de snelheid boven de 90 komt mogen we bijremmen. In de praktijk bleek dat niet nodig. Belangrijk is verder dat er na iedere rit omgekoppeld wordt om eventuele weerstandsverschillen tussen de opleggers te elimineren.

De puntenverdeling

De trucks worden beoordeeld op allerlei punten en daarbij zijn zaken als het eigen gewicht, het brandstofverbruik en de onderhoudsinterval belangrijk, maar ook comfort, het rijgedrag en de gemiddelde snelheid zijn belangrijke punten. Daarvoor zijn er allerlei categorieën gemaakt waarin de punten verdeeld worden. Veel van die punten zijn het gevolg van metingen. Brandstofverbruik bijvoorbeeld, maar ook de afmetingen van het interieur, de opbergruimte en zaken als het gewicht zijn meetbaar. Andere punten worden toegekend door de jury, bestaande uit transportjournalisten uit Duitsland, Griekenland, Italië en Nederland. De totale optelsom van al die punten zou in het geval van de ‘ideale truck’ uitkomen op 1000. Tot nu toe heeft nog geen merk dat ooit gehaald, maar de uitkomst is wel veelzeggend. Je kunt overigens zelf heel eenvoudig per categorie zien wat voor jou de belangrijkste aspecten zijn, want ook de onderverdeling in punten is zichtbaar.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina