Reportage

Reportage

Reefers vervoeren, Van der Windt-style

Gebroederlijk staan enkele vrachtwagens van Van der Windt Transport naast elkaar bij een koelhuis in Poeldijk. Het is nog donker, maar deze wagens hebben het eerste ritje naar de containerterminal er al op zitten. Dat hier meerdere combinaties van het bedrijf tegelijk staan, is geen toeval. Het blijkt een terugkerend thema.

“Toch merk ik dat ik na een paar dagen kantoor blij ben als ik weer achter het stuur zit.”

Het bedrijf uit Maasdijk is in 1985 opgericht door de broers Nico en Aad van der Windt. Sinds begin van dit jaar staat echter de tweede generatie aan het roer: de broers Niels (33) en Sven (29) hebben de leiding over het transportbedrijf met 18 trekkers en 22 trailers. Toch voelen ze zich niet echt de baas: “Wij zijn veel meer liefhebbers dan doorgerekende kantoorlui.” Dit blijkt ook uit het wagenpark. De vijftien Scania’s en drie Volvo’s zien eruit om door een ringetje te halen. De fraaie rood met crème-witte wagens zijn rijkelijk voorzien van accessoires. Ondanks de tekst ‘Int. transporten’ op de deuren bestaat het merendeel van het werk uit korte ritten. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het vervoeren van reefercontainers met fruit van de containerterminals op de Maasvlakte naar klanten in Barendrecht en het Westland. Zo zijn we vandaag onderweg naar de RWG Terminal met chauffeur Mark Wijnands (28). Zijn Scania Streamline mag dan al ruim 5 jaar oud zijn, hij ziet er nog tiptop uit. “Ik was nog maar een week in dienst, toen ze zeiden dat er een nieuwe Scania voor me besteld was. Ik kon het bijna niet geloven,” zo vertelt Mark. Hij nam direct een week vrij om de buitenkant en de binnenkant van zijn Scania geheel naar zijn zin te maken. “Het is toch je tweede huis. Bovendien draait het in de containers toch om mooie trucks.”

Ouwe-wijvenclub

Dit merken we als we onderweg zijn naar de Maasvlakte. Op de A15 rijdt de ene mooie containertruck na de andere. De meesten knipperen enthousiast met hun lampen als ze Marks Scania zien: de wagens van Van der Windt zijn geen onbekenden hier. Mark knippert vrolijk terug. “Soms merk je dat automobilisten helemaal gek worden van dat geknipper.”

“Je komt af en toe dezelfde wagens meerdere keren tegen op een dag. Maar ja, als je een keer niet knippert, dan krijg je de volgende keer te horen: heb je wat tegen me? Wat dat betreft is het net een ouwe-wijvenclub hier,” lacht Mark. Omdat er regelmatig meerdere wagens van het bedrijf achter elkaar rijden, hebben collega-chauffeurs het ondertussen over “Van der Windt-style” als vrachtwagens in konvooi rijden.

Jonge chauffeurs

Mark kent ondertussen elke hobbel en elke kuil op de A15. Een chauffeur bij Van der Windt doet drie of vier ritten per dag. Mark legt uit dat dit werk erg interessant is voor jonge chauffeurs. Zij willen niet meer hele dagen van huis zijn. Bij Van der Windt zijn ze elke avond thuis, terwijl ze wel een dikke auto rijden. Er rijden dan ook voornamelijk jonge chauffeurs bij het bedrijf. Uitzondering zijn oprichters Nico en Aad, die het niet kunnen laten om af en toe achter zelf achter het stuur te kruipen. Het is daarom fijn dat het bedrijf onder leiding staat van Niels en Sven van der Windt, zelf ook nog jonge gasten. “De communicatie gaat dan toch een stuk fijner,” zo vindt Mark. Sinds een tijdje zit Mark ook een gedeelte van de tijd op kantoor, om Niels en Sven te helpen met de planning en de administratie. “Als chauffeur is het toch moeilijk om door te groeien, dus ik zie dit als een goede kans. Het is voor een paar maanden om te kijken of het me bevalt,” vertelt Mark, “Toch merk ik dat ik na een paar dagen kantoor blij ben als ik weer achter het stuur zit.” Voor de afwisseling rijdt Mark ook één keer per maand met zijn Scania naar Heilbronn bij Stuttgart.

Tijdslots

Ondertussen zijn we gearriveerd bij de RWG containerterminal op de Maasvlakte. Hier leveren we onze lege reefer af en zetten we een volle reefer met mango’s op. De terminal werkt uitsluitend met tijdslots: je bent alleen welkom in het uur waarin je voorgemeld bent. Dit levert soms rare situaties op, met trucks op de parkeerplaats die ineens allemaal tegelijk gaan rijden, zo vertelt Mark. Sowieso mag alleen Mark de terminal op: ik moet buiten de poort blijven staan. In het volledig geautomatiseerde laad/losproces kan de locatie van de chauffeur in de gaten worden gehouden, maar een eventuele bijrijder is een veiligheidsrisico. Bovendien komen onbevoegden het terrein tegenwoordig helemaal niet meer op. Door de coronacrisis wordt nauwelijks meer gevlogen, waardoor er veel meer drugs via de havens binnenkomt. De toegangscontrole is daarom extra streng. In de containerwereld moet je een beetje geluk hebben, want voor je het weet sta je uren te wachten. Gelukkig gaat alles vandaag voorspoedig en verschijnt de Scania van Mark na drie kwartier weer bij de uitgaande poort. Ondertussen zijn er al verschillende andere trucks van Van der Windt langsgekomen: ze rijden hier af en aan.

Tunnel

Wederom rijden we de A15 op, richting Rotterdam dit keer. Er wordt weer volop geknipperd naar de overkant, ook naar wagens die we op de heenweg al tegengekomen zijn. We rijden langs de werkzaamheden voor de Blankenburgtunnel, die vanaf 2024 de A15 met de A20 gaat verbinden. Mark ziet dit wel zitten: hierdoor wordt de route naar het Westland flink ingekort. Bovendien ontstaat hiermee een extra uitwijkmogelijkheid als er problemen zijn op de A15 of de A4. De bestemming van de reefercontainer met mango’s is hetzelfde koelhuis in Poeldijk als waar we vanochtend vertrokken zijn. Als we aankomen, staan er al enkele wagens van Van der Windt te lossen. Terwijl Mark de container opent en achteruit tegen het dok parkeert, verschijnen er nog twee collega’s. Uiteindelijk staan er vijf wagens naast elkaar. Geheel Van der Windt-style dus.

Tekst en foto’s Maarten van der Westen

DEEL DIT ARTIKEL: