Vintage

Vintage

Het project van René is af!

Het project van René is af!

René de Swart rijdt zijn hele leven met een motorwagen met een afzetsysteem. Hij begon ooit bij Gosse Wijnsma uit Dokkum in het oud papier. Acht en twintig jaar geleden maakte ondergetekende een reportage met René, die toen met een Scania 470 Topline reed. De Scania’s uit die jaren hebben nog altijd de belangstelling van René, en hoewel hij nu alweer vijf jaar op een Volvo rijdt, bleef het kriebelen. Toen hij een gave Scania 143H 6x2 motorwagen met een kabelsysteem vond wist hij precies wat hij wilde. Die auto moest het worden als hobbytruck, en dan in de kleurstellingen van toen. Tegenwoordig rijdt René voor Jan Wijnsma met losgestorte lading in een fraaie Volvo FH. Dat was een hele omschakeling, en hoewel zijn Scania-hart aanvankelijk gebroken was, geeft hij toe dat de Volvo een hele fijne auto is. ,,Het rijdt gewoon erg fijn en ik moet zeggen dat hij het heel goed doet. In de vijf jaar dat ik er nu mee werk heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt,’’ aldus René. Toch bleef het bloed kruipen zullen we maar zeggen, en het plan was geboren om een hobby Scania aan te schaffen. ,,Eigenlijk zocht ik een trekker, want dat is toch wat handiger dan zo’n lange motorwagen. Het moest een Scania 143 worden, en dan bij voorkeur een Streamline uitvoering. Die waren echter of veel te duur, of gewoon stokverrot. Ik heb er heel wat bekeken en sommige trucks moest je echt compleet restaureren. Dat zag ik niet zitten, want ik ben chauffeur, en geen monteur’’.

“ik kreeg nog een nieuwe APK en 200 liter diesel op de koop toe! Echt grote klasse.”

Scania 143H 6x2

Uiteindelijk werd René door iemand gewezen op een Scania 143H 6x2 450 die bij Gerrit Methorst in Rijswijk in een loods stond. De truck werd eigenlijk maar één keer per jaar gebruikt voor een rondrit, en om naar het APK-station te rijden. Een telefoontje met de eigenaar kwam wat ongelegen, en René verwachtte er niks meer van. ,,Tot mijn verbazing belde de man toch terug, en zo raakten we in gesprek. Ik ben toen met een monteur van Scania-dealer Rinsma naar Rijswijk gereden om de truck te bekijken. Gerrit Methorst vroeg wat ik ermee wilde doen, want hij wilde voorkomen dat de truck ergens bij een kermisboer terecht zou komen, of in donker Afrika. Kennelijk gunde hij me de truck want hij kwam met een hele nette deal. We werden het eens, en ik kreeg nog een nieuwe APK en 200 liter diesel op de koop toe! Echt grote klasse.’’

Derde eigenaar

De Scania bleek in 1996 geleverd te zijn door Rinsma uit Berlikum, en met René ging hij dus weer terug naar Friesland. De eerste eigenaar was Jacob Terpstra uit Tzummarum die in die tijd voor JVT reed. De truck was daarom uitgevoerd in de geel met zwart en witte huisstijl van dat bedrijf. ,,Later is de truck verkocht aan Gerrit Methorst, en ik ben dus pas de derde eigenaar van deze Scania. De cabine was helemaal gerestaureerd, en het interieur heb ik laten doen door Truck it Yourself. Alle originele bekleding was gaar, en niet meer te vinden maar met dit Deense blauwe pluche heeft het ook wel wat’’. Technisch was de truck erg goed en aan motor en versnellingsbak werd dus niks gedaan. Het chassis was een ander verhaal. ,,Het leek niet heel slecht maar de inliners waren gaan roesten. Hier en daar stond het open en al snel bleek dat die dingen eruit moesten. Dat is een bekende kwaal bij Scania’s, en ik wilde er wel weer inliners in. Het is een H-chassis en dat wilde ik zo houden. We hebben het hele chassis toen uit elkaar gehad. De oude inliners moesten we er in stukken uit snijden. Dat was een flinke klus’’.

Hobbytruck

Nadat het chassis compleet uit elkaar gehaald was, werd het gestraald en ontdaan van roest. Vervolgens werd het chassis voorzien van een paar lagen speciale coating. René: ,,Ik heb veel hulp gehad bij die klus want ik ben nu eenmaal geen monteur. De nieuwe innliners moesten beide voorzien worden van maar liefst 250 gaten om de boel weer in elkaar te zetten. Een enorm karwei, maar ik ben blij dat we het zo grondig hebben aangepakt’’. Niet alleen het chassis werd aangepakt, ook het kabel- afzetsysteem werd compleet onder handen genomen. Vervolgens werd er een bijpassende laadbak gevonden met schuifzeilen. René: ,,Het is een hobbytruck, vandaar dat ook de vangmuilkoppeling eraf gehaald is. Dat past wat beter qua wegenbelasting en zo. Met de huifopbouw heb ik een mooie laadbak om mee naar evenementen te gaan. Helaas was het afgelopen jaar een dieptepunt wat dat betreft, maar dat gaf me wel de tijd om de truck helemaal klaar te maken. Hopelijk kan ik er volgend jaar mee naar de verschillende truckshows!’’

Bekijk de video

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: