Rij-impressie

Rij-impressie

Het zit ‘m in de details, MAN

Het zit ‘m in de details, MAN

De nieuwe generatie van MAN omvat de complete range, van TGL tot en met de TGX modellen. Deze keer voelen we een TGS aan de tand, en wel een hele dikke bakwagen. De MAN TGS die je hier ziet is namelijk een 18 tonner met 400 pk aan boord. Dat zou voldoende moeten zijn voor distributieritjes. De MAN TGS deelt alle uiterlijke vernieuwingen van de nieuwe generatie. Dat betekent een nieuw front met fraaie koplampen, een mooie onderspoiler met mistlampen en chroomdetails in de grille. Ook nieuw zijn de spatborden, de spiegels, de deuren en de zijwanden van de cabine. Alles bij elkaar ziet het er goed uit, zeker in combinatie met de mooie opbouw met zijn gesloten zijpanelen. MAN heeft veel aandacht voor details in het ontwerp gestopt. Zo is het MAN logo te vinden in de LED koplampen en in de clignoteurs op de spatborden. Verder zijn de deuren uitgevoerd met deurverlengers die de opstappen afdekken en met een speciaal randje dat de wind, en daarmee het vuil geleid langs de zijkant. Het gevolg daarvan is dat de zijruiten en de spiegels schoon blijven. Verder hebben de designers zich uitgeleefd op het ontwerp van het front wat er daardoor geslaagd en modern uit ziet. Met name de lijnen in de onderbumper zien er stoer uit, zeker in combinatie met de LED strips in de koplampen.

“De TGS is voorzien van zo ongeveer het hele lijstje aan opties van dit merk.”

Nieuw interieur

In het interieur is alles nieuw in de TGS, van het fraaie digitale dashboard tot het verstelbare, multifunctionele stuurwiel. Net als in de TGX-modellen heeft ook deze versie het ‘Smart Select’ systeem waarmee je eenvoudig door de menu’s kunt scrollen voor navigatie en audio. Dat is even wennen maar het werkt gewoon fijn. Dankzij het ‘polssteuntje’ ligt je hand stabiel en dat maakt het werken met dit systeem veel fijner dan een touchscreen. Erg handig zijn ook de schakelaars in de deur waardoor je niet in hoeft te stappen om bijvoorbeeld de laadklep of de alarmlichten in te schakelen.

Het interieur ziet er smaakvol en modern uit

Rondom luchtgeveerd

De bakwagen is volledig luchtgeveerd en dat merk je aan een erg comfortabel rijgedrag, maar zonder al te zweverig te worden. Luchtvering op de vooras is een aanrader, want daarmee kun je de truck ook even recht zetten, bijvoorbeeld in een laadkuil. Tijdens het rijden is het wel even wennen aan de nieuwe bediening van de AS-Tronic versnellingsbak. De keuzeschakelaar werkt net even anders dan bij andere merken, maar dat went snel. Opvallend is wel dat de 12 versnellingsbak nogal snel schakelt, en eerlijk gezegd had een paar stappen minder ook gekund. Met een bakwagen zonder vangmuilkoppeling en 400 pk is een zes- of achtbak ook voldoende zou je zeggen. Overigens leert de bak wel heel snel, zo merken we na verloop van tijd. Als de elektronica door heeft dat het kan dan slaat de bak stappen over, en dat geeft meer rust.

Veiligheid alom

De TGS is voorzien van zo ongeveer het hele lijstje aan opties van dit merk, waaronder een airbag, ESP, ASR, ACC met stop and go en het EBA brake assist systeem. Ook op het gebied van infotainment is alles aan boord, net als een achteruitrij-camera. Opvallend is dat de dagcabine voorzien is van ruiten in de achterwand. Nu is een bakwagen met korte cabine toch al wat rumoeriger dan een trekker, gewoon omdat het geluid tegen de bak aan kaatst. Een dichte cabine achterwand zou dan ook onze voorkeur hebben.

Het multifunctionele stuurwiel en het nieuwe, digitale dashboard

Kleinere dode hoek door beter geplaatste spiegels

Kleinere dode hoek

Tijdens onze rij-impressie doen we een rondje Friesland vanuit Heerenveen. Dealer Wierda Bedrijfswagens heeft de MAN even uitgeleend aan BIGtruck, en daar maken we uiteraard graag gebruik van. In het stadsverkeer valt op dat de spiegelbezetting verbeterd is ten opzichte van het vorige model. Doordat je nu veel beter tussen de spiegels en de A-stijlen door kunt kijken is er een beduidend minder grote dode hoek. MAN heeft overigens bewust gekozen voor spiegels, en nog niet voor een camerasysteem. Nog niet, want het merk heeft wel aangekondigd daar later mee op de markt te zullen komen.

De doelgroep

We rijden vanuit Heerenveen binnendoor naar Lemmer om aan het Tjeukemeer nog wat foto’s te maken. Dat blijft niet onopgemerkt, want al snel lopen er vier chauffeurs rondom de truck. Of ze even binnen mogen kijken, en dat mag natuurlijk. De heren zijn het er unaniem over eens dat MAN mooie stappen gezet heeft. Het betere zicht naar buiten wordt meteen opgemerkt en het nieuwe interieur wordt als bijzonder geslaagd beoordeeld. Erg fijn is ook de vormgeving van de schakelaars op het stuur. Hiermee zet je niet ineens je radio keihard als je achteruit aan het sturen bent zoals met de vorige generatie. De schakelaars zijn namelijk beter vormgegeven en ze zijn kleiner. De vraag van de heren is wel wat er standaard aan de MAN is, en hoewel bijna alles optioneel is, kunnen we melden dat het digitale dashboard in ons land over het algemeen wordt meegeleverd. Daarmee scoort MAN hoge ogen bij de doelgroep.

Even poseren bij het Abe Lenstra stadion in Heerenveen

Technische gegevens: MAN TGS 18.400 4x2 LL

Motor: D1556 LF07 Vermogen: 400 pk Koppel: 1800 Nm Versnellingsbak: MAN TipMatic 12.26 DD Wielbasis: 550 cm Lengte: 9 meter Achteroverbouw: 320 cm Vooras: 8,5 ton gebogen Achteras: 12 ton Overbrenging: 2,71:1 Bandenmaat vooras: 385/55R22,5 Bandenmaat achteras: 315/70R22,5

Technische gegevens: MAN TGS 18.400 4x2 LL

Motor: D1556 LF07 Vermogen: 400 pk Koppel: 1800 Nm Versnellingsbak: MAN TipMatic 12.26 DD Wielbasis: 550 cm Lengte: 9 meter Achteroverbouw: 320 cm Vooras: 8,5 ton gebogen Achteras: 12 ton Overbrenging: 2,71:1 Bandenmaat vooras: 385/55R22,5 Bandenmaat achteras: 315/70R22,5

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: