Info

Info

Vanaf maart eist London DVS-vergunning voor vervoerders

Vanaf maart eist London DVS-vergunning voor vervoerders

Hoe het met de Brexit begin 2021 exact verloopt weet op dit moment nog niemand, maar er zijn nog meer zaken om rekening mee te houden als je vanaf 2021 naar het Verenigd Koninkrijk rijdt. Vanaf 1 maart 2021 treedt in Greater London namelijk de Direct Vision Standard (DVS) in werking. Voertuigen boven de 12 ton moeten vanaf dat moment een DVS-vergunning hebben. Heb je dit niet, dan mag je Greater London niet in. Deze maatregel is in het leven geroepen in de strijd tegen de dode hoek. Op het niet voldoen aan de eisen staat een bekeuring van 550 Engelse Ponden, dus bereid je voor! De autoriteiten in Londen gaan de strijd aan met de ongelukken in de dode hoek. Dagelijks rijden veel trucks door de nauwe straten van Londen en daarbij worden helaas ook vrijwel dagelijks zwakke verkeersdeelnemers het slachtoffer van de beruchte dode hoek. Gemiddeld gebeurt dat in de regio Londen twee keer zo vaak als in de rest van Groot-Brittannië. De ambitie van het stadsbestuur is dat er in 2041 geen verkeersdoden meer te betreuren zijn en er geen ernstige ongelukken meer plaatsvinden. Om dat te realiseren is de Direct Vision Standard in het leven geroepen. Aan de hand van een classificatie op basis van 0 tot 5 sterren wordt bepaald of, en in hoeverre een voertuig voldoet aan de DVS. De sterren worden gegeven op basis van het directe zicht van de chauffeur op zijn of haar omgeving conform de specificaties zoals de truck af fabriek geleverd wordt.

Voor aanbestedingen in de bouw voert Londen al langer dit beleid, en om die reden zie je in de stad bouwvoertuigen met de cabine van de Mercedes Econic. Bij ons zie je die vrijwel alleen als vuilniswagen, maar in London kom je ze ook tegen met een betonmixer of een kipper. De laag geplaatste Econic cabine biedt de chauffeur optimaal zicht rondom, en door zijn lage positie kijkt de chauffeur nooit over fietsers of voetgangers heen. Het concept van de Econic leent zich echter niet voor alle soorten transport, maar het is uiteindelijk wel wat de lokale overheid het liefst zou zien.

“De vergunningplicht per 1 maart 2021 geldt voor alle trucks boven de 12 ton.”

Veiligheidsscore

De vergunningplicht per 1 maart 2021 geldt voor alle trucks boven de 12 ton. Om uit te vinden of je truck in aanmerking komt voor zo’n DVS-vergunning moet je de fabrikant aan de hand van het kenteken vragen hoeveel sterren jouw voertuig heeft. De fabrikant geeft het kenteken dan tegelijk door aan ‘Transport for London’ waardoor de veiligheidsscore van jouw kenteken daar ook bekend is. Als je truck 1 ster of meer heeft kun je de vergunning vervolgens zelf aanvragen bij Transport for London. Bij een score van nul sterren kun je jezelf die moeite besparen. Je moet dan eerst zelf zorgen dat het voertuig wordt uitgerust met aanvullende veiligheidssystemen die het indirecte zicht verminderen. Daarmee verhoog je met een after market-oplossing de sterscore van het voertuig, waarna je alsnog een vergunning kunt aanvragen.

Een Econic als betonmixer voor in de binnenstad van London.

We zullen in de toekomst vaker dit soort extra ruitjes zien.

Nul sterren?

Om met een ‘nul sterren’-voertuig aan de minimale eisen te voldoen moet je truck zijn uitgerust met een voorgeschreven set spiegels, beschermingsbalken aan de zijkanten, waarschuwingsstickers, markeringen die kwetsbare weggebruikers waarschuwen en een sensorsysteem aan de zijkant. Daarmee krijg je als chauffeur een geluidsignaal te horen als er wat opduikt in de dode hoek. Ook aan de buitenkant is een pieper noodzakelijk waardoor fietsers gewaarschuwd worden als je van richting verandert. Verder is een camerasysteem aan de zijkant een vereiste. Deze eisen gelden voor zowel links- als rechts- gestuurde voertuigen, waarbij de voorzieningen aan de kant van de dode hoek aangebracht moeten zijn. Het SmartVue DobliCam systeem van GrootJebbink voldoet aan de gestelde eisen en dat is volgens het bedrijf zelf relatief eenvoudig in te bouwen.

Vergunning

Als je al deze voorzieningen getroffen hebt, kun je de vergunning aanvragen, maar die is dan slechts geldig tot 2024. Dit geldt ook voor voertuigen met een score van 1 of 2 sterren. Ook deze voertuigen dienen per 2024 te zijn uitgerust met aanvullende veiligheidsvoorzieningen, net als dat dit vanaf 1 maart 2021 voor voertuigen met de nul sterren het geval is. Voor voertuigen die nu al een score van 3 tot 5 sterren hebben, kun je meteen een vergunning voor tien jaar krijgen.

Zo zien ze het graag in London, een lage cabine met extra ruitjes, ook voor de bouw.

Bij dit verhaal vragen we ook je aandacht voor onze BIGtruck Podcast over de dode hoek problematiek. We gingen in gesprek met Eric Grootjebbink en Walther Ploos van Amstel. Check de podcast in de favoriete Podcast App of op de Youtube video hier onder!

GrootJebbink BV uit Ermelo is gespecialiseerd in veiligheidsvoorzieningen voor voertuigen en kan transporteurs van advies voorzien. Ook hebben zij met de SmartVueDobliCam een oplossing die voldoet aan de eisen die gesteld worden in de DVS, ook voor trucks met nul sterren.

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: