Techniek

Techniek

Ingekorte, wendbare Scania vijf-asser

In het asfaltvervoer wordt meestal een 8x4 kipper gebruikt om een dieplader aanhangwagen geladen met machines naar het werk te brengen. Daarna wordt zo’n kipper dan ingezet om asfalt aan te voeren, maar het laadvermogen van zo’n truck is beperkt. Tot nu toe kon een vijf-asser echter niet gebruikt worden, want die zijn te lang om de aanhangwagen te mogen trekken. Tot nu toe dan, want Veldhuizen bouwde op basis van een Scania 10x4 een extra korte kipper met een hoog laadvermogen.

“Doordat drie van de vijf assen sturen, is de Scania lekker wendbaar.”

De Jong Zuurmond zet sinds kort een extra korte Scania G450 10x4 in. De bijzonder compacte vijf-asser werd ontwikkeld door Veldhuizen uit Groenekan op basis van een Scania 10x4*6. De totale lengte van deze vijf-asser is van voorbumper tot vangmuil slechts acht meter. Daarmee kan deze Scania binnen de lengtewetgeving dieplader aanhangwagens trekken en toch 30 ton asfalt laden. Daarmee spaart de inzet van deze Scania op iedere twee ritten een asfaltrit uit. Dat is lekker efficiënt, maar ook beter voor het milieu!

De Jong Zuurmond heeft een wagenpark van zestig trekkende eenheden met daarin twee merken, Volvo en MAN. Toch besloot directeur Gerrit Zuurmond deze keer te kiezen voor een Scania. ,,Eigenlijk heb ik niet voor Scania gekozen, maar voor dit concept van Veldhuizen uit Groenekan. Zij hebben dit voertuig zodanig aangepast dat ik er uitstekend mee uit de voeten kan. Tot nu toe was het onmogelijk om binnen de wettelijke afmetingen een vijf-asser voor onze dieplader- aanhangwagens te koppelen. Om die reden kozen we voor 8x2 of 8x4 kippers voor de dieplader met de asfaltset, want met een te lange combinatie rijden mag gewoon niet. De kipper die de dieplader meeneemt naar het werk wordt vervolgens de hele dag ingezet voor de aanvoer van asfalt. Het nadeel daarvan is dat zo’n vier-assige kipper eigenlijk tien of twaalf ton laadvermogen te kort komt om volwaardig mee te draaien. Het was dus altijd een compromis, maar met dit nieuwe concept van Veldhuizen is dat probleem nu opgelost,’’ aldus Gerrit Zuurmond.

Volledig luchtgeveerd

De Scania G450 kwam als vijf-asser af fabriek waarna Veldhuizen in Groenekan het chassis inkortte en de assen opnieuw een plek gaf. Daarbij werd as twee op 181 cm vanaf de eerste vooras geplaatst. Daarvoor was de afmeting van de Scania uitlaatdemper cruciaal. Door die afstand ontstond aan de linkerzijde ruimte voor een brandstoftank van 325 liter. Pieter Veldhuizen: ,,Belangrijk bij dit voertuig is dat we gebruik hebben gemaakt van de originele Scania assen. We hebben alleen de ophanging van as twee en drie aangepast om ze dichter bij elkaar te krijgen. Alle assen zijn luchtgeveerd, en we hebben uiteraard de stuurhoek van as twee aangepast aan de nieuwe positie. Door alle componenten zoals luchtketels en de accu’s een andere plaats te geven binnen- en aan het chassis konden we op deze wijze een bijzonder compacte vijf-asser bouwen binnen de acht meter totale lengte’’.

Geen Scania XT

De Scania is voorzien van de CG17N cabine, oftewel een verlengde dagcabine met normaal dak. Dat biedt extra opbergruimte in de cabine en zelfs de mogelijkheid voor een neerklapbare rustbank. Opvallend is dat er niet gekozen is voor het bouwvoertuig van Scania, de XT-versie. ,,De opgave was om zo compact mogelijk te bouwen en door de zwaardere voorbumper is de XT 12 centimeter langer. Dat zorgde ervoor dat deze versie voor deze specifieke toepassing meer voor de hand lag,’’ aldus Veldhuizen. De nieuwe Scania valt bijzonder in de smaak bij de chauffeurs van De Jong Zuurmond. Met name de ruime cabine oogst veel bijval, maar ook de hele opbouw van de truck wordt bijzonder gewaardeerd. De kipperbak is een 20 kuub grote, geïsoleerde Hyva asfaltkipper met aluminium milieukleppen. Er is goed gebruik gemaakt van de minimale ruimte aan het chassis waardoor zaken als de spuitbus voor de laadbak, de schep en een gereedschapskist een plek kregen aan het chassis. Ook aan een RVS opbergkist voor benodigdheden is gedacht. Die vond een plekje aan het kopschot.

Duurzaamheid troef

De nieuwe Scania past volledig in het duurzaamheidsbeleid van De Jong Zuurmond. ,,Onze opdrachtgevers verlangen van ons dat we zo duurzaam mogelijk ons werk doen en dat doen we bijvoorbeeld door gebruik te maken van een 100% HVO. Verder hebben we inmiddels twee volledig elektrische trucks in bedrijf. Deze nieuwe Scania past in het plaatje, aangezien hij door het hogere laadvermogen iedere twee ritten een rit uitspaart. Daarmee is de komst van deze vijf-asser een waardevolle aanvulling voor een nog lagere CO2-uitstoot’’ aldus Gerrit Zuurmond.

Clutch on demand

We rijden een rondje door de polder bij Beesd voor de foto’s en de Scania toont daarbij een voorbeeldig gedrag. De volledig luchtgeveerde bakwagen strijkt oneffenheden keurig weg voor de chauffeur en de 450 pk krachtbron lijkt prima te volstaan voor de zware dieplader. Doordat drie van de vijf assen sturen, is de Scania lekker wendbaar. Opvallend is de Scania optie van het koppelingspedaal. Met deze ‘clutch on demand’ kan de chauffeur de koppeling bedienen wanneer dat zijn voorkeur heeft, bijvoorbeeld als het even heel nauw steekt met aankoppelen. Hij kan er echter ook voor kiezen om de automatische koppeling het werk te laten doen, en ook die werkt erg precies en voorspelbaar. Inmiddels blijkt de Scania dermate goed aan de verwachtingen te voldoen, dat een tweede exemplaar besteld is.

Technische gegevens: Scania G450 10x4 Quadro

Aslasten op kenteken: vooras 10 ton, de rest 9 ton Max GVW: 46 ton Leeggewicht met 20 kuub Hyva opbouw: 16,4 ton Totale lengte (bumper-vangmuil): 8 meter Bandenmaat assen 1-2-5: 385 / 65R22,5 Bandenmaat assen 3-4: 315 / 80R22,5

Over De Jong Zuurmond

De Jong Zuurmond is actief in de wegenbouw met eigen asfaltsets en in het transport met een eigen vloot van ruim 60 voertuigen. Verder is De Jong Zuurmond aannemingsbedrijf met onder meer een eigen wegmarkerings afdeling, calamiteitenbeheer en gladheidsbestrijding. In grote delen van Nederland is het bedrijf een belangrijke speler op het gebied van mobiliteit. Daarnaast heeft De Jong Zuurmond een afdeling baggerwerken, doet het bedrijf aan kadeonderhoud en levert het zand aan de industrie.

Bekijk de video

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: