Info

Info

Brexit: Van kwaad tot erger

Het is zo ver: dit is de laatste keer dat we als BIGtruck live gaan met een magazine waarbij we nog op de vertrouwde wijze van en naar Engeland kunnen rijden. Zoals de vlag er nu bij hangt, vrezen we dat we de volgende editie een reportage hebben over lange wachtrijen in Frankrijk, Engeland en in Nederlandse havens van waaruit veerboten naar het Verenigd Koninkrijk varen. Vanwege de coronacrisis en hamsterwoede, die aan de jaarwisseling vooraf ging. Al sinds de uitslag van de verkiezingen van 2016, zijn de EU en de Britten in onderhandeling over een overeenkomst die vrij verkeer van goederen en personen tussen de Unie en de Britse eilanden moet garanderen. Maar partijen zijn er nog altijd niet uit. Dat is een hoogst zorgwekkende situatie, die ons dwingt even goed op een rij te zetten waar je op moet rekenen en wat je moet doen wanneer je in 2021 naar Groot Brittannië rijdt.

“Ook onder de Britten is het onbegrip over deze maatregel groot. Ze vinden het ‘pointless’.”

Deal, en nu?

Alvorens de nu aangekondigde overeenkomst werd aangekondigd, nam de EU al een serie noodmaatregelen. Van die laatste zien we er al diverse verschijnen. Denk aan wat is afgesproken over visserij en natuurlijk de afspraak dat het komende half jaar de Eurovergunning nog geldig blijft en een CEMT-vergunning nog niet nodig is. Hoe dan ook, deal of geen deal, vanaf 1 januari is het in- en uitklaren en wordt het ouderwets papieren maken. De Nederlandse douane heeft daartoe ruim 900 man nieuw personeel aangenomen. Vanaf 1 januari zijn cabotage en derdelandenvervoer verboden. Ook Code95 wordt dan in het Verenigd Koninkrijk niet meer erkend.

Documenten

Nu komt het lastigste deel van dit verhaal: welke documenten heb je nog meer nodig, behoudens je Eurovergunning? Wat het extra moeilijk maakt is dat de Britten, vier jaar na hun aankondiging te zullen vertrekken uit de EU, hun zaken nog altijd niet goed op orde hebben. Aan het Goods Vehicle Management System zul je gegevens moeten aanleveren. Maar het is nog niet bekend in welke havens dat dan moet. Verder heb je een EORI-nummer nodig. Op de website van de Belastingdienst wordt hier verder uitleg over gegeven. Het gaat hier om een identificatienummer dat is afgeleid van je BTW-nummer en dat als doel heeft gegevens sneller te kunnen verwerken. Ten derde is daar het systeem Portbase, waar je voor je rit gegevens moet aanleveren om een soepele afhandeling mogelijk te maken wanneer je eenmaal bij de terminal staat. Voor diverse deelbranches gelden weer andere eisen. Het is van belang dit allemaal goed te weten eer je koers zet naar Engeland. Het voert te ver om dit nu allemaal uiteen te zetten. Maar ben je eenmaal in Engeland, kloppen de papieren en je hebt gelost, dan wacht je nog een onaangename verrassing.

Toegangsvergunning Kent

De Britten verplichten alle chauffeurs van trucks zwaarder dan 7,5 ton die weer via het graafschap Kent Engeland willen verlaten, dus via het veer in Dover of de trein in Folkestone, om een KAP, een Kent Access Permit aan te schaffen. De Britse regering heeft hierover info in het Nederlands op een website geplaatst. Het moge duidelijk zijn dat dit een filter is om de verwachte druk op genoemde havens te verlagen. Maar het betekent eens te meer extra administratieve rompslomp die zich nooit eerder heeft voorgedaan. De vergunning is maar 24 uur geldig, dus elke keer moet je die weer opnieuw aanvragen. Treft de politie je zonder vergunning in Kent, dan kan de boete tot 300 pond oplopen. Wij van BIGtruck verwachten dat dit zal leiden tot meer druk op andere havens, zoals Harwich, van waaruit je zo naar Hoek van Holland kunt varen. Ook onder de Britten is het onbegrip over deze maatregel groot. Ze vinden het ‘pointless’.

Onbegrip over Brexit

Nu er op het laatste moment een overeenkomst is, zijn de Britten ook nog bezig met het aanleggen van parkeerhavens in Kent. Dat had natuurlijk al lang gebeurd moeten zijn. Ze zijn bedoeld voor het verlagen van de druk op de wegen richting haven en spoorterminal. Verwacht wordt dat er op elk moment zo’n 7.000 trucks zoeken naar een plekje op een veerboot of trein om weer naar de Europese Unie te komen. Inmiddels duiken cijfers op over de schade die het hele circus van douane en administratie met zich mee brengt, omdat de Britten zo graag souverein willen zijn. Zou er toch een deal komen, dan kost het hele verhaal de Britten 7,5 miljard pond per jaar, dat is 8,3 miljard euro. De aanleg van al die parkeerruimtes in Kent rekenen we dan nog even niet mee. Ook de vertragingen rekenen we niet mee, want die zijn nu eenmaal moeilijk meetbaar. Zonder deal wordt het allemaal nog duurder. Wat een dagje stil staan op een parking in Kent kost of hier in Rotterdam of Calais, weten de lezers zelf wel.

De Britten zetten een muur tussen zichzelf en hun voornaamste exportmarkt, Europa. De helft van de goederen die de Britten exporteren, is bestemd voor Europa. Andersom exporteren de Europeanen vier procent van hun totale export naar het Verenigd Koninkrijk. Zelfs als er wel een deal komt, is de verwachting dat de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU met vier procent daalt, zegt het Britse Ministerie van Economische Zaken. Bij No Deal verliezen op termijn 300.000 Britten hun baan in de loop van 2021. Een goed voorbeeld is de autofabriek van Honda in Swindon. Die gaat eind volgend jaar dicht, omdat de Britten uit de EU stappen. Het kost 3500 Britten hun baan. De meeste Britse experts zijn het erover eens dat de Britten meer verliezen bij de Brexit dan de Europese Unie. Hierbij zijn de effecten van de coronacrisis nog niet meegeteld. Maar de Britten hebben al becijferd dat op de lange termijn, het nadelige effect van Brexit ernstiger is dan dat van de coronacrisis.

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: