RIJ-IMPRESSIE
RIJ-IMPRESSIE
The King is back!
De kreet ‘King of the Road’ werd ooit geclaimd door Scania, maar sinds dat andere Zweedse merk in 2011 met de 750 pk sterke FH16 kwam, was Scania die titel toch echt kwijt. Na bijna tien jaar besloot Scania daar wat aan te doen met de introductie van de Scania 770 V8. Met maar liefst 50 pk meer dan het vorige topmodel zet Scania een nieuwe stap in de vermogensrace. Wij mochten deze geweldenaar aan de tand voelen tijdens een exclusieve rij impressie. En eerlijk? Dat is gewoon kicken!
‘Wat moet je met zoveel vermogen?’ is de vraag die iedereen stelt die niet zo’n nieuwe V8 van zijn baas krijgt. Het antwoord? Gewoon kicken en genieten! Eigenlijk is dat waar het op neer komt als je in Europa met zo’n truck onderweg mag zijn. De souplesse en het gemak waarmee dit rijdt is ongeëvenaard en dat geeft zoveel rust en comfort dat je jezelf in een luxe Bentley waant. Alleen meer dan genoeg is nu eenmaal genoeg. Want laten we eerlijk zijn, dit soort trucks worden meestal gebruikt voor toepassingen waar je met de helft minder paardenkrachten ook uitstekend uit de voeten zou kunnen. Zelfs in het zwaar transport rijden ze vaak met vermogens van rond de 500 pk, en dat blijkt uitstekend te werken. Waarom steekt Scania dan geld in de ontwikkeling van zo’n geweldenaar? Het antwoord is eenvoudig: Omdat er vraag naar is. En eerlijk, het grootste deel van de klanten van deze machine koopt hem ook gewoon voor de kick. Ook dat is een businessmodel, want dat zijn klanten die er goed voor willen betalen. Toch zit er ook een meer zakelijke reden achter. De trend in met name Scandinavië is namelijk dat er steeds zwaardere combinaties worden toegelaten. De Finnen rijden bijvoorbeeld al met 76 ton, en als je daar de Europese standaard van tien pk per ton op los laat dan kom je al op 760 pk! Zweden is van 64 ton GVW naar 74 ton gegaan vanwege de komst van combinaties die uit twee volledige trailers bestaan en in Nederland wordt bekeken of 72 ton haalbaar is. En dan komen vermogens boven de 700 pk in een ander perspectief.
“Scania combineert al die digitale hightech met een conventioneel, cockpit-achtig dashboard .”
Koppelbaas
Er is dus wel degelijk een kleine markt voor dit soort geweldenaars in het wegtransport. Toch is dat niet de enige reden voor het ontwikkelen van dit soort motoren. Zowel Scania als Volvo leveren namelijk ook motoren aan de scheepvaart, en voor andere industriële toepassingen. Die markten vragen ook om zware motoren, en als je die dan toch ontwikkelt, dan kun je ze ook in een truck toepassen. Volvo haalt een koppel van 3550 Nm uit de zescilinder lijnmotor met 16 liter inhoud. Scania doet daar nu met 3700 Nm een forse stap overheen met de nieuwe V8. Het verschil van 20 paardenkrachten is niet iets wat je meteen gaat merken want het draait uiteindelijk om het koppel. En dat heeft deze nieuwe V8. Naast de titel ‘King of the Road’ mogen we hem dus ook gewoon de nieuwe koppelbaas noemen! Nieuw aan de V8 motor is dat hij SCR only is, en daarmee is de hele Scania motorenrange voortaan vrij van EGR. Dat is het systeem waarbij een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in gaat. Dat zorgt voor vervuiling van de verbrandingskamers en een mogelijke vervuiling van de motorolie. Bovendien betekent het verdwijnen van het EGR-systeem ook dat onderdelen zoals de EGR klep niet meer aanwezig zijn. Die kan dus ook niet meer vervuilen of stuk gaan.
Rijden!
De trekker waarmee Johan Akkerman van Scania aan komt is kakelvers en gloednieuw. Er staat net 560 kilometer op de teller en er heeft nog geen trailer achter gezeten. Die eer is aan onze Pacton testoplegger. Deze geladen oplegger weegt ruim 31 ton, en het is voor het eerst dat deze V8 moet werken voor de kost. De 770 pk sterke trekker is echter totaal niet onder de indruk. Met dit vermogen rij je ook geladen gewoon met de personenauto’s op bij het verlaten van het stoplicht, of bij het invoegen op de snelweg. En als het regent zul je de ASR-lampjes regelmatig op zien lichten wegens wielslip. De kunst van het rijden met dit soort vermogens is dat je heel beheerst met het gaspedaal om moet gaan. Eigenlijk is het de kunst om heel rustig, indrukwekkend roffelend weg te rijden met deze krachtpatser. Je rijdt tenslotte met de sterkste in serie geproduceerde truck ter wereld, dus wat zou je willen bewijzen? Het grote voordeel van die rijstijl is dat zo’n V8 nog een heel netjes verbruik kan neerzetten ook, maar dan moet je dus wel een fluwelen rechtervoetje hebben. De verleiding is echter te groot voor ons, want vandaag is het een feestje, en dat vieren we op de Limburgse hellingen.
Digitaal genot
De Scania 770S Highline zoals deze versie officieel heet, is voorzien van de bekende Scania versnellingsbak en dus nog niet van de nieuwe. Die is namelijk nog niet geschikt voor dit soort hoge koppels. Het mag de pret niet bederven, want de Opticruise versnellingsbak is goed bij de les en werkt uitstekend. Scania heeft, uiteraard alle moderne systemen ingebouwd met het geavanceerde ACC systeem met predictive cruise. Dat systeem past zich aan aan zijn voorganger, zelfs tot stilstand. Verder anticipeert het systeem op de hellingen door af en toe net wat eerder van het gas af te gaan dan je dat zelf zou doen. Scania heeft inmiddels de settings zodanig ingesteld dat daar goed aan te wennen is, en uiteindelijk scheelt dat een slok op een borrel. Verder is er de fijne intarder die heel eenvoudig ingesteld wordt door een tikje op het rempedaal. Alles aan boord werkt zoals we dat gewend zijn van dit merk. De zit achter het instelbare stuurwiel is uitstekend en het overzichtelijke dashboard met de fraaie digitale display is gewoon mooi. Scania combineert al die digitale hightech met een conventioneel, cockpit-achtig dashboard en dat is iets wat veel chauffeurs waarderen. De volledig luchtgeveerde trekker gedraagt zich voorbeeldig en laat zich precies sturen over de smalle Limburgse weggetjes.
Kruisberg?
We rijden in de buurt van Wittem en Gulpen waar de heuvels met speels gemak beklommen worden. Ook de Kruisberg lijkt ineens verdwenen te zijn als je er met 770 pk rijdt. Vanaf de parkeerplaats rijden we vanuit stilstand de snelweg op met de 40 tons combinatie en ver voor de top valt de Scania al in de begrenzer. We hadden eigenlijk al die paarden even willen uitlaten in de Ardennen, maar helaas was dat niet mogelijk. Met groene platen mag dat niet, en de tijd was beperkt. In de nabije toekomst komt dat er vast nog wel eens van, maar voorlopig maken we een diepe buiging voor de nieuwe King of the Road, de Scania 770S.