REPORTAGE

REPORTAGE

‘Chauffeurs krijgen hier inspraak’

‘Chauffeurs krijgen hier inspraak’

Algéra Transport uit Wenum Wiesel, dat ligt net ten noorden van Apeldoorn, is een familiebedrijf dat de afgelopen jaren nog behoorlijk is gegroeid. Maar toch verandert er iets: de trucks worden steeds mooier. Dat is goed te zien aan de meest recente Scania en de laatste twee Volvo’s.

Op een zaterdagochtend is het een drukte van belang op het erf bij Algéra. En niet alleen daar. Ook in de werkplaats is het een gezellige drukte van belang. De meeste trucks staan intussen keurig in de parkeervakken, wat een mooi strak gezicht is natuurlijk. Opvallend is, dat er bij Algéra met vier merken wordt gereden. “Chauffeurs krijgen hier inspraak in het merk dat ze willen rijden. Dat wil niet zeggen dat alles kan, maar we proberen zeker mee te denken”, zegt directeur Ronnie Rattink. Hij streek in 2015 neer in Wenum Wiesel, omdat hij daar een grote klant mee hielp door opslagdiensten te kunnen verlenen. “We hebben hier 10.000 palletplaatsen en dat is waarmee ik klanten verder van dienst kan zijn”, aldus Rattink, die het bedrijf in 2006 van zijn ouders overnam. Zij richtten Algéra Transport op in 1991.

“Het laat zien dat er bij ons bedrijf ruimte is voor chauffeurs om hun trekker uit te rusten zoals ze willen”

Verdere groei

Het bedrijf omvat nu 28 trekkers waarmee op bestemmingen in Zwitserland, Duitsland, België gereden wordt. “Rijden op Zwitserland is niet moeilijk. Je moet je zaakjes goed op orde hebben en niet na 22:00 uur ’s avonds rijden. Verder krijg je soms te maken met wat nauwe toegangswegen tot klanten. Maar daar is ook goed aan te wennen”, zegt chauffeur Niek Sleijster die met de nieuwe Scania rijdt. We zien bij aankomst de Volvo’s, Scania’s en DAF’s keurig in de rij staan. Even verderop staan nog twee brandschone MAN’s TGX. Er wordt druk gepoetst, zeker aan een nieuwe Volvo FH met laag dak en rechtopstaande pijpen achter de cabine. Het interieur is onder handen genomen door een gespecialiseerd bedrijf in de buurt. Daardoor heeft deze Volvo een heel eigentijds uiterlijk gekregen waarbij een donkerrode kleur, die het handelsmerk is van Algéra, ook binnenin de overhand heeft gekregen. Chauffeur Luc Mulder is er wijs mee. “Het laat zien dat er bij ons bedrijf ruimte is voor chauffeurs om hun trekker uit te rusten zoals ze willen. Daarbij is het zo dat een uitrusting als deze door de chauffeur wordt betaald. Hier bij Algéra betalen we netjes CAO-loon. Een truck van je keuze kan ook nog, maar wanneer je die helemaal wilt personaliseren dan gebeurt dat in overleg voor eigen kosten”, legt Bart Hofman uit, die bij dit bedrijf onder andere de planning doet.

Zuinigste

Er moet nu eenmaal geld verdiend worden en daarvoor heb je behalve mooie, toch zeker zuinige trucks nodig. Volgens directeur Ronnie Rattink is de nieuwe Scania nu de zuinigste truck in de vloot. “Ook de andere Scania’s doen het goed. Op de tweede plek staat Volvo dat met name met de Turbocompound een mooie verbetering heeft laten zien. We zijn nieuwsgierig naar de nieuwe DAF. De kans is groot dat die ook weer voor betere cijfers gaat zorgen”, zeggen Hofman en Rattink. Uiteraard vragen ze wanneer die nieuwe DAF komt, maar dat weten we bij BIGtruck ook niet.

Afwisseling

Chauffeurs die voor Algéra rijden kunnen er volgens Hofman op rekenen dat ze in de regel de hele week weg zijn, en vrijwel alle weekenden thuis. “Dat is ook wat de chauffeurs hier het meeste trekt. We namen twee jonge chauffeurs over van een afvalverwerker, die toch wat meer avontuur en wat mooiere auto’s zochten om mee te werken. Ze zijn hier duidelijk op hun plek. We proberen ook bij die weekritten rekening mee te houden dat de chauffeurs afwisseling hebben, dat chauffeurs niet steeds hetzelfde ritje doen. Dat zou anders mogelijk ten koste kunnen gaan van scherpte en nauwkeurigheid, ook richting onze klanten.”

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: