TECHNIEK
TECHNIEK
Sisu Polar Hybride houtcombi goed voor 900 pk!
Sisu Polar Hybride houtcombi goed voor 900 pk!
De Finse truckbouwer Sisu zet in op hybride techniek. Hierbij combineren de Finnen de dieselmotor die ze van Mercedes-Benz betrekken, met een elektromotor en bijbehorende software en batterijpakket van toeleverancier Danfoss.
We kennen het verhaal ‘Sisu’ is het Finse woord voor ‘doorzetter’ en dat is precies wat deze nieuwe Sisu doet, kijk maar eens naar het filmpje! Toeleverancier Danfoss ontwikkelde een parallel hybridesysteem, niet alleen om de truck zuiniger te maken, maar ook om hem extra power te geven wanneer er sprake is van Sisu: doorzetten, bijvoorbeeld als een geladen houtcombi in een klim. De elektromotor is ingebouwd tussen de reguliere versnellingsbak en de forse Mercedes-Benz OM 473 15,6 liter diesel. Volgens Danfoss ‘helpt’ de elektromotor de diesel vooral bij lage toeren, omdat elektromotoren al bij lage toerentallen hun maximale trekkracht geven. Volgens Danfoss merkt de chauffeur het meteen, wanneer hij het knopje op de versnellingspook omzet.
“Het systeem herkent volgens Sisu situaties waarin extra power van de elektromotor vereist is”
Vast zitten
Sisu is een merk dat gespecialiseerd is in trucks voor gebruik buiten de gebaande paden. Dus werd er van meet af aan nagedacht over hoe deze aandrijflijn zijn diensten kan bewijzen wanneer de combinatie onverhoopt vast komt te zitten. De chauffeur kan altijd de aandrijving in manual mode zetten en dan met behulp van enkele de elektromotor de combinatie heen en weer laten schommelen, om weer los te komen. Extra bewegingen om los te komen kunnen ook met behulp van een joystick-achtige controller worden uitgevoerd en mede om die reden werd de koppeling aangebracht tussen de elektromotor en de dieselmotor. De eerste Sisu Polar hybride trucks zijn inmiddels onderweg in Finland.
Mooie cijfers
De Sisu Polar Hybrid brengt dus een maximum vermogen van 900 pk op de weg en heeft 3800 Newtonmeter koppel. De sterkste truck ter wereld, zegt Sisu. Ondanks dit forse vermogen is deze Sisu tot tien procent zuiniger dan vergelijkbare Sisu Polar trucks die gewoon een dieselmotor hebben. De kracht van het hybride systeem is dat de diesel- en de elektromotor los van elkaar kunnen functioneren dan wel gezamenlijk. Het systeem herkent volgens Sisu situaties waarin extra power van de elektromotor vereist is. Op elk moment kan de chauffeur met het knopje op de pook ook zelf de extra power oproepen.
Mercedes genen
De Sisu Polar, het model waar we het over hebben, kan ook met de kleinere OM 471 worden besteld, lijn zescilinder motor met 12,8 liter inhoud. De cabine herkennen we als van de Arocs. Sisu gebruikte tot het Euro 6 tijdperk dat in 2012 begon, cabines van Renault waar onder motoren van ofwel Cummins of van Mack of zelfs Caterpillar konden worden aangetroffen. Ook vandaag de dag bouwt Sisu naar verluidt enkele honderden trucks per jaar, meer niet. Ze zijn voornamelijk bedoeld voor de lokale markten en worden ingezet onder zware omstandigheden. Sisu is ook een bekende naam in de defensiewereld. Ook nu in Finland met twee trailers gereden mag worden met 76 ton totaalgewicht, is dat voor een Sisu, zeker met die dikke motor van Mercedes, niet echt een probleem. En al helemaal niet voor deze nieuwe hybride!