ON THE ROAD
ON THE ROAD
Jan is blij met zijn Renault T High
Jan is blij met zijn Renault T High
Jan Kerkdijk (47) rijdt voor Leemans uit Vriezenveen met een Renault T High voorloopas trekker met 480 pk. Na jarenlang met Iveco trucks te hebben gereden stapte hij ruim twee jaar geleden over op de Fransoos en daar heeft hij nog geen dag spijt van gehad. Wij gingen een mistig dagje op pad met Jan.
Het is nog donker als we instappen bij Jan en hoewel het langzaam licht wordt, blijft Nederland verborgen onder een grijze deken van dichte mist. Jan rijdt rustig Vriezenveen uit en vertelt, terwijl er ijsafzetting op de spiegelhuizen ontstaat, over zijn werk bij Leemans. Een bedrijf waar hij zijn hele werkzame leven al voor onderweg is. Hij reed in de beginjaren veel naar Rusland met bestemmingen als Sint Petersburg, Talinn, Riga en Finland. Ook in Scandinavië heeft Jan heel wat kilometers onder zijn wielen door zien gaan. Jan: ,,Ik begon net, ik was negentien jaar, toen ik al naar Rusland reed. Ik heb al die jaren eigenlijk altijd met Iveco trucks gereden. Eerst op de Turbostar en later de Eurostar en de Eurotech. Mooie tijden waren dat, maar die ritten doen we zelf vrijwel niet meer. We hebben ook een vestiging in Talinn en die jongens maken die ritten tegenwoordig. Verder gaat heel veel volume van- en naar Scandinavië nu met onze eigen trein. We vertrekken dagelijks naar Zweden vanuit Coevorden. Onze taak is het aan- en afvoeren van lading van en naar die trein’’.
“Ik zag er helemaal niks in, zo’n Renault”
Renault T High
Na al die jaren Iveco gereden te hebben werd Jan twee jaar geleden verwend met een nieuwe Renault T High. Hoewel, het voelde aanvankelijk niet als verwennen: ,,Eerlijk? Ik zag er helemaal niks in, zo’n Renault. Ik moest er dan ook best even aan wennen, maar al snel begon ik de truck te waarderen. Met 480 pk trekt hij gewoon erg goed en het is een hele fijne stille auto om mee te rijden. Verder is de cabine lekker ruim en handig ingedeeld. Je kunt wel zeggen dat ik dankzij deze auto een echte Renault Trucks-fan geworden ben, want het is een fijn ding. Ook de service bij Nijwa is uitstekend. Dat is gewoon een supergarage met fijne mensen en dat scheelt ook’’. Ondanks het feit dat Jan geen lange ritten meer maakt is hij meestal toch de hele week onderweg. ,,Je zou het niet zeggen maar ook in dit werk haal ik gewoon de 3000 kilometer in de week. Ik moet zeggen dat ik de ritten naar Zweden wel mis, maar dit is ook prima werk zo’’.
Veen
De lading in de container die we geladen hebben bestaat uit veen. Leemans importeert en handelt zelf in die grondstof. Jan: ,,Die containers halen we van de trein waarna we ze lossen in Nederland. Wij moeten nu naar een fabriek waar ze er actieve kool van maken. Mijn containerchassis kan kiepen en je zult straks zien dat we daarmee de installatie van de fabriek voeden. Foto’s maken is daar verboden, maar je krijgt er wel een indruk van zo’’. De lading bedraagt 23 ton maar de combinatie van Jan weegt zelf ook 25 ton. De voorloopas zit niet voor niks onder de trekker. Op de fabriek rijdt Jan voor de lostrechter waarna de oplegger langzaam gekiept wordt. De brokken veen worden via een lopende band naar een silo getransporteerd waar ze wachten op een verdere verwerking.
Uien
Nadat we gelost hebben meldt de boordcomputer dat we in de Noord Oost polder een lading uien moeten laden voor Zweden. Dat wil zeggen, voor de Euroterminal, want daar gaat de container de trein weer op. Jan vertelt onderweg over zijn werk en over het trein project van Leemans. ,,We zijn daar een jaar of zes geleden mee begonnen. Eerst gingen we via Duisburg maar sinds een jaar gebruiken we de Euroterminal in Coevorden. Van daaruit gaat er dagelijks een trein naar Zweden. Die vertrekt hier elke avond en de volgende middag staat de trein dan in Malmö. Daar worden de containers en de trailers dan door collega’s opgepikt waar ze gelost en geladen worden’’. Het gebruik van treinen betekent wel dat Jan zelf niet meer in Zweden komt. Jan: ,,Je ziet toch dat Nederlandse chauffeurs steeds minder ver van huis komen. Dankzij die trein is er hier tenminste nog wel goed werk voor ons.”
Barbecue
Nadat we in Emmeloord even een stevige lunch hebben weggewerkt laden we vervolgens een lading uien. Die worden keurig in de container gereden waarna we de papieren oppikken. Die gaan in een koker aan de container en vervolgens rijden we door het nog steeds mistige Nederland terug naar Coevorden. Jan zit tevreden achter het stuur en hij vertelt over zijn hobby, barbecueën. Als slagerszoon is hij opgegroeid tussen het vlees en het bereiden van vlees op de barbecue is zijn passie geworden. Jan won er zelfs prijzen mee, maar het vak van slager zag hij niet zitten. ,,Ik heb het prima naar de zin zo in dit werk. Het werken met vlees en het barbecueën doe ik wel lekker in mijn eigen tijd.”
Westland
Intussen zijn we aangekomen in Coevorden waar de container wordt ingeleverd. Een enorme heftruck pakt de geladen container en zet hem op een wagon. Medewerkers van de trein zetten alles vast en controleren alles. Dekzeilen, deuren en alle andere zaken die in de wind los kunnen raken worden gefixeerd voordat de trein vertrekt. Jan rijdt de terminal over en krijgt aan de andere kant weer een geladen container met veen. Voor het Westland deze keer. ,,Dat betekent dat ik vanavond mooi die kant op ga. Ik sta dan morgenvroeg al bij de klant terwijl de rest van het land nog in de file staat. Door op die manier slim te plannen kun je ook in Nederland nog gewoon 3000 kilometer per dag maken!’’