ACTUEEL
ACTUEEL
Onwerkelijke toestanden
BIGtruck Online Magazine bezocht enkele truckstops en sprake met chauffeurs in wat voor wereld zij ineens terecht zijn gekomen. Niemand hield voor mogelijk dat dit ooit kon gebeuren, laat staan dat het allemaal nog veel erger kan worden. Kort na het ingaan van tal van maatregelen, die het alleen min of meer lam legden, troffen we enkele chauffeurs bij truckstops in het midden van het land. Zij bestelden hun avondmaaltijd aan een loket, het restaurantgebouw moest dicht blijven. Zo gebeurde het ook bij De Kar in Klarenbeek. We troffen twee chauffeurs die met een Scania V8 in de vleessector rijden. “Dat virus is begonnen doordat mensen weet ik wat allemaal van dieren willen eten. Doe je dat door elkaar, of het komt bij elkaar, dan ontstaat zo’n virus. Wij rijden ook allerlei darmen en koppen van varkens, gaat allemaal naar China. Daar moet je toch niet aan denken? Het eten en verwerken van vlees, daar moet nog eens goed over nagedacht worden door de mensheid!”
“Geen idee wat ons dan te wachten staat want, de fabriek waar we normaal gesproken moeten laden gaat minimaal twee weken dicht”
Vervolgens schoven de mannen bij elkaar op de uitklapbare bank van een van de R-serie cabines en gebruikten wat ze met de bakfiets gebracht was. Het restaurantgebouw van De Kar blijft voorlopig leeg. Het voorafgaande weekend had iedereen die bij Peter Appel Transport een truckrijbewijs overuren gemaakt. Onzekerheid maakt dat Nederlanders gaan hamsteren en dus moesten Appel en collega-bedrijven alles op alles zetten om de supermarktschappen gevuld te houden. Zoals een vakbond schreef: ‘Chauffeurs mogen we toiletpapier komen brengen, maar zelf niet even naar het toilet.” Voor zover we kunnen overzien, is de waardering voor de chauffeur flink verbeterd dan wel aan het verbeteren. Het zal eens tijd worden.
Mendel
Truckstop Mendel bij Beekbergen staat erom bekend dat het flinke parkeerterreinen heeft, waarvan meestal de toelopende weg ook als parking wordt gebruikt. Daarom heeft het bedrijf een golfkarretje ingezet om aan en afvoer van verkeer goed te kunnen managen, evenals de distributie van maaltijden. “Maandagavond, de eerste avond waarop de nieuwe maatregelen golden, hadden we hier honderd man en gisteren 79”, aldus Dave Buitenhuis van het bedrijf. “Het loopt dus goed door en chauffeurs wennen snel aan de nieuwe situatie.” Bij Mendel kun je direct na binnenkomst richting de douches lopen. Daar maken chauffeurs dankbaar gebruik van. Mendel is natuurlijk niet het enige chauffeursrestaurant dat zo is gebouwd.
Voorthuizen
Bij de samenkomst van de A30 en de A1 kijken we rond bij De Goudreinet. Ook daar kunnen chauffeurs naar de douches, zonder in het restaurant te hoeven komen. Chauffeurs Bas van der Laan en Peter Alting (links op de foto) van Ambrosius uit Hoogeveen hebben er net hun vuurrode DAF geparkeerd. Ze krijgen van eigenaar Ruud van Mourik van De Goudreinet te horen dat ze binnen eten kunnen bestellen, en daar eventueel ook kunnen eten. Van Mourik zegt dat hij een ontheffing van de gemeente heeft die dit toestaat. De twee jonge chauffeurs, de een leidt de ander op, zijn met keukens onderweg. Ook zij ervaren het rustige verkeer als onwerkelijk. “Morgen hebben we nog één adres te doen, en daarna gaan we weer richting Hoogeveen. Geen idee wat ons dan te wachten staat want de fabriek waar we normaal gesproken moeten laden gaat minimaal twee weken dicht”, legt Peter uit.
Toiletpapier
Binnen is het rustig, chauffeur Erwin de Bruin wacht geduldig op zijn eten. Hij maakt ook mee dat de wereld heel anders is geworden. “Ik heb gelost in Duitsland, niet ver van de grens en ben weer onderweg naar Noord Holland”, legt hij uit. Erwin rijdt voor P.C. Besseling uit Hem, bij Hoorn. Normaal gesproken rijdt hij aardappels, bloembollen, uien, kortom de agrarische sector. Maar nu heeft hij een aanhangwagencombi vol met toiletpapier. “Voor ons staat het seizoen op punt van beginnen. Tot die tijd rijden wij van alles, maar het was nu niet moeilijk om werk te krijgen. We rijden met achttien combi’s maar ik zou niet durven zeggen of we die allemaal aan het werk kunnen houden de komende periode.” De Bruin zou dit jammer vinden. Hij ontpopt zich tijdens het gesprek als een chauffeur in hart en nieren die nu zeven jaar bij zijn werkgever rijdt. “Daarvoor werkte ik mee in de wasstraat, domweg omdat rijden nog niet mocht.”