REPORTAGE
REPORTAGE
Mark Klene over zijn Volvo I-Save: Boven verwachting
Mark Klene over zijn Volvo I-Save: Boven verwachting
Mark Klene rijdt sinds eind vorig jaar met een nieuwe Volvo FH460 I-Save. De fraaie metallic blauwe 8x2 trekker wordt vooral ingezet voor zwaar werk in de bouwlogistiek met een binnenlader van Combex aan de schotel. Mark reed hier voor ook Volvo en hij merkt duidelijk het verschil met de nieuwe FH460 I-Save. Vooral het extra koppel van 300 Nm door de Turbo-compound techniek is een uitkomst voor hem. Bovendien maakt de I-Save zijn naam waar want het verbruik is behoorlijk laag.
De nieuwe Volvo FH460 I-Save is uitgevoerd als 6x2 voorloopas trekker met rondom luchtvering en een Globetrotter XL cabine. De trekker is uitgerust met een PTO en een hydrauliek set, een AdBlue tank achter de cabine en de accu’s achter in het chassis. Dankzij die slimme opbouw bleef er ruimte voor 550 liter brandstof in de standaard Volvo tanks. De truck wordt voornamelijk ingezet binnen Nederland in opdracht voor Combex Bouwlogistiek met een Langendorf binnenlader. Daarmee worden sledes met prefab betonelementen voor de bouw geladen. De bodemloze oplegger rijdt om zo’n slede heen waarna de hydrauliek het geheel omhoog lift. Op deze manier kunnen ook hoge elementen zoals complete wanden tot bijna vier meter hoogte vervoerd worden.
Eigenrijder
Mark Klene heeft enorm veel ervaring met Volvo trucks. Grappig is dat hij zijn carrière ooit begon bij Combex, het bedrijf waar hij nu als charter voor rijdt. Daar tussen zit een heel stuk transporthistorie en Mark reed met zo’n beetje alle merken en types trucks die je kunt opnoemen. Hij reed zelfs korte tijd met een Mack, maar ook met Scania 110 Super torpedo trekkers en de Volvo F88 en F89. Hij reed jarenlang op Scandinavië voor NVO. De laatste acht rijdt hij met veel plezier voor KM Trucking uit Drachten. Als eigenrijder maakt hij gebruik van de diensten van het centrale administratiekantoor ITS. Mark: ,,Die ontzorgen mij in alles, waardoor ik mij kan focussen op datgene waar ik goed in ben. Zij regelen de gemeenschappelijke administratie, inkoop van voertuigen, brandstof, verzekeringen etc.. Door het uitbesteden van al die zaken kan Mark zich volledig richten op zijn eigenlijke werk, het rijden. ,,Dankzij het inzicht in de kosten weet ik altijd precies waar ik sta en wat de auto doet, en daardoor weet ik ook precies wat het verschil is met de vorige Volvo FH. Er werd een behoorlijke verlaging van het verbruik beloofd en dat maakt deze FH met I-Save gewoon waar. Daar komt bij dat ik het een fijne auto vind’’ aldus de tevreden eigenrijder.
“Ik heb ook vroeger jarenlang met Volvo gereden en dat is me altijd prima bevallen”
Enschede
Nadat we eerder al kort kennis maakten met Mark maken we nu een rit met hem naar Enschede. In de twee maanden tussen de beide afspraken in werd de truck voorzien van reclame en een LED lichtbalk en een set Friese klompjes in de grille. Mark zelf heeft in de tussenliggende periode een baardje laten staan zoals je ziet op de foto’s. We laden een slede met betonnen prefab elementen in Gorredijk. Dat laden is vrij eenvoudig, want je rijdt de oplegger om de slede heen waarna de hydrauliek het ding compleet met lading optilt. Vervolgens wordt de achterdeur vergrendeld en wordt de lading vastgezet met klemmen. ,,Een heel handig systeem want bij de vorige oplegger moest ik er op klimmen. Dit werkt echt super eenvoudig en snel’’ aldus Mark. Nadat we een bak koffie gepakt hebben rijden we via Oosterwolde, Hoogeveen en vervolgens richting Ommen om zo naar Enschede te rijden. Mark heeft het prima naar de zin in dit werk. ,,Vandaag doe ik twee ritten maar meestal ben ik toch wel de hele week van huis. Soms jeukt het Scandinavië gevoel nog wel eens maar ik heb het hier prima naar de zin in dit werk’’.
Niet merkziek
Onderweg praat hij over zijn Volvo. Mark heeft veel ervaring met dit merk maar hij is niet ‘merkziek’ zoals hij dat zelf noemt. ,,Ik heb ook vroeger jarenlang met Volvo gereden en dat is me altijd prima bevallen. Mijn vorige auto was ook een Volvo FH en die heeft het goed gedaan. Met het oog op het werk in de bouw had ik echter een 6x2 nodig, en hoewel ik wel even rondgekeken heb is het toch weer een Volvo geworden. Belangrijk bij die keuze was ook mijn relatie met Volvo Trucks dealer Nijwa. Daar komt bij dat er hoog opgegeven werd over de nieuwe generatie met I-Save en Turbocompound techniek. Ik moet zeggen dat deze trekker die beloftes nu al waarmaakt met een verbruik van rond de 1 op 3,6 in de eerste weken. Dat haalde ik met de vorige FH niet in dit werk, en dat terwijl deze nog niet eens goed en wel ingereden is’’.
Bouwtransport
Intussen zijn we in Enschede aangekomen waar Mark contact opneemt met de kraanmachinist. ,,Die weet precies hoe het er bij ligt, en of ik het beste voor- of achteruit de bouw op kan rijden. Het scheelt dat we vaak met vaste mensen werken want op deze manier sta je elkaar nooit in de weg op de bouw. Dat is voor iedereen beter’’. Mark plaatst de slede op aanwijzingen van de machinist en deze keer hoeft er geen lege slede mee retour. Deurtjes dicht en weer naar huis dus! Mark: ,,Het rijden met zo’n binnenlader heeft grote voordelen want je hoeft nooit op een kraan te wachten. Wij kunnen bij de betonfabriek eigenlijk altijd terecht om te laden, en op de bouw kunnen we zelf lossen. Dat is ideaal, want daarmee heb je nooit stress dat je ergens precies op tijd moet staan. Dat is met het huidige verkeer toch lastig, en bovendien zijn er de rijtijden. In dit werk kan ik meestal zelf de planning wel maken, en dat werkt prettig’’.