VINTAGE
VINTAGE
De stoerste DAF ooit!
De DAF NAT en NTT 2800 zijn zonder twijfel de stoerste DAF trucks ooit. Deze serie 6x4 trucks werd begin jaren tachtig gebouwd voor met name exportlanden. Een groot succes werd het met slechts 200 exemplaren niet, maar gelukkig zijn er een paar overgebleven voor het nageslacht. De meest bijzondere is die van A. Jansen uit Nuenen. Wij maakten er jaren geleden een ritje mee en gelukkig hebben we de foto’s nog!
“Hij won de Dakar Rally zelfs met de legendarische NAT2800”
Monique van de Ven
De geschiedenis van de truck van A. Jansen begon op de Bedrijfsauto Rai waar hij in een bruine kleur stond te glimmen. De truck was toen al voorzien van de bijzondere slaapcabine in Amerikaanse stijl. Daarna werd de truck gebruikt voor de televisieserie ‘De Weg’ van Willy van Hemert. De KRO zond dit uit in 1982 en de DAF speelde er een belangrijke rol in. De bijzondere DAF speelde wel vaker een rol in de showbizz wereld en het gerucht wil zelfs dat Monique van de Ven ooit in de slaapcabine heeft gelegen. Met wie en hoe lang vertelt het verhaal helaas niet.
Bedrijfsauto RAI
In het jaar dat deze DAF op kenteken werd gezet, namelijk in 1982 reed ook Jan de Rooy met zo’n dikke DAF neus door Afrika. Hij won de Dakar Rally zelfs met de legendarische NAT2800. Tijdens de Rai van dat jaar stond zijn rallytruck dan ook fier op de DAF stand, zo’n beetje naast de truck die je hier op de foto’s ziet. Overigens is de rallytruck van Jan de Rooy nog altijd in het DAF museum te zien. De truck van A. Jansen kreeg na zijn tv loopbaan een plekje bij Van den Oever, maar daarna kocht Toon Jansen de speciale DAF. Eigenlijk wilde hij er een paardentrailer achter koppelen maar het comfort van de bladgeveerde dubbel aangedreven dolly was niet zo’n goed idee voor de edele viervoeters.
2,5 miljoen kilometer
Het plan om de privé paarden van Toon Jansen te vervoeren met de stoere neus werd afgeblazen en dat betekende dat de truck gewoon echt aan het werk moest voor de kost. Jarenlang was de truck dan ook een vertrouwd gezicht op de weg. Met meer dan 2,5 miljoen kilometer op de klok werd de truck nog gewoon ingezet in het zware werk, maar dat was al lang niet meer met de eerste motor. Wel is de ZF 16 bak nog origineel, net als het aangedreven Steyr tandemstel wat DAF in die jaren gebruikte.
De foto’s bij dit artikel maakten we in 2006 tijdens de sloop van een gebouw op Vliegveld Eindhoven. De truck was toen nog volop in gebruik, maar inmiddels is de oude DAF met pensioen. Uiteraard bewaart A. Jansen de unieke DAF als kostbare klassieker.
DAF XT
Toch bleef A. Jansen een groot liefhebber van torpedo trucks en voor het 40 jarige jubileum van het bedrijf in 2012 werd dan ook iets bijzonders bedacht. In nauwe samenwerking met DAF trucks dealer De Burgh in Eindhoven werden twee DAF XF 105.460 6x4 trekkers met een extra lange wielbasis besteld. Die beide trucks werden omgebouwd door de cabine naar achteren te plaatsen en er een kunsstof neus voor te bouwen. Op die manier ontstonden twee unieke DAF XT trekkers. Het leverde een golf van publiciteit op maar het XT project kreeg nooit opvolging en het bleef bij deze twee trucks. Naar verluid was DAF niet gecharmeerd van het project en daardoor had A. Jansen twee unieke trucks in de vloot die ook altijd uniek zullen blijven. Op dit moment rijden ze nog, maar uiteindelijk zullen ze naast de NTT300 een plekje krijgen in de collectie van eigenaar Toon Jansen.