REPORTAGE
REPORTAGE
Adwin Stam: Van Containerchassis naar Kippertrailer
Adwin Stam: Van Containerchassis naar Kippertrailer
Jarenlang reed Adwin Stam(25) uit Sprang-Capelle zeecontainers vanuit de Rotterdamse haven naar Waalwijk. Werk dat voor hem een beetje eentonig werd dus zocht hij wat anders. Dat werd een overstap naar het losgestorte vervoer met een bijpassende kippertrailer. Werk dat Adwin uitstekend bevalt.
We ontmoeten Adwin op de zaak van het familiebedrijf Stam in Sprang-Capelle. Hier is het bedrijf van zijn opa Ad vroeger begonnen. De handel bestond uit tarwe, maïs, pulp en kunstmest. Later werd dit uitgebreid met het transport van deze goederen. In 1996 heeft Vader Gerrit het stokje overgenomen en de activiteiten verder uitgebreid. In totaal zijn er 50 eenheden maar een groot aantal chauffeurs heeft de auto thuis staan. Naast het parkeren is er op de thuisbasis verder een mogelijkheid om te wassen en in de garage wordt er onderhoud aan de trailers uitgevoerd. Verder is er in Waalwijk een op- en overslag gevestigd. Daar bestaat de mogelijkheid van het laden en lossen van zeecontainers. In en rond de loodsen liggen ferromaterialen, veevoer en diverse soorten keien en grind opgeslagen.
“Een trotse opa en die wilde ik graag met een airbrush op mijn eigen auto”
Truckstyling
Terug in de garage. Daar heeft Adwin een plek waar hij zijn hobby uitoefent, het stylen van trucks en trailers. Hierbij heeft hij hulp van een aantal vrienden: Harm, Jelle, Bas en Ton. Adwin groeide op in het bedrijf van zijn vader, ging als kleine jongen mee, en hielp met auto`s wassen, sleutelde vrolijk mee en haalde uiteindelijk zijn papieren. In 2013 verscheen zijn eerste trekker; Een Volvo FH16 580 voorloopas trekker. Die Volvo werd in 2015 opgevolgd door zijn huidige trekker, een Scania R520 samen met de Broshuis 2-Connect ‘breker’ chassis. Dat is een containerchassis dat gedeeld kan worden. Eind vorig jaar kwam daar de STAS kiepoplegger bij. Ook die werd onder handen genomen waardoor de trailer de typerende ‘Stam Styling’ mee kreeg.
700.000 km
Als we na de koffie naar buiten lopen, zien we een goed gepoetste combinatie staan. Adwin vertelt: “We zijn wel een paar uurtjes goed aan het wassen en poetsen geweest, dus nu staat het hele span er weer netjes bij”. Het is niet te geloven dat hier een trekker van vijf jaar oud staat met ruim 7 ton ervaring. Adwin is terecht trots op zijn span. De trekker is aan de buitenzijde opgebouwd bij Sjaak Kentie maar Adwin deed zelf de verlichting rondom. Truckspuiterij Bronk zorgde voor het spuitwerk. De R520 werd door Royal Class Interior voorzien van een nieuw interieur, helemaal afgestemd op de smaak van Adwin. De kleuren op de auto zorgen voor een opvallende frisse uitstraling . Opa Ad siert links en rechts de trekker met een airbrush. Adwin: "Vroeger was ik altijd met hem op pad naar de loods in Waalwijk. Een trotse opa en die wilde ik graag met een airbrush-portret op mijn eigen auto."
Volvo F89
Aan de achterzijde is een airbrush te zien van de eerste hobbytrekker van Adwin, een Volvo F89. "Hier maakte ik mijn eerste meters mee op het terrein en af en toe daarbuiten. Helaas hebben we de trekker tijdens de recessie verkocht en is de ouwe Zweed naar Engeland gegaan". Wat rest zijn herinneringen, foto's en de airbrush achterop de cabine van de Scania. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en werd er niet zo lang geleden een nieuw project afgerond: het opknappen van een Volvo F12. Deze trekker uit 1993 kwam uit Portugal. De trekker verkeert nu weer in nieuwstaat en in de bedrijfskleuren van Stam is het een trekker zoals die vroeger in het bedrijf rond zou hebben gereden.
Kipperoplegger
De aluminium STAS kipperoplegger had een jaar geleden nog heel andere kleuren. De trailer kwam gewoon rood af fabriek en zo reed hij een seizoen mee in de suikerbieten. Daarna ging Adwin er op los met zijn styling. De bekisting en verlichting op de trailer zijn allemaal huisvlijt, Adwin: “Je kan het wel laten doen, maar ik vind het leuk om eraan te werken in de vrije uurtjes en bovendien heb je er zo meer profijt van en ben je er nog zuiniger op.” Het spuitwerk is door Spuiterij Rijken gedaan. De trailer staat net als de trekker op Alcoa wielen en de laatste as van de trailer is gestuurd. Dat laatste is geen overdreven luxe op de boerenerven waar hij vaak moet lossen. Het werk bestaat veelal uit het transport van veevoer naar boeren. Lekker sturen en geen dag is hetzelfde. Adwin doet zo'n drie vrachten per dag en het werkgebied is voornamelijk de Benelux. Een heel verschil met dagelijks een aantal keren Rotterdam-Waalwijk. Dit bevalt Adwin dus stukken beter. De spreuk op de voorruit omschrijft dat heel mooi: ‘Every round is different’.