ROADTEST
ROADTEST
Vlotte boodschapper
Al een tijdje loopt de Volvo FL mee in het aanbod van de Zweedse truckbouwer. Maar het is lang geleden sinds we deze sympathieke distributietruck op de testroute aan de tand konden voelen. Kan de FL nog een beetje mee met de tijd?
Al meteen valt een aantal dingen op, wanneer we een rondje om de FL lopen. Hij heeft een slim camerasysteem en al meteen valt dat de instap fijn is: de treden zijn trapsgewijs boven elkaar gemonteerd. Je vraagt je af waarom met name de beide Zweedse fabrikanten zoveel moeite doen om cabines aan te bieden die extra, extra lage instap bieden. Je zou zeggen wanneer je deze FL bekijkt, dat dit niet echt nodig is. Binnen wacht wat je altijd verwacht van een distributietruck. De FL van onze test heeft drie stoelen, waarvan de middelste kan worden neergeklapt. Er zit een klem op de rugleuning om papieren aan te bevestigen. Daarachter is nog ruimte, maar te weinig om te overnachten.
De I-Sync zestraps automaat schakelt heerlijk en de motor trekt er lekker aan.
Werkplek
Op het eerste gezicht is de werkplek van de Volvo FL heel normaal, maar een aantal dingen valt op. In de eerste plaats het extra ruitje in het rechter portier om het zicht te verbeteren. Het helpt inderdaad, maar echt veel verschil maakt het niet. Dat geldt wel voor de spiegelbezetting. Wederom krijgt Volvo het voor elkaar dat de spiegels zo’n beetje perfect zijn, en dat je er toch ook goed tussendoor kunt kijken. Belangrijk op rotondes met fietsverkeer! Verder valt op dat het stuurwiel wel wat moderner mag, met meer functies die je er vanaf kunt bedienen. Een teken dat de FL al wat langer mee gaat. Op het dashboard is op zich niets aan te merken, alles is duidelijk. Maar de tijden veranderen snel en de FL is echt wel aan een nieuw instrumentenpaneel toe. De middenconsole telt nog ouderwets veel knoppen. De laatste tijd zien we bij nieuwere trucks, die knoppen in hoog tempo verdwijnen.
Motorrem of…
De Volvo FL heeft een hendel aan de stuurkolom die oudere Renault-chauffeurs nog wel kennen: daarmee bedien je de motorrem. Die doet niet zo veel, en dat zien we ook bij andere merken in deze gewichtsklasse. Die zijn daarom overgeschakeld op een systeem dat de chauffeur coacht: de tijd tussen gas los laten en remmen wordt gemeten en aan de hand daarvan krijg je op je dashboard te zien of je het goed hebt gedaan. De FL is zeker ook toe aan zo’n systeem.
Met 240 pk voor 16 ton kom je natuurlijk niks tekort. De I-Sync zestraps automaat schakelt heerlijk en de motor trekt er lekker aan, ook met dank aan de juiste eindreductie. Bij de talrijke verkeerslichten op de testroute rijdt de Volvo FL vlot weg en op de vele rotondes bewijst de FL zich lekker wendbaar. Het stuurwiel is wat aan de grote kant en het sturen zelf behoorlijk indirect. Maar dit staat een probleemloze bediening in binnensteden niet in de weg.
Camerasysteem
Deze Volvo was voorzien van een optioneel camerasysteem, waar we flink van onder de indruk waren. Het wordt, juist in binnensteden, alleen maar drukker, dus hoe mooi is het dan dat je een camerasysteem hebt waarmee je altijd weet wat er overal rondom je Volvo truck gebeurt? Werkelijk een heel nuttig extra dit. Op het filmpje is beter te zien hoe scherp en effectief het camerasysteem werkt.
Easy Concept
Wat aan de buitenkant opvalt, is dat Volvo wel een erg korte truck had afgevaardigd. Onze FL heeft een laadbak van maar 5,25 meter meter lang. Wanneer je op de website bij Volvo kijkt, dan zie je dat de Easy Concept af dealer een laadbak kan meekrijgen van 7,25 meter lang. Kijk, daar kun je wat mee, en dat klopt het verhaal van die zestien GVW ook een stuk beter. Wat ook afweek is het feit dat de testtruck een luchtgeveerde vooras had. Niet echt nodig lijkt ons maar OK, het nemen van drempels gaat wat makkelijker. Maar of een vervoerder om die reden zo’n veel duurdere vooras bestelt? Het leeggewicht van de Volvo bedraagt 7,3 ton en er resteert een netto laadvermogen bij deze korte testtruck van 8,6 ton, een keurige waarde.
Blijkens het verbruik hebben we te maken met een truck die keurig voldoet aan wat gangbaar is op de markt. Met 1 op 5,3 zet de Volvo FL een prima waarde neer. Maar het maakt ook nieuwsgierig. Hoeveel kan dit nog beter wanneer er bijvoorbeeld een hybride versie van komt?