REPORTAGE
REPORTAGE
De ambities van Ford Trucks
Ford Trucks verraste ons vorig jaar met een come back naar Europa na ruim 30 jaar. De eerste klap was een daalder waard met de introductie van de nieuwe F-Max. Een compleet nieuwe truck die gemaakt is voor West Europa. De F-Max ziet er goed uit en doet het ook goed, zo bleek tijdens onze BIGtruck Praktijktest en tijdens de 500 punten Cabinetest in BIGtruck. Toch is de nieuwe Ford in ons land nog niet te koop. Nog niet, maar daar wordt heel hard aan gewerkt.
Ford Trucks is bijzonder ambitieus. Het Turkse Otosan waar de Ford geproduceerd wordt is dé Europese partner voor het Amerikaanse Ford Concern. Alles wat in Turkije bedacht en geproduceerd wordt heeft de instemming van de Amerikanen. Dat is ook logisch want de sterke en historische naam Ford op het blauwe ovaaltje moet tenslotte bewaakt worden. Tegelijkertijd is die naam een heel sterk argument voor Ford bij het betreden van nieuwe markten. Anders dan bij de Aziatische merken die dat proberen kent iedereen het merk Ford en de uitstekende reputatie die daarbij hoort. Ook op het gebied van trucks is Ford nog steeds een begrip.
De F-Max ziet er goed uit en doet het ook goed.
Ooit was het merk met de in Engeland en Nederland geproduceerde D-Custom Cab, de Cargo en Transcontinental trucks zelfs een prominente speler. Die positie wil Ford Trucks nu weer bereiken met in eerste plaats de nieuwe F-Max. De Europese opmars is begonnen in het Zuiden en Oosten met markten als Roemenië, Griekenland, Bulgarije, Spanje, Portugal en onlangs Italië. De eerste trucks zijn al geleverd en opvallend genoeg zijn dat merendeel trucks van het oudere model van Ford. Dat is een serie met een de geëvolueerde Cargo cabine. De grap is dat met 44 verkochte trucks voor huisvuilwagens Ford Trucks in Griekenland meteen 10 procent marktaandeel voor zich opeist. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de volstrekt ingestorte Griekse truckmarkt, maar het laat ook zien dat er wel degelijk wat gebeurt.
Netwerk
Ford Trucks heeft in eerste instantie een deal gesloten met de TIP organisatie. Dat is heel slim, want daarmee ontstond er meteen een dekkend Europees netwerk voor reparaties. Die deal is echter van tijdelijke aard, want Ford Trucks wil op termijn natuurlijk naar volwaardige truckwerkplaatsen. In de Europese landen waar Ford Trucks van start gaat wordt nu eerst een importeur gezocht. Van daaruit wordt er dan een organisatie met dealers en verkooppunten opgetuigd. Er is een centraal onderdelenmagazijn in Polen maar er wordt nagedacht over nog een magazijn, mogelijk in België. Het Europese netwerk krijgt al aardig vorm en er wordt vol ingezet op de Nederlandse en Belgische markt in 2020. Ford Trucks is inmiddels in onderhandeling met Nederlandse partijen die de import op zich kunnen nemen.
Turkse crisis
Ford Trucks is in de afgelopen jaren in Turkije steevast marktleider geweest boven de 16 ton. Met een marktaandeel van 33 procent kun je dat vergelijken met dat van DAF in Nederland. Dat merk speelt overigens in Turkije slechts een hele bescheiden rol. Voor Ford Trucks was de enorme thuismakt van 35.000 trucks op het hoogtepunt een hele belangrijke. Die markt is de laatste jaren echter door allerlei, met name politieke redenen ingestort tot vorig jaar nog maar 7.000 stuks. Zo’n klap komt het hardste aan bij de marktleider en voor Ford Trucks was dat extra zuur. De instortende markt kwam namelijk precies op het moment dat de nieuwe F-Max klaar was. Precies op een moment dat er eigenlijk totaal geen vraag naar was. De stap naar Europa is dan ook cruciaal voor het merk, want daarmee kunnen de volumes weer wat opgekrikt worden. Ford Trucks streeft op termijn naar een Europees marktaandeel van 5 procent maar dat is nog een lange weg.
Hele gamma
Een probleem voor Ford Trucks is dat de F-Max op dit moment nog slechts in één uitvoering leverbaar is, namelijk de 4x2 trekker met 500 pk, een 360 wielbasis en een hoge slaapcabine. Dat mag dan het broodje van de bakker zijn, langere wielbasis, voorloopassen en andere vermogens varianten zijn hard nodig om het programma te verbreden. Tijdens ons bezoek aan Istanbul werd er een 375 wielbasis aangekondigd, en ook aan een lowdeck versie wordt hard gewerkt. Naast de F-Max wil Ford Trucks in Europa ook de trucks met de oude Cargo cabine op de markt brengen. Technisch zijn dat trucks die de competitie aan zouden kunnen, zeker in de construction uitvoering, maar over de cabine hebben we zo onze twijfels. De hoog geplaatste Cargo cabine is wat krap en goedkoop afgewerkt, en ook de instap is niet optimaal. Voor de bouwsector heeft Ford Trucks een mooie serie configuraties in de aanbieding met deze cabine, maar daar zal de prijs bepalend zijn voor het succes. Aan een opvolger voor de 'Legacy' cabine wordt gewerkt maar over een introductiedatum werd nog niks gezegd. Aannemelijk is dat Ford Trucks met een lage versie van de F-Max cabine komt, zoals ook Volvo en Scania dat doen. Dat is echter een aanname, want ook daarover werd nog niets verteld.
Eigen versnellingsbak
Otosan produceert naast de Ford Trucks ook motoren, versnellingsbakken en heel veel Ford bestelwagens. Het bedrijf is een echte producent en gaat geen uitdagingen uit de weg. Zo werd er vorig jaar al aangekondigd dat er een eigen versnellingsbak voor de F-Max ontwikkeld wordt. Een bijzonder ambitieus plan, maar de ingenieurs zijn vol zelfvertrouwen. Tijdens ons bezoek aan het testlab ontdekken we dat er niet één, maar zelfs twee versnellingsbakken ontwikkeld worden. Een gesynchroniseerde handbak en een ongesynchroniseerde geautomatiseerde versie. Beide krijgen ze opvallend genoeg zestien gangen! Inmiddels is het project zo ver gevorderd dat er al testvoertuigen rijden met de nieuwe versnellingsbak. Over een introductiemoment werd nog niet gesproken maar het verbaast ons niks als dat op de IAA plaats gaat vinden. Ford Trucks geeft aan dat de nieuwe transmissies ook voor andere merken beschikbaar worden. Daarbij moet je vooral denken aan de Aziatische merken die ZF nu bedient, maar het zou ook voor merken als Iveco of DAF interessant kunnen zijn. Na de motor is de versnellingsbak namelijk een heel duur component en iedere cent telt aan de inkoopkant.
Bekijk de video