VINTAGE
VINTAGE
DAF Museum uitgebreid met Paccar wing
DAF heeft onlangs het museum in hartje Eindhoven stevig verbouwd. Vlak voor kerst werd BIGtruck uitgenodigd om een kijkje te komen nemen.
In de afgelopen jaren is het DAF Museum een begrip geworden, Het aantal bezoekers nam jaar in, jaar uit toe. “Zeven jaar geleden verwelkomden we 29.000 bezoekers, maar dat aantal is intussen naar 60.000 per jaar”, legt directeur Geert Vermeer in een toelichting uit. Het museum werd opgestoten in de vaart der volkeren vanwege een verschijning op de lijst van de Museumjaarkaart en op het internetplatform van TripAdvisor. Daardoor kwam het museum ook in beeld bij de minder voor de hand liggende ex-DAF medewerker of DAF-pensionado. Integendeel, DAF is een onmiskenbaar onderdeel van Nederlandse industriecultuur en met het bekender worden van het museum, wordt dat steeds beter erkend. Reden voor Vermeer om in te zetten op een groei naar 80.000 bezoekers per jaar de komende jaren.
Paccar
DAF’s moederbedrijf Paccar is nu ook goed te zien in het museum en dat werd tijd natuurlijk. In 1996 werd DAF overgenomen door de Amerikanen. Dat was nodig, omdat DAF drie jaar eerder failliet was gegaan. Het bedrijf had zich verslikt: In 1989 nam DAF het grote Britse merk Leyland trucks over. Prompt stortte daarna de Europese truckmarkt gigantisch in. Het faillissement van 1993 kostte 2500 DAF-medewerkers hun baan. Later zou dat weer meevallen en werden velen dankzij een aantrekkende economie weer in dienst genomen. Maar bovenin de directietoren bij DAF besefte men dat bij nieuwe tegenwind, het wel eens definitief gedaan zou kunnen zijn. Dat veranderde met de komst van Paccar.
Twee jaar later kwam de DAF XF als opvolger van de 95 en er startte een periode van voorspoed die tot 2009 zou aanhouden. De Super Space Cab wed verbeterd, er kwamen betere motoren en de fabriek in Leyland werd gebruikt voor de trucks die nodig ware voor de Britse markt. Omdat daar veel LF’s bij zitten, werd de gehele LF-productie naar Engeland gebracht. Dankzij Paccar is DAF een wereldmerk geworden, niets meer en niets minder. Met importschappen in Australië en Taiwan en met een fiks dealernet in Rusland. Met een assemblagefabriek in Brazilië. DAF-motoren verschenen on de lange motorkappen van Amerikaanse trucks van Kenworth en Peterbilt, zusjes van DAF binnen Paccar. Logisch dus dat er nu ook meer invloed van Paccar is te zien aan het museuminterieur, en dat het modernste deel van de museumvloer. Inzicht geeft in de periode die begon met de overname van wat we gerust nationaal erfgoed mogen noemen.
Zeven jaar geleden verwelkomden we 29.000 bezoekers, maar dat aantal is intussen naar 60.000 per jaar.
Herindeling
Het museum onderging na de verbouwing een herindeling waardoor DAF trucks uit diverse tijdsperiodes beter bij elkaar staan. Check de foto’s zeggen wij en maak er gerust eens een dagje Eindhoven van. Het museum bevindt zich niet ver van het centrum.