BIGtruck Vintage


Opel Blitz begint carrière in de horeca

Opel bouwde decennia lang lichte bedrijfswagens van zo’n drie tot zes ton. Voor menig chauffeur begon alles met zo’n Blitz, aangezien menig rijschool er mee werkte voor het ‘groot’ rijbewijs in vroeger tijden. Opel is jaren geleden al gestopt met de zware bedrijfswagens en het merk is nu merk succesvol met het lichtere spul. BIGtruck vond een perfect gerestaureerde Opel Blitz uit 1970 die sinds kort dienst doet als foodtruck. We doken ook even in de Blitz-historie. Op de website van Byfrankies legt eigenaar Frank van Steeg uit dat het een foodtruck het verwezenlijken van een droom betekende.

De perfect gerestaureerde Opel Blitz staat fraai te glimmen bij een molen op de Veluwe, niet ver van de thuisbasis. Frank van Steeg is terecht trots. Hij haalde de Blitz uit Oostenrijk, waar deze vijftig jaar oude truck dienst deed als brandweerwagen. “Dus 17.000 kilometer gereden in al die tijd”, zegt Frank met een glimlach. Hij importeerde deze Opel, met zijn Rosenbauer-opbouw in 2018. De Blitz heeft nog tot 2007 dienst gedaan in het Oostenrijkse Gaspoltshöfen. In het najaar van 2018 werd hij compleet gestript en werd de cabine verbouwd. De brandweer-versie had namelijk een dubbele cabine en die wilde Frank juist niet. De befaamde, zijdezacht lopende zescilinder motor van de Blitz werd compleet gereviseerd. Frank bedacht verder deze opbouw, die natuurlijk lijkt op een veewagen-opbouw, maar waar een horecagelegenheid achter schuil gaat. “Vanuit de motorwagen serveren we onze gerechten. De drie-assige aanhangwagen die ik erbij heb gekocht fungeert als bar.” Frank kan gedreven uitleg geven over de restauratie. Denk aan de banden die precies bij deze Blitz passen en dat hij die heeft laten maken bij een specialistisch bedrijf in banden voor klassieke auto’s in de omgeving van München. Ook over de kleine lampjes en knipperlichtjes is welhaast een (dag)boek te schrijven, wanneer we Frank zo horen. Na het grotendeels afronden van het restauratieproject, heeft Frank zijn Blitz weer laten keuren. Er kwam een GVW van 3,5 ton op het kenteken. De combinatie komt op 5900 kg, dus daar kan Frank wat mee richting zijn klanten.

“Volgens ons is dat een hele effectieve naam voor een elektrisch aangedreven bestelauto!”

Opel en Chevrolet

Het fenomeen Blitz heeft een lange historie in de eveneens lange geschiedenis van het merk Opel. Het voert terug tot net voor het begin van de 20e eeuw, toen een auto nog iets aparts, iets spectaculairs was. Opel bouwde de lichte bedrijfswagen in tal van gedaanten. De versie die we hier zien van Frank van Steeg werd op de IAA van Frankfurt in 1965 onthuld. Voor de swingende jaren zestig was deze Blitz voorzien van een nieuwe 2,6-liter zescilindermotor. Liefhebbers omschrijven het design van de besteluitvoering als subtiel elegant en bijzonder effectief. Dat ontwerp was afkomstig uit de USA, waar moederbedrijf General Motors exact dezelfde bestelwagen bouwde als Chevrolet pickup. Kenners weten dat het plaatwerk grotendeels gelijk is, tot aan de gedeelde voorruitjes aan toe. Alleen de motorisering was anders, gezien de voorkeur van de Amerikanen voor de V8.

Voll carrosserie

Omdat de fabriek in Rüsselsheim al op volle toeren draaide, leverde de externe carrosseriebouwer Voll de carrosserie structuur. De cabine had een veel expressievere voorzijde met een nadruk op horizontale lijnen. Opel breidde het motorenaanbod uit met een 51 kW (70 pk) viercilinder krachtbron. Deze 1,9-liter benzinemotor met een ketting aangedreven bovenliggende nokkenas, was gebaseerd op de nieuwe generatie motoren die Opel in 1965 samen met de Opel Rekord B had geïntroduceerd.

Diesel

In 1966 kregen de 2,1- en 2,4-tons varianten een nieuwe zescilinder-in-lijn, die de Blitz een topsnelheid gaf van 110 km/u. Tegen het eind van de jaren zestig was de Opel Blitz in Duitsland nog steeds een van de populairste lichte vrachtwagens. Bijna de helft van de benzine vrachtwagens met een totaalgewicht tot drie ton was toen een Opel. In 1969 nam Opel een volgende belangrijke stap met de introductie van een dieselmotor in de Blitz. Tussen 1965 en 1975 produceerde Opel 47.368 benzine- en 7.374 dieselversies. De productie van de Blitz in Duitsland stopte op 10 januari 1975. Na 417.211 in Rüsselsheim en Brandenburg gebouwde exemplaren verdween het model dat zijn naam aan het Opel-embleem had gegeven uit het aanbod. Toch bleef de naam wel in gebruik, want twee jaar eerder al, in maart 1973, had Opel het aanbod uitgebreid met een compacte bestelwagen: de Opel Bedford Blitz.

Terugkeer van de Blitz?

Met zijn opgefriste design en nieuwe 2,3-liter dieselmotor vormde de Bedford Blitz van 1980 tot 1987 de basis van het bedrijfswagenaanbod van Opel. Aan het einde van de productie ging de naam Blitz na 57 jaar met pensioen. Met het beroemde Blitz-embleem leeft de naam echter voort in iedere Opel. Tien jaar later ondernam Opel een nieuw avontuur in bestelautoland. Getuige de verkopen sindsdien, niet zonder succes. Nu komt Opel met nieuwe, elektrisch aangedreven bestelauto’s, ontwikkeld onder de brede paraplu van het Franse moederbedrijf PSA. Dat lijkt ons het perfecte moment om weer een Opel Blitz te introduceren. Volgens ons is dat een hele effectieve naam voor een elektrisch aangedreven bestelauto!

Tim de Jong