BIGtruck Reportage


Donnovans droomtruck

BIGtruck Reportage


Donnovans droomtruck

Eind vorig jaar mocht Donnovan de Geit zijn Volvo FH van de derde generatie inruilen voor een nieuwe Scania. Met zijn nieuwe S 450 Highline bewijst Donnovan dat het niet altijd een V8 hoeft te zijn om indruk te maken. De nieuwe S 450 zit boordevol techniek en met vijf losadressen in de trailer, gaan we een dagje met hem mee om een en ander aan den lijve te ervaren.

De werkweek van Donnovan begint meestal met een buitenlandrit, richting de Ardennen of naar Luxemburg. Ook dit keer maakte hij zo’n rit. De tweede helft van de week doet hij dan nog twee binnenlandritten. Daarna is hij in het weekend meestal vrij. Nu, op de donderdagochtend, heeft hij meerdere adressen geladen voor de regio Amsterdam en voor het midden van het land. Een belangrijk deel van het werk van Vlastuin Transport uit Lunteren betreft het bevoorraden van bouwmarkten. Mooi werk, dat de afgelopen tijd volledig coronaproof is gebleken. “Iedereen is eens goed in en om zijn huis gaan rondkijken. Nu mensen minder met elkaar in contact mogen komen, zijn heel veel van die thuiswerkers in hun vrije tijd hun huis gaan opknappen. Dat merken ze goed bij Vlastuin, dat voldoende werk heeft”, legt Donovan uit.

“Deze Scania is erg rustig, trekt goed en schakelt voorbeeldig.”

Liever rijden

Donnovan is met zijn 23 jaar nog erg jong, maar toch heeft hij al vijf jaar rijervaring. En dan ook nog op diverse trucks. “Ik werkte eerst in een loods bij Bos Dynamics, toen nog in Barneveld. Maar ik wilde liever rijden. Dus kwam ik na enkele jaren in de loods, te rijden op eerst een DAF CF en toen een Mercedes Actros. Daarna werkte ik enige tijd bij P.J. Hoogendoorn, bekend van zijn mooie materieel. Ook voor mij stond er een dikke V8 met open pijp klaar. Heerlijk, wat een auto was dat! Maar een fijne truck is ook niet alles, dus verhuisde Donnovan naar het familiebedrijf van Vlastuin uit Lunteren. Daar kreeg hij een Volvo van de derde generatie en sinds kort deze nieuwe S 450.

Blij met ACC

Al meteen tijdens de eerste meters, waarbij Donnovan de Scania rustig warm laat lopen, valt op hoe soepel de bak schakelt. Eenmaal op de A1 via de A30, stelt Donnovan zodra dat kan, de adaptieve cruise-control in. “Daar ben ik zo blij mee. Sowieso, dat automaat rijden bevalt veel beter. We rijden toch veel binnenland en ik heb dat voorheen ook een tijdje met een handbak moeten doen. Dat ging me op den duur toch vervelen. Deze Scania is erg rustig, trekt goed en schakelt voorbeeldig. De elektronica is erg goed afgestemd en de display is mooi duidelijk.”

Gastvrije klanten

Wat opvalt is dat de klanten de truck van Vlastuin graag zien komen. Heftruckchauffeurs staan meteen klaar. In weerwil van wat we op sociale media lezen, wordt koffie aangeboden en kunnen we even naar het toilet. Ook wanneer we bij een reusachtige bouwmarkt komen in Amsterdam Zuidoost is het hetzelfde recept. Personeel behandelt Donnovan en zijn tijdelijke bijrijder allervriendelijkst. Weer op de A1 richting het midden van het land zegt Donnovan dat de corona voor iets rustiger verkeer heeft gezorgd. “De files zijn weg, dat scheelt natuurlijk veel. Maar het verbaast me best hoe druk het nog is, ook vroeg in de ochtend.” Donnovan werkt de laatste twee adresjes uit de trailer en moet nog even afwachten wat de volgende dag voor een rit zal brengen. Feit is dat hij bijtijds terug is in Lunteren en hij op die manier zijn uurtjes netjes binnen de perken houdt.

Tim de Jong