ROADTEST
ROADTEST
Stijlvolle lichte nieuwkomer
Stijlvolle lichte nieuwkomer
Iveco onthulde een jaar geleden de nieuwe S-Way, waarvan meteen duidelijk was dat deze truckgeneratie voor geen enkel ander merk onder doet als het op uitstraling aankomt. BIGtruck mocht als eerste de nieuwe S-Way testen, in de 480 pk uitvoering met een dieselmotor. Later komen we nog terug op de LNG-versie van de S-Way. De vraag is of de nieuwe Iveco meer inhoud heeft dan alleen zijn moderne en strakke uiterlijk.
Op zich is het bijzonder dat een merk uit het land van grote ontwerpers als Pininfarina niet eerder met zo’n mooi opvallend design kwam. Ook de details mogen er zijn, tot en met de dagrijlichten aan toe heeft Iveco er wat moois van gemaakt. Helaas heeft de corona-pandemie ook Iveco geplaagd waardoor de levering van de eerste S-Way modellen ernstig vertraagd werd. Toch zie je ze nu de weg op komen. Het kenmerk van de nieuwe Iveco’s is dat vrijwel alles flink is verbeterd, en dat sommige dingen hetzelfde zijn gebleven. Zo is het dashboard qua opzet nog hetzelfde, maar de afwerking en de displays zijn anders. Ook zitten er veel meer functies in het nieuwe stuurwiel. De stoelen staan lager in de cabine, wat goed is voor verstelmogelijkheden en wat langere chauffeurs een betere kans geeft om een optimale werkplek achter het stuur te vinden. De grote dode hoek aan de rechterkant is verdwenen, en dat werd tijd. Bij de S-Way staan de spiegels verder van de raamstijl af, net als bij de nieuwe MAN, waardoor de chauffeur wanneer hij naar rechts kijkt, tussen raamstijl en spiegelhuis door kan kijken. Dat maakt de S-Way een stuk veiliger.
“Toch weet de Iveco een meer dan netjes verbruik neer te zetten.”
Lichtgewicht
Wanneer we de specificatie van de Iveco bekijken, dan is de trekker vrij licht. Met iets meer dan 7 ton is de S-Way een stuk lichter dan andere trucks die we voor onze trailer krijgen. Dit ligt voor een deel aan het feit dat er een elf liter motor in zit. En zoals we al jaren gewend zijn, gaat Iveco ver met zijn motorvermogens: Dit Cursor 11 blok levert 480 pk. Aan de linkerkant van de motor zien we een grote, variabele turbo. De krachtbron is typisch Iveco, eenvoudig van opbouw en bijzonder soepel waar het om prestaties gaat. Het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken en het klinkt erg vertrouwd. Bij 80 km/h draait het blok iets meer dan duizend toeren en bij 85 km/h zo’n beetje 1100. Kenmerken zijn ook hier dat door de afwezigheid van EGR, het een relatief eenvoudige en lichte motor is gebleven en Iveco beroemt zich erop, dat er sprake is van maar één statisch roetfilter, waar je de eerste 600.000 kilometer geen omkijken naar hebt. Nog een feitje is dat alle S-Ways’s standaard een negen tons vooras hebben. Luchtvering daarop is een optie.
Interieur
De cabine oogt helemaal nieuw en dat is heel knap gedaan door de ontwerpers, want het stalen frame is gelijk aan dat van de Stralis. Dat is de verklaring dat het interieur er toch ook wel bekend uit ziet, maar toch is de sfeer heel anders. Iveco rustte de S-Way uit met mooie materialen. We hadden het al over betere stoelverstelling. Ook de stuurverstelling is verbeterd. De bedden en het meubilair daar onder en boven de voorruit, ziet er bekend uit. De afwerking is goed en het extra luikje in de koelkast is slim, daar kun je zo een fles uit pakken. Opvallend is dat Iveco de S-Way wel weer met een handremhendel heeft uitgerust. De meeste merken gebruiken nu een elektrisch bediende handrem. Het is niet onoverkomelijk. Dat geldt ook voor de knoppen voor de bediening van de transmissie. Juist als je moet aan- of afkoppelen zijn die eigenlijk best handig. Je kiest snel de voor- of achteruitmodus, het is erg makkelijk zo.
Standairco
De cabine kent een prima instap met drie treden, grote opbergvakken die van buitenaf bereikbaar zijn en een mooie neerklapbare ondergrille. Die doet dienst om op te staan voor het reinigen van de voorruit, maar net als bij Scania is het ook een prima zitplaats. De toegang tot de catwalk zit rechts, en dat is lastig als je met een koeler rijdt. Links is helaas geen optie, want daar zit de luchtaanzuiging. Eénmaal binnen valt vooral de ruimte op door het nieuwe dak. Stahoogte is er overal, en ook de kasten boven de voorruit zijn belangrijk groter geworden. Een glazen dakluik zorgt voor licht, en met een hor en een gordijntje kun je dat keurig afsluiten. Mooi is ook de ingebouwde standairco. Die werkt heel eenvoudig: Je stelt de gewenste temperatuur in en naar behoefte start automatisch de standkachel- of de standairco. Het onderbed is krap 76 cm in het midden en heeft inhammen achter de stoelen. De dikte is met 17 cm gewoon goed. Het bovenbed in onze testauto is een zogenaamd bagagebed. Dat wil zeggen dat het eigenlijk bedoeld is om je spullen er op te leggen, maar eventueel kan er iemand slapen. Daarvoor is het met 60 cm breedte wel aan de krappe kant. Iveco levert echter ook een breed bovenbed, en dan krijg je er ook een trapje bij. Dat is wel zo handig.
Zuinig
Rijden doet de S-Way gewoon uitstekend. Het voelt goed aan, de systemen zijn prima te doorgronden en de predictive cruise werkt mooi subtiel. Nergens op de route wekte het systeem ergernis op door te veel gas terug te nemen, bijvoorbeeld vlak voor de top. Toch weet de Iveco een meer dan netjes verbruik neer te zetten. Dat is echt keurig, vooral als je nagaat dat we met onze eigen standaard trailer rijden, en dan rond de 83, 84 kilometer per uur. Waarschijnlijk kan het nog zuiniger als je streep 80 rijdt, maar dat doet, afgezien van sommige journalisten en chauffeurs in het supermarktwerk vrijwel niemand.
De volgende stap
Iveco heeft de nodige systemen aan boord die je verwacht van een moderne truck, en de S-Way presteert er uitstekend mee. Toch kan het merk nog een stap zetten door nog meer te doen op dit gebied. Sinds de introductie van de S-Way in Spanje hebben we de afgelopen tijd gezien dat trucks van bijvoorbeeld Mercedes, MAN, Scania en Volvo in toenemende mate autonome functies krijgen. Een kenmerk hiervan is verkeersbordherkenning en dan dat verkeersbord tonen in de display op het dashboard. Met een intelligente cruise-control kan de truck zichzelf laten voldoen aan de geldende snelheden. Verder wordt die techniek gebruikt om de truck zelf te laten anticiperen op bochten, rotondes en dergelijke. Daarmee kan nog een stap gezet worden in het verder terugdringen van verbruik en uitstoot. Het kan bijna niet anders dan dat ook Iveco die stap zet in de nabije toekomst. Desalniettemin weet Iveco ook met dit model al een meer dan uitstekend verbruik neer te zetten op onze testroute.